mexitegel skrev:
Dock inte helt rätt att blå ledare i anslutningskabeln till elementet är ansluten på L2 (Grön)...
Det är alltid brun och blå på sladden till radiatorn, oavsett om det kopplas 230V eller 400V.

//Patrik
 
Fast här ser det ju ut att finnas svart också
 
uno83 skrev:
Fast här ser det ju ut att finnas svart också
Styrtråd som inte används.

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Herregud, finns verkligen någon normal människa som gör allt detta ni skriver om? Jag gör det inte iaf.
Först bryter jag strömmen, sedan kollar jag med Fluke-pennan eller multimetern beroende på vad som ligger i fickan.
Ska man vara helsäker vågar man ju inte gå över en gata utan att stänga av hela kvarteret först... Lite sunt förnuft duger.

/edit
Oj, missade att det var en sida till här...
Mitt inlägg gäller de som bryter ström, mäter med multimeter (efter att ha testat multimetern i ett annat uttag) och sedan kortsluter och allt vad det nu var.
 
Jag brukar mäta först för att se vad jag har på alla trådar och då ser jag även att spänningsprovaren funkar, därefter bryter jag strömmen och till sist slår på igen efter att jag är klar.
Ibland fuskar jag och använder spänningspennan, men då kollar jag alltid med spänning på först och då även mot nollan att det inte ger utslag på den. Ett bra sätt att lokalisera säkring är att stoppa spänningspennan i hålet för fasen på ett uttag och gå till centralen och flippa ner säkringar. När det slutar pipa har man hittat rätt säkring.

//Patrik
 
Redigerat:
Man är väl mer noga om man är i ett utrymme där det finns risk att man har kontakt med jord genom fötterna eller om man står där man kan trilla ner. Däremot rör jag i princip aldrig två ledande ytor med varsin hand i en befintlig installation, ska jag få en stöt så får det helst vara mellan två fingrar på samma hand...
 
Alltid spänningsprovare i elcentral!

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
... eller multimeter, för oss som "egentligen" mest sysslar med elektronik :)
 
yxis skrev:
... eller multimeter, för oss som "egentligen" mest sysslar med elektronik :)
;)

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vad är en multimeter, en sån där mojäng med vred och massa olika inställningar? Kan mäta temp, transistorer och pipa..

Näe, en sån behövs nog inte i elsammanhang... :p
 
  • Gilla
Karljan
  • Laddar…
Müssli skrev:
Herregud, finns verkligen någon normal människa som gör allt detta ni skriver om?
Nej, det gör det inte. Inte i vanliga lågspänningsfall iaf. Å andra sidan så finns det gott om folk som får ström genom kroppen vid arbete med, så hur man än vänder sig.

Liksom Yxis så är jag noga med hur jag rör ledare iaf första gången, dvs med utsidan av fingrarna på ena handen (samtidig som jag ser till att inte hålla krampaktigt med vänster runt någon aluminiumstege). Om man då skulle missat så blir reflexen att dra undan handen och inte gripa hårdare om ledaren (som det blir om man tar bra tag med tummen och pekfingret för att räta ut kardeler).

Sedan så slarvar jag ibland med koll av multimeter, det skall erkännas. Men jag mäter först (i 99% av fallen...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.