Hej
I min lägenhet så har jag haft en Tvättmaskin endast och numera ska jag koppla in både Tvättmaskin samt torktumlare. Jag har 10A på proppskåpet med 5X1.5.
Kan jag koppla in båda maskinerna utan att dra nya kablar?
I min lägenhet så har jag haft en Tvättmaskin endast och numera ska jag koppla in både Tvättmaskin samt torktumlare. Jag har 10A på proppskåpet med 5X1.5.
Kan jag koppla in båda maskinerna utan att dra nya kablar?
Redigerat:
Det ser ut så. Grupp 2 är en trefasgrupp. Men det sitter bara en säkring i. Om det fortfarande finns en femledare till där tvättmaskinen står kan du antagligen sätta in en till säkring för att mata torktumlaren. Kanske måste du också sätta i en till passkontakt.
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
Men hur ser det ut vid tvättmaskinen. Sitter där en anslutningsdosa med trefas i. Och maskinenn fast inkopplad. Eller bara ett uttag?
Jag har inte skruvat upp den men jag utgår ifrån att det är 5 kablar totalt. Ska kolla under dagen.H hempularen skrev:
Det är min nästa fråga: hur gör man för att omvandla detta till stickkontakt?
Ska man ha 2 st av dessa:
https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Installationsmateriel-%2811-15%2C-17%2C-18%29/18---Strömställare-och-vägguttag/Strömställarsystem/Vägguttag/Komplett/VÄGGUTTAG-1-V-JORDAT/p/1835070
Jag antar att det är ett våtrum. För att ha vägguttag i våtrum finns vissa krav. Det måste vara skyddat av en jordfelsbrytare och det finns krav på avstånd till duschen. Om detta är uppfyllt går det att använda uttagen du länkar till. Är det något du tänkte göra själv? Det är viktigt att det blir rätt.
En fast anslutning får nog räknas som lika säker som en JFB om inte säkrare. En JFB är dock en apparat som ibland går sönder, att en fast anslutning ska "gå sönder" är rätt osannolikt.A Avemo skrev:
Sådär rakt på hade jag anslutit fast med en plint som kan ta två ledningar.
Arbetsbrytare kan funderas över, inget krav men jag gillar att kunna "bryta ifrån" enkelt.
Arbetsbrytare kan funderas över, inget krav men jag gillar att kunna "bryta ifrån" enkelt.
Så är det förstås. Jag får förtydliga att jag menar att jordfelsbrytaren alltid förbättrar säkerheten. Vare sig man har fast anslutning eller uttag.E elmont skrev: