Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Nja, alla faser men inte nödvändigtvis nollan. Det kan dock vara bra att bryta den också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Ja, det vore synd att dra för snålt. Titta runt lite bland baden får du se vad dom i allmänhet kräver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Det får du inte in i ett 20-rör, och så gör man dessutom inte. Alla ledare som hör till samma grupp ska gå i samma kabel/rör.
Fast då måste det till en kopplingspunkt där röret kommer ut, som ska klara fukt/vattenklassning o.s.v....Mnor skrev:
Det är nog en billig livförsäkring att dra EKK (t.ex. 5*2,5) och låta den komma ut ur röret och vara dragen så att vatten som rinner längs väggen inte kan rinna rakt in i kopplingspunkten på badkaret.
Även om man antagligen installerar badkaret så att det tätas mot väggen så är det nog bra att se till att elsäkerheten blir vettig även om det både blir otätt mellan badkar och vägg och dessutom blir otätt vid någon kopplingsdosa.
Just dusch/bad är ett av de viktigaste ställena att vara pedantisk med elsäkerheten. Jag som har gjort alla möjliga och omöjliga fulkopplingar genom åren skulle aldrig våga göra nåt annat än absolut bästa för el i badrum som man kan nå från dusch/bad.
Du ska inte dra installationskabel (ekk) direkt in i karet. Man drar normalt ekk eller fk till en anslutningsdosa. Därifrån drar man anslutningssladd till kopplingslådan på bubbelbadet (dragavlastad i båda ändar)
Ok, ska medge att jag inte tänkte till helt där, men så kom jag på det gamla knepet med avskal på FKn. Alternativet är att sätta en infälld dosa utåt (i badrumsväggen) och gå vidare med kabel från den.
Jag tycker det kan vara OK att använda EKK direkt in i anslutningen på badkaret så länge den är ordentligt dragavlastad.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varför inte? Då badet står still behövs väl knappast den böjliga RKKn? Är det inte bättre att dra obrutet och slippa en kopplingspunkt "under" badkaret?Rrrrr skrev:
(amatörfråga, men jag planerar ett badrumsrenovering, därav nyfikenheten).