7 219 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Elavtal, rörligt eller fast? Vad hade du valt?
Säker kan man förstås inte vara förrän i efterhand. Medan avläsningen skedde årsvis tror jag att elbolagen brukade presentera sin profil för intresserade.mexitegel skrev:
Här är en som gör det fortfarande:
http://www.umeaenergi.se/Om-Umeaa-Energi/Ekonomi/pdf/forbrukningsprofil_0503.pdf
För den som orkar går det att månadsvis skriva upp såväl förbrukning som rörligt pris. Sedan kan man i efterhand räkna ut exakt hur stor skillnaden var för en själv på ett år.
Tackar ödmjukast för alla svar. Om jag försöker mig på att sammanfatta vad som sagts i tråden så får ni rätta mig om jag uppfattat det fel.
-Har man marginal att klara ett par månader med lite högre månadskostnad så kör på rörligt. Ser man på det långa loppet tjänar man på rörligt över en längre period,
-Vill man sova gott om nätterna och vill veta exakt vad man kommer betala, välj fast pris.
Känner personligen att jag med största sannolikhet kommer satsa på ett rörligt pris. Hoppas det är rätt beslut?
-Har man marginal att klara ett par månader med lite högre månadskostnad så kör på rörligt. Ser man på det långa loppet tjänar man på rörligt över en längre period,
-Vill man sova gott om nätterna och vill veta exakt vad man kommer betala, välj fast pris.
Känner personligen att jag med största sannolikhet kommer satsa på ett rörligt pris. Hoppas det är rätt beslut?
Är det så säkert att rörligt är bättre än fast?
Med tanke på den ökade förbrukningen när elen är som dyrast (vintern) och den minskade förbrukningen när elen är som billigast?
En vinter som vi haft hittills (när det fortfarande är höst i stora delar av landet.... Men en normal vinter, som Stockholm haft senaste 2-3 åren ex.?
jag har inte räknat på det men är inte övertygad om att det skulle bli så mycket billigare med rörligt? Någon som kan övertyga mig med lite konkret fakta som är mer insatt?
Med tanke på den ökade förbrukningen när elen är som dyrast (vintern) och den minskade förbrukningen när elen är som billigast?
En vinter som vi haft hittills (när det fortfarande är höst i stora delar av landet.... Men en normal vinter, som Stockholm haft senaste 2-3 åren ex.?
jag har inte räknat på det men är inte övertygad om att det skulle bli så mycket billigare med rörligt? Någon som kan övertyga mig med lite konkret fakta som är mer insatt?
För genomsnittskunden för det mesta ja. För genomsnittskunden blir det fasta priset billigare bara när det rörliga priset blir högre än elbolaget förutsett.Felde skrev:
För den som jämfört med genomsnittskunden har en ovanligt hög förbrukning på vintern när priserna är höga kan det i vissa fall löna sig med fast avtal.
Liknande trådar
-
Önskar råd om elavtal (rörligt, rörligt med vintersäkring, 1-år eller 3-år?)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Elavtal fritidshus, fast eller rörligt pris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Fast eller rörligt elavtal?
El -
Rörligt eller fast elavtal
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Elavtal. Ska vi låsa eller rörligt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning