O
larsbj larsbj skrev:
Det är nog mycket möjligt eller kanske nödvändigt för att minska vår miljöpåverkan.

I de flesta fall räcker det med ändrade vanor.
De flesta är nog inte beredda att minska sin komfort. Jag är det inte.
Är det någon som har några riktiga siffror på hur långt man kommer med en elbil med en komfort som motsvarar en vanlig bil?
 
Hur värderar man komforten av ett lägre motorljud, högre acceleration och växelfritt (har de växlar förresten?)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Det går åt mer el att för att göra vätgas än att ladda batterierna
 
O Odjuret skrev:
De flesta är nog inte beredda att minska sin komfort. Jag är det inte.
Är det någon som har några riktiga siffror på hur långt man kommer med en elbil med en komfort som motsvarar en vanlig bil?
Är inte beredd att minska min komfort genom att gå tillbaka till bensinbil :)

Tänk att få vakna upp varje morgon med en fulltankad bil, att få sätta sig i en sval bil i sommarvärmen (AC:n går ju på el när bilen är parkerad), att slippa åka extra och tanka, att slippa avgaser och motorljud, att få känna det direkta vridmomentet, slippa automatlådor och manuella växlingar, slippa varmköra och skrapa rutor, slippa kolla oljan, slippa betala för bensin och parkering.

Vi har kvar två bensinbilar också men dessa kör vi numera endast sporadiskt för att de inte skall kärva ihop då vi hittills klarat alla våra resor med elbilen vilket vi inte trodde när vi skaffade den....

Har man inte tillgång till laddning hemma eller på jobbet skall man inte skaffa elbil ännu, kör man ofta längre än räckvidden skall man inte skaffa elbil men det passar nog väldigt många fler än vad man tror.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
O
Slipper jag skrapa rutorna om jag har elbil? Häftigt! Gillar inte isen elbilar? :D
 
O
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur värderar man komforten av ett lägre motorljud, högre acceleration och växelfritt (har de växlar förresten?)
Visst finns det fördelar med elbilar.
Komfort är så mycket. Jag vill kunna köra som vanligt, köra i motorvägsfart (när det inte är köigt:))
Ha ac'n på och ändå kunna komma några mil

Men där borde vi förvisso vara ganska snart...
Problemet med elbilar är räckvidden i kombination med att det tar tid att ladda dessa. Jag är inte negativ till elbil jag tror bara inte på att det är framtidens bränsle
 
Kloge Kloge skrev:
Tänk om GM hade fortsatt utveckla sin elbil på 90 talet...
Ja eller någon annan av dom stora tillverkarna som alla hade fungerande elbilar på marknaden 98-99 när dom skulle ändra lagen i Kalifornien så att dom måste tillverka och sälj bilar utan utsläpp. Men när det bestämdes att lagen inte skulle komma så drog alla tillverkarna tillbaka sina bilar. Dom hade bara leasat ut dom inte sålt dom. Gm tog tillbaka alla sina fast kunderna vill köpa loss dom. För att sedan krossa dom.

Jag tycker det är underligt att med all teknologi och allt vi lyckats med så kan vi inte bygga en motor som använder mer än ca 30-35 % av den energi som finns i bensinen. Visst vi behöver bryta vårt beronde av olja men redan idag är det ju fullt möjligt att framställa diesel från avfall.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Slipper jag skrapa rutorna om jag har elbil? Häftigt! Gillar inte isen elbilar? :D
Eftersom värme (och AC) går på el och du inte först behöver värma upp en motor för att få värme så slipper du i de flest fall skrapa rutorna då värmen kommer direkt, jag startar dessutom klimatanläggningen via app en stund innan avfärd så den är garanterat isfri om det är kallt eller nerkyld om det är varmt.

O Odjuret skrev:
Visst finns det fördelar med elbilar.
Komfort är så mycket. Jag vill kunna köra som vanligt, köra i motorvägsfart (när det inte är köigt:))
Ha ac'n på och ändå kunna komma några mil

Men där borde vi förvisso vara ganska snart...
Problemet med elbilar är räckvidden i kombination med att det tar tid att ladda dessa. Jag är inte negativ till elbil jag tror bara inte på att det är framtidens bränsle
Alla måste ju titta på sitt körmönster om elbilen fungerar eller ej men många räknar med värsta scenariot som oerhört sällan/aldrig kommer inträffa, extremfallen kan man alltid lösa genom att låna/hyra bil, ta tåg osv.
Vi kör precis som en vanlig bil i motorvägsfart med AC och klarar oss utmärkt, men då håller vi oss oftast inom en radie på ca 10mil och kör vi längre så är det oftast en övernattning eller snabbladdning inblandad då ungarna ändå inte klara någon maratonkörning, så vi stannar på princip samma ställen som tidigare och fikar/äter/kissar med skillnaden att vi nu laddar samtidigt.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Jag tror också på elbilar som framtid, ev i kombation med gas (vätgas?) eller något annat.
Problemen ligger i batterier och laddning - både ekonomiskt, miljömässigt, räckvidd och laddtider.

Just mina körmönster handlar om 25-100 mils resor ett par ggr om året (säg 10-15 ggr/år, landet smat långfärd för besök till släkt och vänner i vårt avlånga land) ett antal kortare resor (4-10 mil) ett par ggr/mån (20-40 ggr/år) och kortare sträckor (0-2 mil) några gånger i veckan (säg 50-100 ggr/år). Jobbpendla gör jag inte med bil. I min kravspec ligger 4wd och dragkrok, kombi så hundburen får plats, samt automat (vilket ju är ett måste i princip om man har el eller hybrid iofs).

Jag kollade på laddhybrider, problemet är att dessa är mkt dyrare i inköp (minst 150-200 kkr över min budget) och inte minst att dom efter elen är slut (3-4 mil) drar mkt mer bränsle (de jag tittade på låg i praktiken på 0.8-09 l/mil på motorväg). Att hyra bil varje gång man skall till landet (och hitta en med drag, 4wd (på vintern) och som man kan lasta ordentligt med blanda annat hundar...) - det orkar jag inte med, och det skulle nog kosta en del också...

Så denna gång fick det bli en diesel, en Golf Alltrack, (som ska ligga på ca 0.5 l/mil, och jag hitills kört på ca 0,58 blandad - strax över 0,5 l/mil långfärd motorväg+landsväg). Så jag är rätt nöjd so far...
Men kommer det fler bilar med Tesla-räckvidd (40-50 mil, och iaf 30-40 i praktiken), och priser kring 300 kkr nya, då blir det intressant på riktigt...så nästa bil blir förhoppningsvis en elbil (jag har iofs sagt sedan 2006 att nästa bil skall bli en miljöbil, en Etanolbil provade jag förvisso för ett antal år sen, men...).

F.ö. har jag komfortvärme i min också, som iofs inte startas med en app, utan antingen via timer eller på en fjärr på nyckeln - så man behöver inte en elbil för det - men i övrigt tror jag inte dagens elbilar har sämre komfort på något sätt, utom bekvämligheten vad gäller att slippa räckviddsångest möjligen :)

/K
 
O
Tja... att nämna isfria rutor och varma kupéer känns väl som ett argument och något som inte finns på andra bilar är rätt roligt. Det har funnits motorvärmare till bilen i väldigt många år så det är inget nytt. Det som är nytt är att du slipper sladden i väggen och att du kan styra den med fjärr eller en app eller helt enkelt programmera bilen.
AC? Det skulle jag gärna vilja ha! Där har de missat när det gäller tillverkningen av vanliga bilar.
Men det gäller att man inte råkar ha värmen igång om man inte har bilen på laddning :)
 
O Odjuret skrev:
Tja... att nämna isfria rutor och varma kupéer känns väl som ett argument och något som inte finns på andra bilar är rätt roligt. Det har funnits motorvärmare till bilen i väldigt många år så det är inget nytt. Det som är nytt är att du slipper sladden i väggen och att du kan styra den med fjärr eller en app eller helt enkelt programmera bilen.
AC? Det skulle jag gärna vilja ha! Där har de missat när det gäller tillverkningen av vanliga bilar.
Men det gäller att man inte råkar ha värmen igång om man inte har bilen på laddning :)
Ja det är väl inte direkt revolutionerande :) men skönt att få värme direkt mot att behöva värma upp ett motorblock först, sen om det sker via tomgångskörning eller dieselvärmare eller motorvärmare så blir det ju ändå segare.
Min poäng är att i mitt fall har jag totalt sett bara vunnit i komfort och sett till en vanlig golf eller liknande så är det egentligen bara en dragkrok jag saknar och gärna några mils ytterligare räckvidd för att vara helt perfekt alternativ.
 
Vänta nu litet.....om ni kör luftkonditionering och/eller kupevärmare på elektricitet från laddkontaken när bilen står så måste det ju rimligtvis gå åt en massa elektricitet och det är inte miljövänligt!
Då måste man ha någon typ av tidsinställning eller manuell inkoppling så att kupevärmaren knäpper igång en halvtimme eller timme före man skall iväg. Precis som motorvärmaren på min gamla kadett. Där finns ingen komfortvinst att hämta.

En annan sak jag funderar på:
Eftersom litionjonbatterier i batteriborrmaskiner tappar en väldig massa kapacitet i kyla undrar jag hur en elbil beter sig då man har huggit i skogen eller jagat eller fiskat eller skidat hela dagen och kommer tillbaka till bilen i skymningen när temperaturen går ned mot -20. Naturligtvis finns det ingen laddstolpe att tillgå inom 10 kilometer på skogsvägen där man parkerade bilen.
Bensinbilar brukar gå att plåga igång ned till -20 så man kan ta sig hem. Folk som har dieselbilar brukar ibland elda en liten brasa under oljetråget och sedan går bilen att starta.
Hur gör man med en elbil?

En tredje sak jag funderar på...... hur viktigt är det med luftkonditionering i en bil i vårt klimat? Jag har aldrig haft någon luftkonditionering och saknar den bara några dagar i hetaste sommaren. I år har vi ännu inte haft någon sådan sommardag.
På en miljövänligt bil måste ju luftkonditioneringen gå att stänga av totalt de övriga 51 veckorna i året.....om man alls behöver ha någon.

En fjärde sak är det här med dragkrok..... en bil utan dragkrok är bara en halv bil. Det är lång väg och synnerligen miljövidrigt att köra 300 kilometer med traktor för att få hem saker som inte ryms in i bilen. Rimligtvis borde en välkonstruerad elbil ha en växellåda med två växlar. En lägre för körning med släpkärra och för dåliga småvägar samt en högre för landsvägskörning utan kärra.
Mitsubishi Tredia hade en sådan hög-låg växel redan i början på 80-talet för att maximera bränsleekonomin. Kanske man borde kräva någon liknande lösning på framtidens elbilar.
 
larsbj larsbj skrev:
Kärnkraft är inte förnyelsebar energi och är på väg bort ur elproduktionen pga av så höga kostnader så den inte klarar konkurrensen med vind sol som blir allt billigare.
Ta bort straffskatt och subventioner och påhitt så är kärnkraften betydligt billigare.
Tro att vi kan ersätta kärnkraften med vind och sol är lika dumt som att tro att man kan leva av kärlek och vackert väder allena.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ta bort straffskatt och subventioner och påhitt så är kärnkraften betydligt billigare.
Tro att vi kan ersätta kärnkraften med vind och sol är lika dumt som att tro att man kan leva av kärlek och vackert väder allena.
I nuläget kostar utan subventioner på helt marknadsekonomiska grunder (NordEuropa)
Kärnkraft 1,10 kr/kWh (och blir bara dyrare)
Vind på land 50 öre/kWh
Vind till havs 55 öre/kWh (sjunkit med 50% på 5 år)
Sol 65 öre/kWh (sjunkit med 80 % på 10 år)

Förnyelsebara energikällor är på väg att bli så billiga att ingen kärnkraft kommer byggas.
Dom ca 3-5% som inte kan täckas med förnybart kommer vara kol och gasturbiner som har låg investeringskostnad. Och kan drivas intermittent.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi går mot en framtid där elpriset kommer variera, kanske med minst en tiopotens över året och säkert en variation timvis på ett dygn mellan tex 30 och 200 öre ( jämför med bla Tyskland)
Det är nog bara att vänja sig, och vara glad för att elen är billig 80%av året)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.