Hej
I min lägenhet så har jag haft en Tvättmaskin endast och numera ska jag koppla in både Tvättmaskin samt torktumlare. Jag har 10A på proppskåpet med 5X1.5.

Kan jag koppla in båda maskinerna utan att dra nya kablar?

• Bild på en elcentral med märkning. Tvättmaskin på 10A och spis på 16A visas synligt med märkströmmar och kabeldimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser proppskåpet med propparna ut?

Det ser ut enligt bilden:

• Gamla porslinssäkringar i ett elskåp med märkningar ovanför varje säkring.
    Skapa konto
Det ser ut så. Grupp 2 är en trefasgrupp. Men det sitter bara en säkring i. Om det fortfarande finns en femledare till där tvättmaskinen står kan du antagligen sätta in en till säkring för att mata torktumlaren. Kanske måste du också sätta i en till passkontakt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Men hur ser det ut vid tvättmaskinen. Sitter där en anslutningsdosa med trefas i. Och maskinenn fast inkopplad. Eller bara ett uttag?

H hempularen skrev:
Men hur ser det ut vid tvättmaskinen. Sitter där en anslutningsdosa med trefas i. Och maskinenn fast inkopplad. Eller bara ett uttag?
Jag har inte skruvat upp den men jag utgår ifrån att det är 5 kablar totalt. Ska kolla under dagen.

Det är min nästa fråga: hur gör man för att omvandla detta till stickkontakt?

Ska man ha 2 st av dessa:
https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Installationsmateriel-%2811-15%2C-17%2C-18%29/18---Strömställare-och-vägguttag/Strömställarsystem/Vägguttag/Komplett/VÄGGUTTAG-1-V-JORDAT/p/1835070

• Vitt radiatorskydd av metallgaller monterat framför en beige vägg med en vit kabel ansluten bakom.
    Skapa konto
Jag antar att det är ett våtrum. För att ha vägguttag i våtrum finns vissa krav. Det måste vara skyddat av en jordfelsbrytare och det finns krav på avstånd till duschen. Om detta är uppfyllt går det att använda uttagen du länkar till. Är det något du tänkte göra själv? Det är viktigt att det blir rätt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det finns tyvärr ingen jordfelsbrytare och det är badrum.
Ja jag tänkte göra det själv.

Är det bättre att koppla i befintlig dosa utan uttag?

Bättre att klippa kabeln på torktumlaren och koppla in den fast i samma dosa. Eller byt dosan mot en med brytare på, så du snabbt kan bryta strömmen.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
H Haydroz skrev:
Är det bättre att koppla i befintlig dosa utan uttag?
Bättre än vad? Att installera en jordfelsbrytare ökar säkerheten. Men om du inte vill göra det så är fast anslutning ett tillåtet alternativ.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Bättre än vad? Att installera en jordfelsbrytare ökar säkerheten. Men om du inte vill göra det så är fast anslutning ett tillåtet alternativ.
En fast anslutning får nog räknas som lika säker som en JFB om inte säkrare. En JFB är dock en apparat som ibland går sönder, att en fast anslutning ska "gå sönder" är rätt osannolikt.

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Sådär rakt på hade jag anslutit fast med en plint som kan ta två ledningar.
Arbetsbrytare kan funderas över, inget krav men jag gillar att kunna "bryta ifrån" enkelt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En fast anslutning får nog räknas som lika säker som en JFB om inte säkrare. En JFB är dock en apparat som ibland går sönder, att en fast anslutning ska "gå sönder" är rätt osannolikt.
Så är det förstås. Jag får förtydliga att jag menar att jordfelsbrytaren alltid förbättrar säkerheten. Vare sig man har fast anslutning eller uttag.

Det blir en flerfasgrupp fördelad i enfaslaster. Bra att notera det synligt.
Neutralledaren i kopplingsdosan blir en kritisk punkt som måste hållas obruten.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Neutralledaren i kopplingsdosan blir en kritisk punkt som måste hållas obruten.
Alla använda ledare i en elanläggning måste väl vara "obrutna"? Vad skulle vara speciellt kritiskt med denna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.