1 672 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
EL: kan man koppla in TM & TT på det här sättet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Med mitt tillägg där så kan jag hålla med för då får man en kontroll av ett tränat öga, en tillförlitlig anslutning och kontroll av skyddsjordningen. Men TS tänker göra denna inkoppling själv. @Haydroz, det är behörighetskrävande så är det sagt.E elmont skrev:
Men det är ändå svårt att motivera avsaknad av JFB. Att det är tillåtet vid fast anslutning beror inte på att det är ofarligt utan för att nya insikter (regler) inte är retroaktiva. Jag skulle vilja se badrummet för att kunna avgöra. Det är då speciellt närheten till vattenledningsrör som eventuellt har jordkontakt, men även andra skyddsjordade apparater som elradiator.
Detta är viktigt i apparatdosor/anslutningsdosor där det finns en vidarematning till en annan dosa. En anslutningsdosa där flera faser används ska skyddas av JFB och trepoligt säkring IMHO.M MagHam skrev:
Inga problem med exakt vadå?A atomlab skrev:
Vad menar du med "obruten"? Oavsett det är en fas eller nolla som bryts, stannar ju bara maskinen. Att de delar nolla gör ingen skillnad. Det enda viktiga, som nämnts tidigare i tråden, är att de matas av olika faser. Om inte så skulle nollan bli överlastad.M MagHam skrev:
Tvärt om. En TM behöver värma vatten och drar 2300w när den gör det.A atomlab skrev:
En TT med värmepump har inkopplings effekt 600W för vattenpump och värmepump samt fläkt.
10A överskrids troligtvis bara 10min, så det skulle praktiskt gå att köra dom på en 10A säkring.
TT exempel T.ex.:
https://www.bosch-home.se/sv/produc.../torktumlare/varmepumpstorktumlare/WQB245CBSN
Om den kopplas loss från centralens matning menade jag. Kanske p g a ett misstag av någon i framtiden.A AG A skrev:
Då var det ungefär som jag trodde att du menade. Det är naturligtvis inte heller omöjligt att nollan skulle kunna brytas, på ett eller annat sätt. Men ändå så är det väl inget farligt som kan hända. Elsystemet i ett hus har ju som regel tre faser. Men det finns bara en nolla. Bryts nollan så bryts ju bara strömmen i de faser som är kopplade till nollan. Så mycket annat kan väl inte hända?M MagHam skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 008 inlägg
Nej, flytande nolla (som det blir) är ett av de farligaste fel man kan råka ut för i en elanläggning.
Antag att du har en apparat som drar ex. 1A kopplad mellan L1 och den gemensamma nollan, en annan apparat som drar 10A kopplad mellan L2 och gemensamma nollan.
Den gemensamma nollan bryts av någon anledning. Då har du alltså 400V från L1 till L2. Två apparater inkopplade i serie. Spänningarna kommer då att fördela sig över de två seriekopplade apparaterna, så att (i detta exempel) det blir 36V över den ena, och den andra kommer att matas med 364V. I bästa fall förstörs apparaten som får överspänning, i sämre fall blir det brand (ett antal hus har brunnit pga. den typen av fel).
Det är precis detta som inträffar när någon kopplar in en spis i ett peroilexuttag som saknar nolla.
Antag att du har en apparat som drar ex. 1A kopplad mellan L1 och den gemensamma nollan, en annan apparat som drar 10A kopplad mellan L2 och gemensamma nollan.
Den gemensamma nollan bryts av någon anledning. Då har du alltså 400V från L1 till L2. Två apparater inkopplade i serie. Spänningarna kommer då att fördela sig över de två seriekopplade apparaterna, så att (i detta exempel) det blir 36V över den ena, och den andra kommer att matas med 364V. I bästa fall förstörs apparaten som får överspänning, i sämre fall blir det brand (ett antal hus har brunnit pga. den typen av fel).
Det är precis detta som inträffar när någon kopplar in en spis i ett peroilexuttag som saknar nolla.
Liknande trådar
-
Går det att koppla in nytt element?
El -
Koppla in ny termostat på befintlig elgolvvärme
Värme allmänt -
Termostat kopplas via WiFi eller internetkabe
Värme allmänt -
Inkoppling av uppkopplade termostater elektriskt uppvärmt golv
El -
Hur koppla nollspänningsutlösare i gammal elmotor?
Verktyg, Maskiner & Fordon