Alfredo Alfredo skrev:
Alla använda ledare i en elanläggning måste väl vara "obrutna"? Vad skulle vara speciellt kritiskt med denna?
Nu vet vi inte hur mycket ström både TM och TT drar ihop. Är det under 2200w så är det inga problem men framförallt TT brukar dra mer ström.

A atomlab skrev:
Nu vet vi inte hur mycket ström både TM och TT drar ihop. Är det under 2200w så är det inga problem men framförallt TT brukar dra mer ström.
Idén utifrån tidigare kommentarer är väl att ha dem på var sin fas.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
En fast anslutning AV EN ERFAREN ELEKTRIKER får nog räknas som lika säker som en JFB om inte säkrare.
Med mitt tillägg där så kan jag hålla med för då får man en kontroll av ett tränat öga, en tillförlitlig anslutning och kontroll av skyddsjordningen. Men TS tänker göra denna inkoppling själv. @Haydroz, det är behörighetskrävande så är det sagt.

Men det är ändå svårt att motivera avsaknad av JFB. Att det är tillåtet vid fast anslutning beror inte på att det är ofarligt utan för att nya insikter (regler) inte är retroaktiva. Jag skulle vilja se badrummet för att kunna avgöra. Det är då speciellt närheten till vattenledningsrör som eventuellt har jordkontakt, men även andra skyddsjordade apparater som elradiator.

M MagHam skrev:
Det blir en flerfasgrupp fördelad i enfaslaster. Bra att notera det synligt.
Neutralledaren i kopplingsdosan blir en kritisk punkt som måste hållas obruten.
Detta är viktigt i apparatdosor/anslutningsdosor där det finns en vidarematning till en annan dosa. En anslutningsdosa där flera faser används ska skyddas av JFB och trepoligt säkring IMHO.
A atomlab skrev:
Inga problem med exakt vadå?

M MagHam skrev:
Det blir en flerfasgrupp fördelad i enfaslaster. Bra att notera det synligt.
Neutralledaren i kopplingsdosan blir en kritisk punkt som måste hållas obruten.
Vad menar du med "obruten"? Oavsett det är en fas eller nolla som bryts, stannar ju bara maskinen. Att de delar nolla gör ingen skillnad. Det enda viktiga, som nämnts tidigare i tråden, är att de matas av olika faser. Om inte så skulle nollan bli överlastad.

Attitudeswe
A atomlab skrev:
Tvärt om. En TM behöver värma vatten och drar 2300w när den gör det.

En TT med värmepump har inkopplings effekt 600W för vattenpump och värmepump samt fläkt.

10A överskrids troligtvis bara 10min, så det skulle praktiskt gå att köra dom på en 10A säkring.

TT exempel T.ex.:

https://www.bosch-home.se/sv/produc.../torktumlare/varmepumpstorktumlare/WQB245CBSN

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad menar du med "obruten"? Oavsett det är en fas eller nolla som bryts, stannar ju bara maskinen. Att de delar nolla gör ingen skillnad. Det enda viktiga, som nämnts tidigare i tråden, är att de matas av olika faser. Om inte så skulle nollan bli överlastad.
Om den kopplas loss från centralens matning menade jag. Kanske p g a ett misstag av någon i framtiden.

M MagHam skrev:
Om den kopplas loss från centralens matning menade jag. Kanske p g a ett misstag av någon i framtiden.
Har man bara enfaslaster på gruppen så händer inget farligt om nollan till den bryts.

M MagHam skrev:
Då var det ungefär som jag trodde att du menade. Det är naturligtvis inte heller omöjligt att nollan skulle kunna brytas, på ett eller annat sätt. Men ändå så är det väl inget farligt som kan hända. Elsystemet i ett hus har ju som regel tre faser. Men det finns bara en nolla. Bryts nollan så bryts ju bara strömmen i de faser som är kopplade till nollan. Så mycket annat kan väl inte hända?

Nej, flytande nolla (som det blir) är ett av de farligaste fel man kan råka ut för i en elanläggning.

Antag att du har en apparat som drar ex. 1A kopplad mellan L1 och den gemensamma nollan, en annan apparat som drar 10A kopplad mellan L2 och gemensamma nollan.

Den gemensamma nollan bryts av någon anledning. Då har du alltså 400V från L1 till L2. Två apparater inkopplade i serie. Spänningarna kommer då att fördela sig över de två seriekopplade apparaterna, så att (i detta exempel) det blir 36V över den ena, och den andra kommer att matas med 364V. I bästa fall förstörs apparaten som får överspänning, i sämre fall blir det brand (ett antal hus har brunnit pga. den typen av fel).

Det är precis detta som inträffar när någon kopplar in en spis i ett peroilexuttag som saknar nolla.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.