Hade några byggfirmor hos mig för offert för renovering. Jag har ingen tillgång till vattenburen värme i huset så det får bli elslinga. Men hantverkarna sa att det kommer bli riktigt jäkla dyrt att ha golvvärme i badrummet eftersom det är byggt på betongplatta. Det krävs ett visst lager isolering under och sånt. Det kommer bli snordyrt att ha igång elvärmen eftersom värmen kommer slukas av betongen under påstod de.
Finns det någon kunnig inom området här som kan svara på hur man ska tänka gällande detta???
Finns det någon kunnig inom området här som kan svara på hur man ska tänka gällande detta???
Det finns ju isolerskivor som är gjorda för just detta: Dvs man lägger en sådan och sen elslingan däri.M Mjärn skrev:Hade några byggfirmor hos mig för offert för renovering. Jag har ingen tillgång till vattenburen värme i huset så det får bli elslinga. Men hantverkarna sa att det kommer bli riktigt jäkla dyrt att ha golvvärme i badrummet eftersom det är byggt på betongplatta. Det krävs ett visst lager isolering under och sånt. Det kommer bli snordyrt att ha igång elvärmen eftersom värmen kommer slukas av betongen under påstod de.
Dock bygger dessa skivor ett antal mm (typ 8-20) + flytspackel så det måste man räkna med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 675 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 675 inlägg
Men även det innebär ju att en stor del av värmen går nedåt. Moderna hus gjorda för golvvärme har ju typ 30 cm isolering.klaskarlsson skrev:
Ibland inte hur som helst. Men hur mycket ska du ha på den då? Det kanske är rimligt att du lägger nån matta med ett par cm isolering om du bara har den på några timmar då och då.....M Mjärn skrev:
Eller är det meningen att detta ska vara hela uppvärmningen av rummet?
Nej 30 cm är inte ens säkert att plattan är tjock -det är mycket! Och börjar man bila så hittar ni nog både armering, ev avlopp mm, som man då måste fixa till - desstuom kan husets konstruktion påverkas (lite beroende på hur mycket man bilar bort och var) och man behöver ju sen bygga upp en ny isolerad platta, som på ngt sätt skall kopplas till den existerande, utan att man riskerar sprickor, sättningar fuktproblem etc. Det går kanske, ni får då ta in ngn som kollar på det, men kostnaden kommer troligen vara 10ggr större än alla elräkningar för ev elvärmegolv ni kommer ha så länge ni äger huset.M Mjärn skrev:
Visst har moderna hur kanske 30 cm isolering i plattan, men så mycket "behöver" man ju inte. Tanken är väl inte att elvärmen skall vara huvudsaklig uppvärmning, utan mer "mysigt för fötterna" och ett tillskott i badrummet.
Och även om man har en relativt osiolerad platta (är den det ?) så kan man lägga på tex en 20mm isolerskiva och elslinga på det: Visst den kommer dra mer el och ge "lite värme för pengarna", men troligen helt ok för att få mysvärmen utan att elräkningen blir astronomisk så länge som det handlar om ett litet badrum.
På vintern måste det vara värme där inne. Hela tiden.Farstatjej90 skrev:
Men hantverkarna sa att den kommer värma upp undertill och därför spruta ut pengar.
Det är rätt. Då hade jag i ditt fall satt in en elradiator istället (heter det så? Ett element).M Mjärn skrev:
I ditt fall är antingen golvvärmen bara som komfort då och då eller så innebär det sannolikt höga kostnader för värmen läcker ner i marken.
Det är 5m2 badrum. Vi har luftluft som värmer huset. Men det måste finnas en värmekälla i badrummet också. Hantverkarn sa att om vi inte har tillräckligt med isolering under så kommer det kosta 400 kw varje gång den sätts på och sedan spruta ut pengar. Det lät inte så skoj.klaskarlsson skrev:Nej 30 cm är inte ens säkert att plattan är tjock -det är mycket! Och börjar man bila så hittar ni nog både armering, ev avlopp mm, som man då måste fixa till - desstuom kan husets konstruktion påverkas (lite beroende på hur mycket man bilar bort och var) och man behöver ju sen bygga upp en ny isolerad platta, som på ngt sätt skall kopplas till den existerande, utan att man riskerar sprickor, sättningar fuktproblem etc. Det går kanske, ni får då ta in ngn som kollar på det, men kostnaden kommer troligen vara 10ggr större än alla elräkningar för ev elvärmegolv ni kommer ha så länge ni äger huset.
Visst har moderna hur kanske 30 cm isolering i plattan, men så mycket "behöver" man ju inte. Tanken är väl inte att elvärmen skall vara huvudsaklig uppvärmning, utan mer "mysigt för fötterna" och ett tillskott i badrummet.
Och även om man har en relativt osiolerad platta (är den det ?) så kan man lägga på tex en 20mm isolerskiva och elslinga på det: Visst den kommer dra mer el och ge "lite värme för pengarna", men troligen helt ok för att få mysvärmen utan att elräkningen blir astronomisk så länge som det handlar om ett litet badrum.
Vi vill ha kakel i badrummet och då funkar det inte med ett element. Ju mer jag tänker på detta ju mer huvudvärk får jag. Kommer väl sluta i att det blir matta istället för kakel och så smäller vi dit ett element..
Men det är synd, för jag vill ha kakel och golvvärme.
Jag har aldrig sett element i ett kaklat badrum. Det kommer se märkligt ut.Farstatjej90 skrev:
5 kvm är inte jättemycket.M Mjärn skrev:Det är 5m2 badrum. Vi har luftluft som värmer huset. Men det måste finnas en värmekälla i badrummet också. Hantverkarn sa att om vi inte har tillräckligt med isolering under så kommer det kosta 400 kw varje gång den sätts på och sedan spruta ut pengar. Det lät inte så skoj.
Vi vill ha kakel i badrummet och då funkar det inte med ett element. Ju mer jag tänker på detta ju mer huvudvärk får jag. Kommer väl sluta i att det blir matta istället för kakel och så smäller vi dit ett element..
Men det är synd, för jag vill ha kakel och golvvärme.
I vårt badrum på landet har vi en handdukstork som enda värmekälla. Det är på ca 3,5 kvm.Jag fick ta en vattenburen handdukstork med en elpatron för att kunna få jämn värme och tillräckligt hög effekt (maxeffekten är 360w har jag för mig, tror vi köpte den på virab), elementet som satt där innan hade 400w - så det är rätt jämn match där.
Det funkade fint i vintras och vi hade det på ca halva effekten mestadels.
"400 kw varje gång den sätts på" låter överdrivet: Men det är såklart så att en oisolerad betongplatta skulle "suga" massa värme. Men har ni plats för två isolerskivor kanske ? "20+ 20mm är ju iaf 40 mm isolering (ca) och bättre än inget.
Eller om ni till och med kan regla upp kanske 145-195 mm (med metallreglar + spångolv och isolering) och sedan lägga elvärme därpå. Då har ni ju 145-195mm isolering, vilekt är väldigt bra för ett gammalt hus (men kräver förstås att takhjöd osv funkar.)
Och oavsett golvvärme så kommer ju även ett element (eller handukstork) att "spruta ut" värme om man inte isolera på ngt sätt ned mot golvet (för att inte tala om hur kallt golvet blir).
En kombination kanske skulle funka: Handukstork + isloerskiva och golvvärme för lite varmare fötter, men inte som huvudsaklig värmekälla för att spara lite el ?
Men du har ju fått svaret här, det är inte något omöjligt du begär. Antingen lägger du golvvärme som blir dyr som sjutton pga installationen med isolering eller dyr som sjutton i drift för det saknas isolering.
Eller så kör du radiator. Har du gott om pengar och är noga med det estetiska så kör!
Eller så kör du radiator. Har du gott om pengar och är noga med det estetiska så kör!
400 kW är ett hiskeligt stort element med en ännu värre säkring, gissningsvis är det ett el-element på 400 W som menas och även om det går för fullt 24/7 vintertid blir det inga astronomisk summor, förslaget ovanför med eldriven handdukstork låter smartare.