T
Hej,
Jag installerade solceller för några år sedan men köpte inte till elbilsladdare.
Nu börjar min gamla trotjänare bli sliten och en ny bil kommer snart behövas, det blir en elbil eller kanske en hybrid.

Jag funderar på laddningen och är dåligt insatt. Är det olika standarder eller är det bara att välja en "bäst-i-test"?
Ska jag vänta med installation tills jag köpt/valt bil? det kan nog ta ett år eller så innan jag slår till.
Tips på hur jag ska tänka mottages tacksamt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag installerade solceller för några år sedan men köpte inte till elbilsladdare.
Nu börjar min gamla trotjänare bli sliten och en ny bil kommer snart behövas, det blir en elbil eller kanske en hybrid.

Jag funderar på laddningen och är dåligt insatt. Är det olika standarder eller är det bara att välja en "bäst-i-test"?
Ska jag vänta med installation tills jag köpt/valt bil? det kan nog ta ett år eller så innan jag slår till.
Tips på hur jag ska tänka mottages tacksamt
Snart i samma läge här, men fick elbilen lite före.
Grejen är att alla vill ha rätt avancerad automatik, du vill kunna ladda bara när du har solel, ev ett fullt batteri i källaren, och/ eller när du inte exporterar el pga elpriset är skyhögt tex.
Har kommit fram till att alla större tillverkare av VR o batterier har försökt att göra egna lösningar, möjligen standardiserade via RS485 eller ethernet så att deras egna burkar ska kunna prata med varann o samarbeta. Det är dock inte alltid så enkelt utan många nöjer sig med att erbjuda nån lösning som gör att huvudsäkringarna inte ryker etc.
Till detta kommer då hungriga solinstallatörer som erbjuder grön-teknik avdrag ifall de får knåpa ihop ett system, ev med billaddare också.
Samtliga komponenter är dyra och som vi vet gör ett grön-teknikavdrag på 50% att priserna nästan ökar 50% till..
Så jag kom fram till att styrning av allt detta skapar man bäst själv via HA- HomeAutomation.
Då är man betydligt friare att använda olika komponenter, av olika märken och dessutom lägga till nya, tex ett batteri, i framtiden.
Eftersom jag behöver en snabb laddare nu så har jag beställt en byggsatsladdare (de har även färdiga) från EVSE i England. Den styrs enkelt med 0-5V, vilket jag senare kan lösa genom att sätta nån liten ESP, RaspPi, eller Aurdino-enhet i lådan som jag kopplar till LAN hemma, och i andra änden kommer jag då att ha en HA som reglerar när och ur laddaren får leverera till bilen.
Mitt paket med allt utom en yttre låda kostar ca 4500 kr. Sedan ska den ju installeras förstås, men i slutändan tvivlar jag på att det blir dyrare än de boxar som kan erbjuda någon styrning i närheten av denna lösning.
Vissa bilar, som min, är dessutom redan klara för att styras direkt över wifi av HA, så jag kanske går den vägen om det är enklare.
 
Steg ett. Dra fram ett trefas eluttag så att du kan ansluta vilken laddbox du vill. Nu kan du dessutom ta med dig laddboxen.
Steg två: välj en laddbox som kan styras lokalt utan Internetanslutning. Jag byggde egna (vi har både elbil och laddhybrid), men det är ju att dra det lite långt kanske. Åtminstone för många utan kunskap om elektronik och programmering.
Steg tre: inför smart styrning baserat på elmätarens information om hur mycket el som köps och säljs för ögonblicket. Det luriga är ju att du även vill styra på elpris om du behöver ladda när du inte producerar el. Sedan har vi detta med effekttariffer som redan finns i vissa nät och som tillkommer i alla nät inom ett par år. Det blir inte enkelt att få till logiken om man inte är programmeringskunnig och gör styrningen själv. Annars får man hantera det manuellt och/eller tidsbaserat (så gjorde jag innan jag skaffade timpriser på elen)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Steg ett. Dra fram ett trefas eluttag så att du kan ansluta vilken laddbox du vill. Nu kan du dessutom ta med dig laddboxen.
Steg två: välj en laddbox som kan styras lokalt utan Internetanslutning. Jag byggde egna (vi har både elbil och laddhybrid), men det är ju att dra det lite långt kanske. Åtminstone för många utan kunskap om elektronik och programmering.
Steg tre: inför smart styrning baserat på elmätarens information om hur mycket el som köps och säljs för ögonblicket. Det luriga är ju att du även vill styra på elpris om du behöver ladda när du inte producerar el. Sedan har vi detta med effekttariffer som redan finns i vissa nät och som tillkommer i alla nät inom ett par år. Det blir inte enkelt att få till logiken om man inte är programmeringskunnig och gör styrningen själv. Annars får man hantera det manuellt och/eller tidsbaserat (så gjorde jag innan jag skaffade timpriser på elen)
Hej,
Det är nog precis så här svårt jag gissade att det var..
Jah använde homeassistant som in hemautomation och vill ha laddaren integrerad om det går.
I huvudsak tänker jag att jag vill:
1) ladda bilen när solcellerna generar effekt
2) Är elpriset högt exporterar jag el istället för att ladda (kan överridas om jag måste ha bilen)
3) Gärna ha elbilen som stöd för el vid strömavbrott men det är inget krav

Jag tänker att elprs / sol ska automatisk styra systemet men om jag mpste köra så har jag en kontroll som tvingar laddning oavsett -typ en knapp på mobilen som säger "ladda fullt nu".
Jag har 3-fas i närheten av garaget och kan enkelt sätta uttag vid garaget.
Det är 10A säkrat per fas.- är tipset att ha ett utomhus eltag i anslutning till garaget?
Hur gör jag bäst?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Jag har en easee som jag inte längre använder, blir ingen ny elbil på ett tag. Säljer för 2000kr och gumnihandskar, pm vid intresse.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Det är nog precis så här svårt jag gissade att det var..
Jah använde homeassistant som in hemautomation och vill ha laddaren integrerad om det går.
I huvudsak tänker jag att jag vill:
1) ladda bilen när solcellerna generar effekt
2) Är elpriset högt exporterar jag el istället för att ladda (kan överridas om jag måste ha bilen)
3) Gärna ha elbilen som stöd för el vid strömavbrott men det är inget krav

Jag tänker att elprs / sol ska automatisk styra systemet men om jag mpste köra så har jag en kontroll som tvingar laddning oavsett -typ en knapp på mobilen som säger "ladda fullt nu".
Jag har 3-fas i närheten av garaget och kan enkelt sätta uttag vid garaget.
Det är 10A säkrat per fas.- är tipset att ha ett utomhus eltag i anslutning till garaget?
Hur gör jag bäst?
Är du redan inne i HA så ska du absolut se till att laddaren går att styra o läsa från HA, då har du alla möjligheter framöver.
Du bör nog iaf ha säkrat 16 A eller mer till ett uttag. Du kan sätta det på utsidan.
När solen skiner så vill du kanske ladda ända upp mot 32A. (Köpa en del och generara resten med din egna anläggning.)
Hmm, där kom jag på att jag måste dra min kabel mot huvudsäkringsskåpet så den klarar 32A... 4mm2.. nej 6 mm2!
 
Redigerat:
T
K karlmb skrev:
Är du redan inne i HA så ska du absolut se till att laddaren går att styra o läsa från HA, då har du alla möjligheter framöver.
Du bör nog iaf ha säkrat 16 A eller mer till ett uttag. Du kan sätta det på utsidan.
När solen skiner så vill du kanske ladda ända upp mot 32A. (Köpa en del och generara resten med din egna anläggning.)
Hmm, där kom jag på att jag måste dra min kabel mot huvudsäkringsskåpet så den klarar 32A... 4mm2.. nej 6 mm2!
Har en 6mm2 X4 nergrävd till garaget. Säkrad med 10A 3-fas.
Kan man tycka det räcker eller vill man säkra upp till 16A 3-fas?
 
T turbo100 skrev:
Har en 6mm2 X4 nergrävd till garaget. Säkrad med 10A 3-fas.
Kan man tycka det räcker eller vill man säkra upp till 16A 3-fas?
Säkra upp till 16A. Ibland vill man ladda maximalt snabbt och kan hålla sig borta från tvättmaskin och spis. Jag sänker dock effekten när strömmen passerar 23A (jag har 20A huvudsäkring) via automation. Så jag behöver inte fundera över huvudsäkringarna längre utan jag kör alltid 16A och när elen är som billigast.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K
T turbo100 skrev:
Har en 6mm2 X4 nergrävd till garaget. Säkrad med 10A 3-fas.
Kan man tycka det räcker eller vill man säkra upp till 16A 3-fas?
Du vill nog ha 16A. Så att du har möjlighet att ladda så fort det går. Det är också bra att göra installationen samtidigt, så att du får grönt avdrag även på det. Annars blir det dyrare om du ångrar dig.

Är man tillräckligt duktig på home assistant och programmering så kan man nog få till rätt fin styrning. Och även få data från solcellernas smartmätare eller annan mätare i p1-porten.

Med rätt styrning kan du dels köra max på huvudsäkring och från solcellerna in i bilen. Nu begränsar troligen bilen dig till 16A (fåtal bilar kan ladda mer) och din kabel till garaget. Men du kan ha andra förbrukare igång samtidigt som du laddar 16A. När det är bråttom att ladda eller strömmen är billig och solen skiner tex

Vill du vara säker på att lastbalansering fungerar så kör enegic, men tror de byter namn till något annat.

Som laddare säger jag zaptec eller easee. Även om Easee varit i blåsväder så är det en bra produkt. Men kan inte säga om någon av dem är specifikt bra för home assistant.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T
Hej och tack för all input.
Jag får säkra upp till 16A och sedan forska vidare i hur jag kan få HA att styra systemet.
Jag tycker energi-delen i HA är lite krånglig men det hade varit bra att ladda när elen är billig men det kanske laddaren kan fatta utan HA.

Lyser solen och elen är billig så ska den in i bilen och inte till nätet är väl grundhypotesen..
Igen tack för input!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har du kollat på Tibbers laddstyrning? Det finns ju några boxar som är kompatibla med den...
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
K
T turbo100 skrev:
Hej och tack för all input.
Jag får säkra upp till 16A och sedan forska vidare i hur jag kan få HA att styra systemet.
Jag tycker energi-delen i HA är lite krånglig men det hade varit bra att ladda när elen är billig men det kanske laddaren kan fatta utan HA.

Lyser solen och elen är billig så ska den in i bilen och inte till nätet är väl grundhypotesen..
Igen tack för input!
Alternativet är ju Tibber, men om de kan ta on dina egna solceller i kalkylen för att avgöra hur laddningen görs bäst vet jag inte.

Det finns i node red ett block man kan ladda ner som jobbar med nordpools priser och plockar ut de billigaste timmarna på dygnet.

Men det borde vara flera som vill göra som du, som inte är låst till specifika fabrikat och som man matar med data och som styr olika utgångar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ändra ni laddströmmens styrka under pågående laddning? Solcellernas överskott ändra sig ju hela tiden. Är det ok att styra laddströmmen enligt överskottet i "real time"?
Jag läste någonstans, att den rekommenderas att ändra strömställare max var 15. minut.
 
H he-peter skrev:
Ändra ni laddströmmens styrka under pågående laddning? Solcellernas överskott ändra sig ju hela tiden. Är det ok att styra laddströmmen enligt överskottet i "real time"?
Jag läste någonstans, att den rekommenderas att ändra strömställare max var 15. minut.
En ändring innebär att man stänger av laddaren en kort stund innan den börjar ladda igen (en del bilar slutar annars att ladda). Din elförbrukning kvittas inte oftare än varje kvart mot produktionen (varje timme hos andra), så det finns tid att styra om.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En ändring innebär att man stänger av laddaren en kort stund innan den börjar ladda igen (en del bilar slutar annars att ladda). Din elförbrukning kvittas inte oftare än varje kvart mot produktionen (varje timme hos andra), så det finns tid att styra om.
Hej Pacman42,

Tack för svaret. Det där med at production och förbrukning kvittas varje kvart. Kan du förklara lite mer, tack.
Jag första ungefär, men inte 100%.

Hur är det med överföringsavgift?

Betyder det om man har ett underskott några minuter, kostar det ingen överföringsavgift, om man har större överskott resten av tidsintervall?

Idag med växlande molnighet ser production såhär ut.

På Eon appen kan jag ser förbrukar i 15min intervaller.

Tack för hjälpen!
 
  • Skärmdump av Eon app som visar realtidsmätning av elproduktion med överskott på -2,390 W och spotpriset på -15.72 öre/kWh, under växlande molnighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.