Elavbrott: Klarar man en vecka?
Svar: Nej.
 
yonna yonna skrev:
Elavbrott: Klarar man en vecka?
Svar: Nej.
Det går att överleva en vecka UTAN mobiltelefon, internet, TV, vatten i toa, dusch mm. Lite obekvämt kanske men man överlever.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det går att överleva en vecka UTAN mobiltelefon, internet, TV, vatten i toa, dusch mm. Lite obekvämt kanske men man överlever.
Värme? Har pelletskamin.😠
(Har funderat på elverk men har inte kommit till skott.)
 
Mera kläder, mer folk i mindre rum, sprit/fotogen kamin. Kyligt ja visst men det går att överleva i betydligt bistrare klimat utan annan värmekälla än folk och ev nått ljus.
Ps
Tänk på Inuiter, samt folk som tältar i fjällen på vintern mm.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej

Jag håller just nu på med att bygga om soprummet till reservkraftrum. Det har tagit tid. Bland annat eftersom det sitter en elcentral i utrymmet som behövde flyttas.

Under flytten som tog åtskilliga timmar så var huset strömlöst och elverket fick strömförsörja bland annat kyl och frysar.

Det blev några timmars drift av elverket. Vilket var bra, eftersom det nya elverket behöver lite driftstimmar.

Idag har jag fyllt på lagret av aspenbränsle, som används både i gräsklipparen och elverket. Man brukar ange att aspenbränsle kan lagras minst fem år. Tillverkningdatumet på den nya dunken är juni 2023, den tömda dunken var ca 3 år äldre.

Jag betalade ca 10% mer än förra dunken och jag misstänker att bränslepriserna är på väg uppåt denna vinter.

Har dessutom staplat ved (kompletterat vedförrådet), Genom att veden bland annat används för myseldning så omsätts även denna under året.

Hur går det med vinterförberedelserna och hemberedskapen?
 
E
M Martin Lundmark skrev:
El-Löken66

Vare sig man har bergvärme, fjärrvärme, luft-vatten eller någon annan uppvärmningsform som behöver elkraft, så är det lämpligt att ha ett alternativ (en handlingsplan) för att hantera värmen vid ett längre strömavbrott när det är kallt.

Jag har bergvärme kompletterat med två spisinsatser (en på var våning) och fyller nu på vedförrådet med ca 1 m3 ved, som rimligen klarar ca en vecka i vinterkyla.

Skulle jag haft fjärrvärme, så skulle två spisinsatser och ca 1 m3 ved, även då klarat ca en vecka i vinterkylan. Men om jag inte haft en alternativ värmekälla hur hade jag gjort då?

Det är för de som (sedan länge) har fjärrvärme men ingen alternativ värmekälla som mitt inlägg om att rimligen så klarar man med 50-60 W av att driva sin fjärrvärmecentral i villan, även om fjärrvärmecentralen är gammal.


Försvarsberedningens kom 19 juni 2023 med en säkerhetspolitisk rapport kallad ”Allvarstid”
[länk]

I denna rapport konstaterades att ”förutsättningarna för svensk säkerhetspolitik förändrats i grunden” bland annat på grund av ett krig i Europa, och utgjorde bakgrunden till ett seminarium om ”Kris och krig - kan kraftvärmen hjälpa oss?” som hölls i Almedalen 29 juni 2023.

”Kraftvärmen har förmågor som kan göra den extra värdefull i tider av kris och krig. Att uppmärksamma denna planerbara, lokala energikälla är i linje med regeringens fokus på försörjningstrygghet. Vilka åtgärder och styrmedel behövs för att möjliggöra bästa möjliga funktion?”

Energiföretagen hade satt samman sex punkter med vad som behöver göras för att få till en fungerande värmeberedskap.

Avbrott i fjärrvärmen kan få mycket stora konsekvenser och uthålligheten i fjärrvärmeförsörjningen behöver stärkas bland annat med funktionskrav på leverantörerna och annat förebyggande arbete. Det innebär att det finns ett behov av samordning och jobba tillsammans för att stärka de här värdefulla förmågorna. Lina Enskog Broman konstaterade också att man ligger klart efter om man jämför arbetet inom elberedskapen. Branschen har därför till att börja med satt samman sex punkter med vad som behöver göras för att få till en fungerande värmeberedskap.

”Per Everhill, Public Affairs Tekniska Verken i Linköping, presenterade de sex punkterna:
  • Genomför ett nationellt ödriftsprogram
  • Lägg upp en plan för uppbyggnad av värmeberedskap
  • Utred en specifik värmeberedskapslagstiftning om kravställning vid höjd beredskap och krig
  • Utred en ”styrvärme”-lagstiftning för prioriteringsordning av samhällsviktiga fjärrvärmeanvändare
  • Etablera ”värmesamverkan” kring personal, reservdelar och bränsle.
  • Genomför omgående en utlysning för snabba värmeberedskapsåtgärder.”

Den som har fjärrvärme men ingen alternativ uppvärmningsmetod har då några alternativ.
  • Strunta i vad som sägs.
  • Fundera på en alternativ värmekälla t.ex. en eldstad (inklusive skorsten om även detta saknas) i villan.
  • Förbereda reservkraft i huset, som åtminstone klarar av att driva fjärrvärmecentralen.
Punkt 2 kräver störst investering, punkt 1 kräver ingen investering.

Förberedelser tar tid, både för fjärrvärmebranschen och för villaägaren.

Men villaägarens kostnad för att ordna reservkraft med hjälp av en framtida elbil, det behöver inte kosta mycket om man planerar för det. De ca 60 W som rapporten uppgav motsvarar i elenergibehov per dygn ca 0,72 mils bilkörning med en bil som behöver 2 kWh per mil.


Man kan naturligtvis även lösa effektbehovet med t.ex. någon form av UPS dvs batterier och spänningsomvandlare. Det behövs ca 1 440 Wh energi per dygn från ett batteri. Det är ca 120 Ah från ett 12 V batteri.

Det gäller att inte underskatta energibehovet, i ett allvarligt läge som ett längre strömavbrott innebär.

Inlägg #1 381 skapar oreda, då det blandar ihop effektbehovet för nya fjärrvärmecentraler med effektbehovet för de äldre fjärrvärmecentralerna, som de flesta villor med fjärrvärme har idag.
Kill your Darlings. Fick du säkert höra på Uni.

Det är ingen dålig idé. När du skriver så mycket text. Orkar 9 av 10 inte läsa. Ty värr. Menar bara som ett konstruk tivt råd.

Men FV kommer inte fungera. Så då är ett o beroende system mer intressant. För mej.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag håller just nu på med att bygga om soprummet till reservkraftrum. Det har tagit tid. Bland annat eftersom det sitter en elcentral i utrymmet som behövde flyttas.

Under flytten som tog åtskilliga timmar så var huset strömlöst och elverket fick strömförsörja bland annat kyl och frysar.

Det blev några timmars drift av elverket. Vilket var bra, eftersom det nya elverket behöver lite driftstimmar.

Idag har jag fyllt på lagret av aspenbränsle, som används både i gräsklipparen och elverket. Man brukar ange att aspenbränsle kan lagras minst fem år. Tillverkningdatumet på den nya dunken är juni 2023, den tömda dunken var ca 3 år äldre.

Jag betalade ca 10% mer än förra dunken och jag misstänker att bränslepriserna är på väg uppåt denna vinter.

Har dessutom staplat ved (kompletterat vedförrådet), Genom att veden bland annat används för myseldning så omsätts även denna under året.

Hur går det med vinterförberedelserna och hemberedskapen?
Morsan (73 år) hugger veden för vintern, plockar bär och svamp så vi ska klara oss när kriget kommer, då flyttar jag hem igen (50 mil) på säkert avstånd från storstan ;)
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kill your Darlings. Fick du säkert höra på Uni.

Det är ingen dålig idé. När du skriver så mycket text. Orkar 9 av 10 inte läsa. Ty värr. Menar bara som ett konstruk tivt råd.

Men FV kommer inte fungera. Så då är ett o beroende system mer intressant. För mej.
Hej El-Löken66

Tack för respons
Jag tycker oftast tvärtom, det står på tok för lite i ett inlägg.

Du skriver t.ex. ”Men FV kommer inte fungera.”
Men jag saknar beläggen för att du skriver så.

Utan belägg, orsaken och bakgrunden (gärna källor) etc. till att du skriver så, så är det närmast ett tyckande. Det är inte mycket av kunskapsförmedling.

Det säger ungefär lika mycket som att; jag tycker inte om vattendiken!

Om jag ska lära mig (om jag skall förstå mera av) varför ”FV kommer inte fungera.” räcker då, det du skriver?

Det vi skriver här är ju för att t.ex. villaägare skall öka sin kunskap, då behöver vi mindre ”tomprat” och mera av kunskapsförmedling.

En villaägare som har fjärrvärme men ingen skorsten eller annan uppvärmningskälla och är oroad för strömavbrott, bör inte han få veta mer. T.ex. mer om vad som saknas för att det inte fungerar och alternativen, som samhället och villaägaren har för att lösa detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn och 4 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66

Tack för respons
Jag tycker oftast tvärtom, det står på tok för lite i ett inlägg.

Du skriver t.ex. ”Men FV kommer inte fungera.”
Men jag saknar beläggen för att du skriver så.

Utan belägg, orsaken och bakgrunden (gärna källor) etc. till att du skriver så, så är det närmast ett tyckande. Det är inte mycket av kunskapsförmedling.

Det säger ungefär lika mycket som att; jag tycker inte om vattendiken!

Om jag ska lära mig (om jag skall förstå mera av) varför ”FV kommer inte fungera.” räcker då, det du skriver?

Det vi skriver här är ju för att t.ex. villaägare skall öka sin kunskap, då behöver vi mindre ”tomprat” och mera av kunskapsförmedling.

En villaägare som har fjärrvärme men ingen skorsten eller annan uppvärmningskälla och är oroad för strömavbrott, bör inte han få veta mer. T.ex. mer om vad som saknas för att det inte fungerar och alternativen, som samhället och villaägaren har för att lösa detta?
Hej Martin.

Som du vet är det så att man kan ta ut essensen av det man vill ha sagt och korta ner sin text med 70%.

Går inte detta kan ni även lägga in skisser, diagram, bilder och annat direkt.

Men så klart inget fel med en vägg av text heller så ta det inte som kritiskt.

Tror inte det behövs någon källa till att fjärr värme inte fungerar utan el?

Det går givetvis att pumpa runt detta centralt med diesel aggregat men då kan man ju lika bra elda kol eller diesel direkt. Och få be tydligt högre verkningslös grad.

Och är elen borta fungerar inte regleringen med ventiler, givare och annat. Där av är detta ingen lösning du kan för lita dej till. Då be hövs värme produ veras lokalt.

Vilka verk är det du tänker som kan fungera utan el? Hur ser det ut i exempel vis Kiev?
 
E El-Löken66 skrev:
Hej Martin.

Som du vet är det så att man kan ta ut essensen av det man vill ha sagt och korta ner sin text med 70%.

Går inte detta kan ni även lägga in skisser, diagram, bilder och annat direkt.

Men så klart inget fel med en vägg av text heller så ta det inte som kritiskt.

Tror inte det behövs någon källa till att fjärr värme inte fungerar utan el?

Det går givetvis att pumpa runt detta centralt med diesel aggregat men då kan man ju lika bra elda kol eller diesel direkt. Och få be tydligt högre verkningslös grad.

Och är elen borta fungerar inte regleringen med ventiler, givare och annat. Där av är detta ingen lösning du kan för lita dej till. Då be hövs värme produ veras lokalt.

Vilka verk är det du tänker som kan fungera utan el? Hur ser det ut i exempel vis Kiev?
Hej El-Löken66

Tack för respons

Som du läst t.ex. i inlägg #610 och v inlägg #1 389i denna tråd så är anser MSB, försvaret och många politiker att hotbilden gällande kris och krig ökar. Där ingår att klara strömavbrott, genom hemberedskap.

Ca 250 000 villor och mängder med lägenheter värms idag upp med fjärrvärme, många har ingen skorsten eller alternativa värmekällor.

Hur menar du då att man i en större stad som idag har fjärrvärme, men där husen saknar skorsten eller alternativa värmekällor, skall klara värmen i några dagar eller en vecka i vinterkylan, genom att elda kol eller diesel direkt?

Det handlar både om värme för människor och att undvika att husens vatten och värmesystem fryser sönder. Det skulle innebära mycket stora kostnader.

Du skriver ” Och är elen borta fungerar inte regleringen med ventiler, givare och annat. Där av är detta ingen lösning du kan för lita dej till. Då be hövs värme produ veras lokalt”

I mitt inlägg berättade jag hur man hur lokal strömförsörjning av fjärrvärmecentralen kan ordnas i framtiden…
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66

Tack för respons

Som du läst t.ex. i inlägg #610 och v inlägg #1 389i denna tråd så är anser MSB, försvaret och många politiker att hotbilden gällande kris och krig ökar. Där ingår att klara strömavbrott, genom hemberedskap.

Ca 250 000 villor och mängder med lägenheter värms idag upp med fjärrvärme, många har ingen skorsten eller alternativa värmekällor.

Hur menar du då att man i en större stad som idag har fjärrvärme, men där husen saknar skorsten eller alternativa värmekällor, skall klara värmen i några dagar eller en vecka i vinterkylan, genom att elda kol eller diesel direkt?

Det handlar både om värme för människor och att undvika att husens vatten och värmesystem fryser sönder. Det skulle innebära mycket stora kostnader.

Du skriver ” Och är elen borta fungerar inte regleringen med ventiler, givare och annat. Där av är detta ingen lösning du kan för lita dej till. Då be hövs värme produ veras lokalt”

I mitt inlägg berättade jag hur man hur lokal strömförsörjning av fjärrvärmecentralen kan ordnas i framtiden…
Ja, FV fabriken kan ha lokal för smörjning. Men dessa är vad jag vet krävande av el på vägen. Vet inte vilket verk du tänker på. Men ställ frågan. Om alla el serviser på väg mellan verk och kund faller bort. Hur länge går det att köra då? Utan. Givare. Ventiler. Och så vidare?

Där be höver du faktiskt produ cera fram ett ut talande från dom?
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, FV fabriken kan ha lokal för smörjning. Men dessa är vad jag vet krävande av el på vägen. Vet inte vilket verk du tänker på. Men ställ frågan. Om alla el serviser på väg mellan verk och kund faller bort. Hur länge går det att köra då? Utan. Givare. Ventiler. Och så vidare?

Där be höver du faktiskt produ cera fram ett ut talande från dom?
Nu verkar du så full igen att du inte kan skriva begripligt. Vänta med posta här tills du nyktrat till hjälpligt Löken.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
En villaägare som har fjärrvärme men ingen skorsten eller annan uppvärmningskälla och är oroad för strömavbrott, bör inte han få veta mer. T.ex. mer om vad som saknas för att det inte fungerar och alternativen, som samhället och villaägaren har för att lösa detta?
Jo då tänker man till och kanske kommer fram till om vi återställer vårt elsystem inkl trovärdig produktion så slipper man oroa sig för ett längre elavbrott. Rena galenskaperna att det ska brännas pengar av varje enskild oroad husägare.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej Martin.

Som du vet är det så att man kan ta ut essensen av det man vill ha sagt och korta ner sin text med 70%.

Går inte detta kan ni även lägga in skisser, diagram, bilder och annat direkt.

Men så klart inget fel med en vägg av text heller så ta det inte som kritiskt.

Tror inte det behövs någon källa till att fjärr värme inte fungerar utan el?

Det går givetvis att pumpa runt detta centralt med diesel aggregat men då kan man ju lika bra elda kol eller diesel direkt. Och få be tydligt högre verkningslös grad.

Och är elen borta fungerar inte regleringen med ventiler, givare och annat. Där av är detta ingen lösning du kan för lita dej till. Då be hövs värme produ veras lokalt.

Vilka verk är det du tänker som kan fungera utan el? Hur ser det ut i exempel vis Kiev?
Nu glömde du nästan helt bort bort att fjanta dig med sär skriv ning, 😆
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag håller just nu på med att bygga om soprummet till reservkraftrum. Det har tagit tid. Bland annat eftersom det sitter en elcentral i utrymmet som behövde flyttas.

Under flytten som tog åtskilliga timmar så var huset strömlöst och elverket fick strömförsörja bland annat kyl och frysar.

Det blev några timmars drift av elverket. Vilket var bra, eftersom det nya elverket behöver lite driftstimmar.

Idag har jag fyllt på lagret av aspenbränsle, som används både i gräsklipparen och elverket. Man brukar ange att aspenbränsle kan lagras minst fem år. Tillverkningdatumet på den nya dunken är juni 2023, den tömda dunken var ca 3 år äldre.

Jag betalade ca 10% mer än förra dunken och jag misstänker att bränslepriserna är på väg uppåt denna vinter.

Har dessutom staplat ved (kompletterat vedförrådet), Genom att veden bland annat används för myseldning så omsätts även denna under året.

Hur går det med vinterförberedelserna och hemberedskapen?
Låter som bra beredskap! Själv har jag inte riktigt samma nivå, men:

ca 5 kubik ved staplad och redo att eldas i spisinsats och vedspis i köket. Värmer på inget sätt hela huset men går ju att bo och sova i vardagsrummet :) Även övat lite på att använda vedspisen. Blev riktigt goda pannkakor!

För elbehovet har jag ca 5kwh batterier och en inverter. Tanken med detta är att kunna driva några lampor, kyl/frys och cirkulationspumpen i några dygn. Fick testa lite häromveckan när vi hade 6h strömavbrott och det funkade fint!
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.