Tjo,

En elektriker kommer senare att tas in för att göra detta jobb men då denne inte har tid förrän mot hösten så vill vi ändå ha lite pejl på läget redan nu.

Det finns alltså ett garage där det skall monteras ett gäng vägguttag, belysning i taket samt ett 3-fas uttag.

Kabel skall förläggas i marken från centralen fram till garaget. Rör finns nedlagt.

Hur hade det varit vettigast att göra med detta?

Skall det dras två kablar? Alltså en 1,5mm² för belysning, vägguttag m.m. samt en 2,5mm² för 3-fas uttaget? Har för mig att jag läste någonstans att om kabel ska förläggas i mark så skall det vara 2,5mm². Eller fungerar det med 1,5mm² om det förläggs i rör?

Är det vettigare att dra 2 st 2,5mm² och avsäkra den ena 10A och den andra 16A? Eller går det att avsäkra båda 16A även om det är vanliga 230 uttag?

Vill gärna få lite koll på priser så det går att utgå därifrån vad slutsumman blir för projektet.

Tack på förhand!

/sewage

tommib
Dra en 5G6 och sätt egen central i garaget. Prisskillnaden är typ noll mot två 5G2,5. Du får visserligen betala några tusenlappar extra för centralen men får en oändligt mycket mer flexibel lösning för framtiden.

Kolla elbutik.se, elot.se, eldirekt.se, billigtvvs.se (jo, de säljer el) eller någon annan nätbutik för priser. Då får du något att utgå ifrån.

Kabeln du ska ha är antingen N1XV eller AceFlex. Jag förordar vanligen Hager eller Garo. Bägge har färdigbyggda centraler för ca 1500 kr som du sedan kompletterar med en 3-polig C16A dvärgbrytare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Dock så sitter centralen bara någon meter utanför garaget så det är nog ändå inte aktuellt att sätta in en ny central. Ska försöka hålla prislappen så låg som möjligt. Har du svar på dom andra frågorna?

Kolla på en liten elcentral på jula som är komplett med jordfelsbrytare. 10A samt 16A säkringar

Tack! Dock är det inte jag som ska ha detta utan en vän. Som sagt sitter det en central bara någon meter utanför garaget och han vill ha det så simpelt som möjligt. Du har inga tips på dom andra frågorna?

Vad är det för central som sitter i närheten? Är den utrustad mrd jordfelsbrytare finns reservgrupper i den osv. Om inte är förslagen tidigare de bästa enklaste och i slutänden även inte dyrt.

Och för din fråga, att dra två kablar i marken även med area 1.5 mm2 är helt ok. I skydd av rör kan det vara varianter av EKLK men normalt väljs jordkabel som nämndes tidigare tex N1XV, EKKJ, Aceflex.

sewage skrev:
Hur hade det varit vettigast att göra med detta?

/sewage
Du ville ha svar på den frågan eller hur?
IOM att du ska ner i marken, inte bara genom väggen så finns bara en vettig lösning och det är en 5G6 mm2 kabel och en central i garaget.

Protte

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GK100 skrev:
Vad är det för central som sitter i närheten? Är den utrustad mrd jordfelsbrytare finns reservgrupper i den osv. Om inte är förslagen tidigare de bästa enklaste och i slutänden även inte dyrt.

Och för din fråga, att dra två kablar i marken även med area 1.5 mm2 är helt ok. I skydd av rör kan det vara varianter av EKLK men normalt väljs jordkabel som nämndes tidigare tex N1XV, EKKJ, Aceflex.
Ok tack. Vad jag vet ska det finnas jfb och lediga reservgrupper. Måste fråga honom om detta dock för att vara helt säker.

Är det ok att köra vägguttag, belysning m.m. med 2,5mm² och avsäkrat 10A? För det är väl ok att gå upp en nivå i dimension på kabeln men inte ner? Eftersom 3-fas uttaget troligtvis ska ha 2,5mm² och 16A så blir det ju två av lika kabel.

prototypen skrev:
Här är en som gör om en "speciallösning" och kommer väl att göra enligt skolboken.
[länk]

Men du gör som du vill.
Hoppas din vän är en riktig vän.

Protte
Tack!

prototypen skrev:
Läs första raden i första inlägget.
Sedan kommer omsvängningen i inlägg 32
[länk]

Protte
Ja jag ska diskutera detta med personen i fråga. Det blir ju ändå elektrikern i slutändan som avgör hur det ska göras. Vi vill som sagt bara få lite koll innan hösten. Men det låter väl vettigt att sätta en egen central där.

Men är det vettigare, oavsett hur man nu gör, att dra 2,5mm² till alla vägguttag och sätta ex Elko uttag som är märkta 16A? Eller bör det räcka med 1,5mm²? Belysning kommer väl att dra ca 600W och då blir det väl ca 1700W kvar till annat om det är avsäkrat 10A? Då det är ett garage så kan det väl bli ett par maskiner samtidigt som går..

tommib
Nej. Schuko är visserligen godkända för 16A men man avsäkrar vanligen inte uttag för allmänbruk med mer än 10A. I ett garage kan man argumentera att det är motiverat men det finns egentligen ingen anledning att göra så. Eftersom du sätter en liten central i garaget så kan du ha en egen grupp till belysningen och två separata enfasgrupper. Då räcker dina 10Ax2 utan problem. Om det är så att din kompis har någon enorm vinkelslip eller enfaskompressor som inte klarar sig med 10A, sätt ett eget uttag för den. Man kan, om man inte kör trefasmaskiner samtidigt som den stora enfaslasten, sätta kombiuttag för trefas/enfas.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok tack för svar. För att sammanfatta så borde det vara vettigast att dra en grupp med 1,5mm², avsäkrat 10A, som driver belysning och sedan en eller två grupper till, avsäkrat 10A, som driver 230 uttagen?

Sedan en 2,5mm² som driver 3-fas uttaget, avsäkrat 16A?

Ska kolla med honom om han har några maskiner som verkar dra mycket kräm.

Det blir ju oavsett några grupper som ska dras. Tycker mig fått lite blandade svar på andra ställen huruvida flera grupper får gå i samma kopplingsdosa eller inte. Hur ligger det till? Får man passera en kopplingsdosa med två grupper som ska åt samma håll? Kan ju alltså bli någon splittning i dosorna..

sewage skrev:
Ok tack för svar. För att sammanfatta så borde det vara vettigast att dra en grupp med 1,5mm², avsäkrat 10A, som driver belysning och sedan en eller två grupper till, avsäkrat 10A, som driver 230 uttagen?

Sedan en 2,5mm² som driver 3-fas uttaget, avsäkrat 16A?
Nu blir det ju så mycket olika kablar genom mark att vi är tillbaka på central i garaget...

Om man vill ha det enkelt alltså.

Själv så ångrar jag en och endast en sak i min egen anläggning och det är att jag inte bytte ut den enda 1.5mm²-are som går till garaget innan jag lade asfalt på uppfarten. Det hade varit så enkelt att lägga ner ett rör åtminstone. Men tänkte jag på det? Nej. Och nu står jag där med min tvättade hals och kikar på hur jag kan dra 2.5mm² bort längs fasaden och under överliggaren på ett plank för att få till vettig försörjning. Dumt!

Om man måste gå genom mark så skämmer sig en central aldrig.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.