Troberg skrev:
Att elbilar har sämre krocksäkerhet är väl ett väl etablerat faktum?
Nope, det är inget etablerat faktum.
Precis som för "vanliga" bilar så finns det olika resultat där exempelvis Tesla har fått betyget som säkraste bilen någonsin.
Problemet är väl (iallfall enligt min plånbok) att de är så dyra.
Som vi bor och åker hade en elbil varit perfekt som vardagsbil och en "vanlig" bil för resorna till fritidshuset som ligger utanför räckvidden för en elbil.
 
Åker till och från jobbet betydligt oftare än jag drar släp i 180..
Finns möjligheten att ha en elbil, när man har upp till ca 5 mil enkel, så är det perfekt, dock passar det inte alla. :)

För min del, funkar det fint med en större kombi med drag, och en småbil, lämpligtvis med eldrift.

Planerar man bara körningen, så finns det laddplatser som fixar 80% på ca 30 min.

//J
 
Noseone skrev:
Om alla hade bilar i storlek för att 1 gång om året köpa en kyl så kan man ju fundera på om det inte vore bättre att alla bodde i Texas - och leka White trash..... Tur att det går att hyra bil/boka hemkörning. Det kanske Troberg har missat?
Vissa saker kan man boka hemkörning på, vissa inte. Bortkörning är lite krångligare. Dessutom, för mig så är inte stora/tunga transporter en företeelse som sker en gång om året, det är betydligt oftare.

Visst kan man hyra bil, men det är krångel som jag gärna slipper. Dessutom, jag vill inte hyra en bil för tyngre trädgårdsarbete (dra upp stubbar, dra upp bryggor, flytta snö och liknande).

Sedan, det är upp till varje bilägare att själv välja vilket behov man har. Det kan inte avgöras av tredje part.

Nope, det är inget etablerat faktum.
Precis som för "vanliga" bilar så finns det olika resultat där exempelvis Tesla har fått betyget som säkraste bilen någonsin.
Visst finns det undantag, men tittar man på det på en statistisk nivå, så är de betydligt sämre.

Det finns dessutom en säkerhetsbrist till som är påvisad för elbilar. De är så pass tysta, att oskyddade trafikanter inte alltid uppmärksammar dem, och därför beter sig olämpligt.

Problemet är väl (iallfall enligt min plånbok) att de är så dyra.
Det, och att de bara finns som småbilar.

Ge mig en stor, trafiksäker, billig elbil med bra räckvidd och snabb tankning och jag byter direkt. Som det är nu så känns de dock bara som om de är ett stort steg ner på alla sätt, och då är jag inte intresserad.

Ett problem för mig är att vi relativt ofta är fem personer + hund i bilen. Det är inte speciellt bekvämt att sitta tre i ett baksäte, så då är det väldigt behändigt med ett extra baksäte, och samtidigt tillräckligt med plats i skuffen för att doggen ska kunna åka säkert och bekvämt där. Behöver man det, tja, då är man uppe i Suburban-storlek.

Planerar man bara körningen, så finns det laddplatser som fixar 80% på ca 30 min.
Och hur kul är det om du, tex, ska göra en körning på 50 mil?

För min del, funkar det fint med en större kombi med drag, och en småbil, lämpligtvis med eldrift.
Det finns ett problem till med tvåbilslösningen. Jag har under många år haft flera bilar, och det märks väldigt tydligt att bilar inte gillar att stå stilla. När man ska ta ut sommarbilen så måste man börja med att riva ner bromsarna för att en broms låst sig. Eller så har batteriet dött/frusit, vilket leder till att den går skitdåligt i ett par veckor innan tändningen kalibrerat sig igen. Osv.

Det är en av anledningarna till att jag numera har en bil, som jag använder till allt. Då behöver jag också en bil som duger till allt.
 
Troberg skrev:
Det beror på vad du menar med effektivitet. Det är där du får ut mest effekt, men inte i förhållande till den bensin du petar in.

En rätt så OK tumregel är att, för fyrtaktare, så bör du ha ungefär 8000/cylinderantalet varv per minut, give or take. Lite mer för motorer med många cylindrar, lite mindre för motorer med få. Med andra ord, cirka 1000 arbetscykler per minut.
Jag menar verkningsgrad. Förhållandet mellan avgiven effekt på vevaxeln och tillförd effekt via bränslet. Jag förstår inte vad cylinderantalet skulle ha med saken att göra. En cylinder får inte andra förhållanden därför att det finns fler cylindrar på samma vevaxel. Däremot får motorn jämnare gång. Du kan köra en motor med fler cylindrar på ett lägre varvtal utan att det blir för mycket vibrationer.

Här finns diagram över specifik bränsleförbrukning för några olika motorer.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps
Ganska generellt är det på ett måttligt varvtal och nära fullast som specifika bränsleförbrukningen är lägst. Går man från denna punkt för att sänka effekten så sjunker verkningsgraden mer om man sänker pådraget än om man sänker varvtalet. Därför finns rådet att köra på hög växel för att spara bränsle. Och för att minimera förbrukningen skall motorn så ofta som möjligt ligga på den bästa punkten. Det ger att motorn inte skall vara för stor och stark.
Troberg skrev:
Jag är inte så säker på det. Både generatorer och motorer finns med verkningsgrader uppe över 95%, till och med uppemot 98%.

Lägg till det att du slipper hela drivlinan, med diff och allt. Du kan till och med använda motorn som generator när du bromsar, vilket gör att man kan ha lite klenare bromsar och spara några kilo där.

Det finns också elmotorer som, likt ångmaskiner, har fullt vridmoment från noll varv, vilket gör att man inte behöver koppling och sånt. På det hela taget, alltså, en enklare konstruktion. Antagligen också en suverän lösning för terrängfordon, som behöver den där långsamma råstyrkan.

I dagens bilar, där allt är datorstyrt, så kan man också få bättre väghållning, eftersom man då, med en motor vid varje hjul, kan exakt reglera hur mycket kraft man vill försöka sätta ner i asfalten från varje jul. Med andra ord, sånt som anti-spinn, diffspärr och ABS blir bara programvara, inte hårdvara.
Det finns många vinster med hybridkonceptet:
-Möjlighet att friare köra motorn på en optimal driftpunkt.
-Möjlighet att ha en mindre motor som korta stunder kan få hjälp av ett batteri.
-Möjligheten att köra korta sträckor på el laddad från elnätet utan att göra avkall på bilens räckvidd.
-Som du skriver, större frihet med antispinn med mera.
Men i de tillämpningar som finns idag har inte den elektriska transmissionen lika hög verkningsgrad som den mekaniska. Speciellt inte om man också blandar in batterier.
 
johamn skrev:
Planerar man bara körningen, så finns det laddplatser som fixar 80% på ca 30 min.
Det tråkiga med att det tar 30 minuter att tanka är att det lätt blir lång kötid ifall det är många som behöver tanka. Kul att sitta med nästan tomt batteri och ha några bilar framför sig i tankkön. Lite sovjetkänsla över det hela.
 
Jag vet inte vilken statistik du hänvisar till men tittar man på Euro NCAP tester sedan 2011 ser man att:
Fem stjärnor
• Lexus NX - 2014
• Lexus IS - 2013
• Lexus CT200h - 2011
• Opel Ampera - 2011
• Chevrolet Volt - 2011
• Tesla model S - 2014
• Renault ZOE – 2013

Fyra stjärnor
• Kia Soul EV – 2014
• BMW i3 – 2013
• Peugot iOn – 2011
• Mistubishi i-MiEv – 2011
• Citroen C-Zero – 2011
• Renault Fluence – 2011
Vilket ju inte påvisar något eländigare resultat än ”vanliga” bilar.
Har du en Tesla räcker det med ett stopp på en resa på 50 mil. Och inte är det en liten bil heller.
 
Jag förstår inte vad cylinderantalet skulle ha med saken att göra.
Det styr antalet arbetscykler per varv. En V8 får dubbelt så mycket jobb gjort per varv som en 4, och behöver därför inte snurra lika fort.

Här finns diagram över specifik bränsleförbrukning för några olika motorer.
[länk]
Ganska generellt är det på ett måttligt varvtal och nära fullast som specifika bränsleförbrukningen är lägst.
Och de flesta där hamnade ganska rätt på min tumregel, som hamnar på cirka 2000 varv på en fyra. Åttorna hamnar lite lågt på tumregeln, men trivs (enligt min erfarenhet) rätt bra på 1500 varv, så tumregeln är inte helt ute och cyklar.

Men i de tillämpningar som finns idag har inte den elektriska transmissionen lika hög verkningsgrad som den mekaniska. Speciellt inte om man också blandar in batterier.
Batterierna är inte så effektiva, men de ligger ju "på sidan av" och tar hand om överskottseffekt, de är inte med när man kör direkt drivning från generator till motor.

En annan sak man måste komma ihåg är att den "elektrisk transmission" inte slits. Jag tror att det är skillnad på en ny växellåda/kardan/diff med bra olja och en 15 år gammal med riktigt sumpig olja.

En annan sak man också bör beakta är att fyrhjulsdrift med mekanisk transmission lägger på en skaplig bensinkostnad. Det är anledningen till att så många bilar antingen kan koppla från den eller har AWD (kopplas bara in när det slirar) istället för riktig 4WD (alltid inkopplad).

En "elektrisk transmission", däremot, har ingen sådan extra kostnad för fyrhjulsdrift. En motor vid varje hjul, helt oberoende av varandra, utan mekaniska länkningar mellan dem.

Så, beroende på behoven så kan det variera. Jag tror att en bil med en rejäl motor och "elektrisk transmission" skulle kunna bli en helt underbar terrängbil eller "hobbytraktor".
 
Scout skrev:
Jag vet inte vilken statistik du hänvisar till men tittar man på Euro NCAP tester sedan 2011 ser man att:
Fem stjärnor
• Lexus NX - 2014
• Lexus IS - 2013
• Lexus CT200h - 2011
• Opel Ampera - 2011
• Chevrolet Volt - 2011
• Tesla model S - 2014
• Renault ZOE – 2013

Fyra stjärnor
• Kia Soul EV – 2014
• BMW i3 – 2013
• Peugot iOn – 2011
• Mistubishi i-MiEv – 2011
• Citroen C-Zero – 2011
• Renault Fluence – 2011
Vilket ju inte påvisar något eländigare resultat än ”vanliga” bilar.
Två invändningar:

1. Du tittar bara på nya bilar. De flesta kör lite äldre bilar, och de lite äldre elbilarna var dödsfällor.
2. Du tittar på bilar i småbilsklassen. De jämförs i stjärnbedömningen med andra småbilar. Ingen småbil matchar en bra stor bil.

Har du en Tesla räcker det med ett stopp på en resa på 50 mil. Och inte är det en liten bil heller.
Teslas räckvidd hänger på att du kör den maximalt snålt, så ingen sportig körning, ingen stereo, ingen AC, antagligen strålkastarna avstängda (de behövs inte i de flesta länder). Ärligt talat, vem fan vill ha en sportbil för att köra så?

Sedan, jo, den är en liten bil, den ligger i mellanklassen, du kan inte jämföra den med tex en Chevrolet Suburban, Dodge RAM eller VW Amarok.
 
Men ärligt hur många behöver ligga och köra en Dodge RAM till vardags? Hur svårt är det att hyra/låna bil när man behöver nått stort för att köra långt/tungt?
En stor tung bil må vara säker för den som kör den, men farlig för alla andra.

Hälften av alla bilresor är mindre än 3km... Det är den hälften som elbilarna behövs till.

Därmed inte sagt att man tvingar någon att köpa elbil, men ska jag börja pendla till ett jobb 4mil bort så kommer jag definitivt kika på en elbil.
 
Enligt Tesla ska kunna maxa runt 40 mil om du har en snitthastighet på 105 km/h.
På en testrunda för några månader sedan så körde vi 25 mil alldeles för fort och med ACC mm på och hade batterikapacitet kvar så en 50 mils resa klarar man enkelt av om man gör ett stopp.

Ja, jag tittar på nyare bilar då batteridrivna bilar kommit som alternativ de senaste åren.
Backar man till 2009 så är det endast Honda och Toyota som kommer upp med deras hybrider... 5 stjärnor.

Ergo, elbilar har inte sämre krocksäkerhet.

Nej jag jämför inte en Tesla med en pickup men med en S80 eller Mercedes E klass som i min värld är en stor bil.
 
Troberg skrev:
Det styr antalet arbetscykler per varv. En V8 får dubbelt så mycket jobb gjort per varv som en 4, och behöver därför inte snurra lika fort.
Lägre varvtal för samma effekt ja. Det är något annat än att effektivaste driftpunkt hamnar på ett lägre varvtal.

Troberg skrev:
Och de flesta där hamnade ganska rätt på min tumregel, som hamnar på cirka 2000 varv på en fyra. Åttorna hamnar lite lågt på tumregeln, men trivs (enligt min erfarenhet) rätt bra på 1500 varv, så tumregeln är inte helt ute och cyklar.
Du glömmer pådraget. Varvtalet är bara en parameter. Hur ofta kör du din V8 på 1500 varv i minuten med fullgas eller strax under? De flesta bilar brukar accelerera om man gör det.

Troberg skrev:
En annan sak man också bör beakta är att fyrhjulsdrift med mekanisk transmission lägger på en skaplig bensinkostnad. Det är anledningen till att så många bilar antingen kan koppla från den eller har AWD (kopplas bara in när det slirar) istället för riktig 4WD (alltid inkopplad).

En "elektrisk transmission", däremot, har ingen sådan extra kostnad för fyrhjulsdrift. En motor vid varje hjul, helt oberoende av varandra, utan mekaniska länkningar mellan dem.
En annan lösning är att använda en framhjulsdriven bil. Den har varken extraförbrukningen eller de extra prylarna. För många (de flesta?) människor är det väl bara en handfull gånger om året man har nytta av fyrhjulsdrift, men man får betala för den extra förbrukningen året runt.

Troberg skrev:
Så, beroende på behoven så kan det variera. Jag tror att en bil med en rejäl motor och "elektrisk transmission" skulle kunna bli en helt underbar terrängbil eller "hobbytraktor".
Det tror jag också, men jag tror inte att den skulle vara bränslesnål.
 
Fairlane
Lite märkligt att jämföra en bil på 3,5 ton med en normalbil och säga att säkerheten är bättre. Klart att den högre vikten avgör, genom att helt enkelt mosa den andra bilen totalt. Personligen tycker jag att det är bättre med bilar som skyddar sina egna och inte i onödan skadar andra. Om alla körde Suburban så skulle inte säkerheten vara högre än om alla körde småbil, mellanklassbil, eller stor bil (om man nu kan räkna någon bil mindre än Suburban som stor). Tvärtom skulle jag gissa.

Viss kan det vara vettigt med en Suburban om man regelbundet har det behovet, men 99% har inte det. Frågan är ju också om man behöver 2 bilar som klarar 100 mil på en tank i en vanlig familj!?

Jag tror att elbilarna idag inte är sämre krocksäkerhetsmässigt än andra bilar i samma klass (vilket är det rimliga att jämföra mot).

Jag tycker ändå det är en rätt vettig artikel. Det är förvisso inte elbilen i sig som ökar brandrisken, utan den tveksamma elinstallationen, men det är väl bra att vanligt folk uppmärksammas på risken med att koppla in en elbil utan att se över elinstallationen?
 
13th Marine skrev:
Men ärligt hur många behöver ligga och köra en Dodge RAM till vardags? Hur svårt är det att hyra/låna bil när man behöver nått stort för att köra långt/tungt?
Tja, som jag skrev tidigare, det är upp till var och en att definiera sitt behov. Jag har det behovet.

En stor tung bil må vara säker för den som kör den, men farlig för alla andra.
Kalla mig egoist, men måste jag välja (och det måste man ju), så är det mig själv och min familj som prioriteras.

Hälften av alla bilresor är mindre än 3km... Det är den hälften som elbilarna behövs till.
Och? En bil är en så pass stor investering att det inte är nog att täcka halva behovet.

Lägre varvtal för samma effekt ja. Det är något annat än att effektivaste driftpunkt hamnar på ett lägre varvtal.
Man måste ju också ställa det i relation till vilken effekt man behöver ta ut.

När jag hade Pontiacen så mätte jag vid ett tillfälle avgasvärden (som ju är en indikation, om än inte en direkt sådan, på effektivitet) i realtid medan jag provade olika varvtal (jag hade problem att klara bilprovningen på tomgång). Det visade sig att den gick renast kring 1200 varv med AC igång (dvs lätt last). Den gick också rätt så rent uppåt, men under 1200 så gick den inget vidare. Kring 1500 varv så blåste den nästan ut friskluft.

En intressant parentes var att vi också testade med en cigarett. Den hade 20 gånger högre halter än de högsta gränsvärden som förekommer för bilar i Sverige. Bara för att sätta saker i ett perspektiv...

Du glömmer pådraget. Varvtalet är bara en parameter. Hur ofta kör du din V8 på 1500 varv i minuten med fullgas eller strax under? De flesta bilar brukar accelerera om man gör det.
Ganska sällan jag kör på fullgas. 340 hästar i en 8.1 liters V8 behöver sällan fullgas.

Tumregeln förutsätter dock plan mark och jämn hastighet, ungefär.

En annan lösning är att använda en framhjulsdriven bil. Den har varken extraförbrukningen eller de extra prylarna. För många (de flesta?) människor är det väl bara en handfull gånger om året man har nytta av fyrhjulsdrift, men man får betala för den extra förbrukningen året runt.
Nja, två invändningar:

1. Nu pratar vi säkerhet igen. När man kör i snömodd på motorvägen så är det det tillfället som räknas, inte att det var bra väglag i somras. Att tvåhjulsdrift oftast funkar är inte så stor tröst den gången det inte funkade och man sitter i diket.

2. Jag behöver det. Jag bor lite utanför stan, på en väg som inte är prioriterad i plogningen. Dessutom har jag 150 m uppfart som jag ofta inte orkar skotta på morgonen, så jag bara plattar till det med bilen. Jag använder dessutom bilen vid "grovträdgårdsarbete" som en hobbytraktor, och återigen så behöver jag då greppet för att få ner motorns kraft i marken, helst utan att spinna sönder gräset.

Det tror jag också, men jag tror inte att den skulle vara bränslesnål.
Nu pratar vi terrängbilar. De är inte snåla...
 
13th Marine skrev:
Hälften av alla bilresor är mindre än 3km... Det är den hälften som elbilarna behövs till.
Om man nu vill vara miljövän så kanske det är bättre att gå/cykla dessa småsträckor än att skaffa en dyr elbil.
 
lbgu: Jag säger inte emot, jag borde väl sagt "alla resor kortare än vad batteriet räcker till" =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.