Hej!

I arvegodset till sommarstuga så var jag på väg att byta en radiator som beslutat att ge upp.
Plockade ner det och blev lite förvånad när jag tittade i kopplingsboxen.
Tre trådar från elcentral. En grön en vit och grön/gul=jord.
Mätte mellan jord och grön = 230V
Mätte mellan jord och vit = 230V
Antar att det är en jordad nolla i detta fall?!

Hittat på en radiator, men kan någon säga om den går att koppla in?
Bilderna visar kopplingsschemat samt befintliga kopplingsboxen.

koppling_radiator_rusta.PNG DSC_0701.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för synpunkter och tankar!
/Lars-Erik
 
Mät mellan grön och vit så du har 400V
Kolla dimension kabel/ säkring.
Passa på o byt till ny koppldos.
 
Redigerat:
Det där är en vanlig 400v koppling för element. Dvs två faser och jord. Ingen nolla.
 
Redigerat:
Rätta mig om jag har fel, men 400V-radiatorer använder inte nolla på samma sätt som 230V-installationer. I de fall man drar fram en nollkabel brukar den användas för radiatorer med styrning.

Egentligen måste du mäta mellan faserna och få 400V för att vara säker på att jorden verkligen inte är spänningssatt.
 
Snygga färgval på inkommande. Har det varit tillåtet med grön fas i samband med gulgrön jord någon gång?

Vad menar du med jordad nolla? Om det är 400V så har du ingen nolla, utan bara två faser och jord.
 
Ok!

För att förtydliga...
Om jag mäter mellan vit och grön och får 400V.
Så borde det gå att koppla in radiatorn enligt kopplingsschemat på bilden?
Strunta i jordad nolla, var en bekant som antydde att det kunde vara så.
Angående färgvalen på faserna så blev det minst sagt lite förvirrat i mitt huvud.:x

Och med ny radiator brukar det medfölja ny kopplingsdosa om jag inte har fel.

/Lars-Erik
 
uno83 skrev:
Snygga färgval på inkommande. Har det varit tillåtet med grön fas i samband med gulgrön jord någon gång?
Ja, det har varit tillåtet, enfärgad grön och gul tråd är däemot borta sedan nåt decennium pga förväxlingsrisk med gulgrön.

Det är vanligt att man använder annat än brun-svart-vit till flerfasiga grupper för att skilja dem åt.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är som sagt en fullt normal tvåfas inkopplad radiator avsedd för 400V.

Tänk på att du måste bryta minst 2 säkringar (och oftast 3) för att det skall bli spänningslöst vid radiatorn.

Ofta går det en 3 fas grupp till värmen, då är olika element växelvis kopplade mellan de tre faserna. Så om du bara bryter de två säkringar som går till de faser du ser i dosan, så kan den 3e fasen leda ström bakvägen via en annan radiator så att du får spänning på de avstängda faserna (och du får en stöt), det räcker inte att du kontrollmäter, för den andra radiatorn kan vara tillfälligt avstängd av sin termostat som kan gå igång när som helst.
 
Dock inte helt rätt att blå ledare i anslutningskabeln till elementet är ansluten på L2 (Grön)...
 
Tack för svaren!

Jo, när jag byter radiatorer så bryter jag allt jag kan hitta på som över huvudtaget kan tänkas vara kopplat till elvärmen.
Har provat på att få ström i mig p g a felskriven säkringslista och dessutom var multimetern ur funktion(visade det sig) då, så nu är det hängslen och livrem som gäller när det ska bytas radiatiorer m.m.
Skaffade därefter en penna(en sån som lyser när det ligger spänning på).
Så nu kontrolleras det både med penna och multimeter!
Och i detta fall så bryter jag allt inkommande till den undercentralen, för säkerhets skull!

Tack igen!
 
En testpenna skall man egentligen inte lita på. Den visar att det finns späning men den visar inte (säkert) avsaknad av spänning.

Ta för vana att alltid kontrollmäta med ditt instrument på något som är spänningsförande innan du mäter för att kolla att det spänningslöst.

Gör om kontrollmätningen varje gång, även om det bara var 5 minuter sedan du använde instrumentet, Du kan ha råkat ändra någon inställning utan att tänka på det. Skall man vara riktigt noga så kontollerar man först instrumentet med en mätning, därefter mäter man på mätobjektet, och sedan gör man om kontrollen av instrumentet, bevisa alltså för dig själv att instrumentet fungerar både före och efter mätningen.
 
...eller också så kortsluter man så är man helt säker ;)
 
Nej, först mäter man, (enlig hemmapularens beskrivning), sedan så kortsluter man, och sedan så rör man först gången ledaren med yttersidan på högerhandens fingrar samtidig som man har vänsterhanden i byxfickan.

Då kan man var (nästan) helt säker. ;)
 
Ja, det var det jag menade; att man mäter först och kortsluter sedan :)
 
Ja, fast du missade hur man rör vid dem. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.