Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Fröberg skrev:
Det är väll fel? Man får i princip göra allt dragning etc.?
Nej.
Det är faktiskt så illa att du inte ens får spika upp en enda liten apparatdosa i ditt hem som det sen dras starkström i.

Löjligt och överdrivet? Javisst, men så lyder lagar, föreskrifter och är den tolkning som lagtolkande myndighet har bestämt.
 
Precis det är lättare att säga vad du får göra. Vilket är byta delar i anläggningen s.s. brytare, uttag, armaturer osv. om du har nödig kännedom och inte förändrar anläggningen eller dess användning. Så du får exv. egentligen *inte* byta en brytare mot en dimmer, koppla in ett jordat uttag istf. ett ojordat även om jorden skulle vara framdragen etc.

(P.S. Något tidigare ägaren till mitt hus höll hårt på. Skruvade ner en ytterbelysning i samband med målning i lagom huvudhöjd där jorden var framdragen men inte skalad och ansluten till den tydligt märkta jordskruven. Jag fattar inte hur vissa tänker...)
 
Redigerat:
Jag har raderat ett inlägg med påstående om att man får dra kabel osv. Det får man alltså inte göra.
 
yxis skrev:
Nja, mitt intryck är att de som gör absolut sämst jobb är elektriker som anar att hempulare finns i närheten.
Hur menar du nu? Skulle en elektriker göra ett sämre jobb om en hempulare fanns i närheten?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis det är lättare att säga vad du får göra. Vilket är byta delar i anläggningen s.s. brytare, uttag, armaturer osv. om du har nödig kännedom och inte förändrar anläggningen eller dess användning. Så du får exv. egentligen *inte* byta en brytare mot en dimmer, koppla in ett jordat uttag istf. ett ojordat även om jorden skulle vara framdragen etc.

(P.S. Något tidigare ägaren till mitt hus höll hårt på. Skruvade ner en ytterbelysning i samband med målning i lagom huvudhöjd där jorden var framdragen men inte skalad och ansluten till den tydligt märkta jordskruven. Jag fattar inte hur vissa tänker...)
Tja, ska man följa löjliga lagar så blir det löjliga resultat.
Har sett liknande... jordledare framdragen hela vägen, men bara ojordade uttag monterade överallt.
 
Mikael_L skrev:
Första sekunden du lyfter ett VP-rör närmare mot väggen är du en brottsling och sen så får du faktiskt inget mer straff ifall du slutför precis hela installationen själv.
Det kan väl knappast stämma? Straffskalan löper från böter till fängelse ett år. Rimligen måste det bedömas olika om man lyfter ett VP-rör eller om man gör en hel installation själv.
 
jeffan skrev:
Oj.:O
Har du aldrig hört talas om kontrollansvar och elarbetsansvar?

[länk]

[länk]



Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, Kapitel 61 kontroll före driftsättning.
Kontroll före drifttagning finns inte reglerat i någon föreskrift, vilket innebär att del 6 i SS 436 40 00 inte kan användas utan att elinstallatören först riskbedömer kontrollen. De länkar du anger är elektrikerförbundets tolkning av hur man ska uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis i ELSÄK-FS 2006:1. Det finns vare sig något ord som heter kontrollansvar eller elarbetsansvar uttryckt i lagstiftningen.
 
Redigerat:
f91jsw skrev:
Det kan väl knappast stämma? Straffskalan löper från böter till fängelse ett år. Rimligen måste det bedömas olika om man lyfter ett VP-rör eller om man gör en hel installation själv.
Nej, lagbrottet består i att du inte arbetar under överinseende av en behörig elinstallatör. Ni ska arbeta i samma företag. Det är därför det aldrig kan komma på tal om att "överföra ansvar", eftersom det helt enkelt inte finns någon juridisk relevans i det.
 
Nähädu skrev:
Nej, lagbrottet består i att du inte arbetar under överinseende av en behörig elinstallatör. Ni ska arbeta i samma företag. Det är därför det aldrig kan komma på tal om att "överföra ansvar", eftersom det helt enkelt inte finns någon juridisk relevans i det.
Nu hänger jag inte med alls på vad du menar. Det vi diskuterar är vilket straff man får (om det nu skulle prövas i domstol) om man som obehörig installerar el. Eftersom straffskalan löper från böter till fängelse måste lagstiftaren ha ansett att det kan finnas olika grader i hur allvarligt brottet är.
 
Mikael_L
f91jsw skrev:
Det kan väl knappast stämma? Straffskalan löper från böter till fängelse ett år. Rimligen måste det bedömas olika om man lyfter ett VP-rör eller om man gör en hel installation själv.
Ja du kan ha rätt.
Men du kan också ha fel ... :p

Brottet är att installera i strid mot föreskrifterna om behörighet ELSÄK-FS 2007:2 och/eller Elinstallatörsförordningen (1990:806). Det är nog väldigt oklart hur man ska bedöma "mängden brott" om denna lag någon gång kommer tillämpas i domstol.
Är 300 meter tomma-VP-rör-dragning allvarligare än att sätta in en automatsäkring i elcentralen?

Då lagen än så länge aldrig tillämpats så det saknas dessutom prejudikat att stödja sig mot.


ps Jag har inte läst några förarbeten till denna förordning, om det ens finns.
Någon som har läst dessa eller har tillgång till sådana skulle kanske kunna försöka sig på en liten djupdykning över lagstiftarens intentioner.
 
Redigerat:
Ja, och skall man få någon ledning av praxis (som är det sätt man bedömer hur straff värderas) så måste man titta på domar. Och varje gång vi frågar efter sådana så får vi ju i stort sett inga svar. De som finns handlar uteslutande om dödsfall eller potentiella dödsfällor (rådjursfälla i trädgården med 220V växelström o dylikt). Mig veterligen så finns det ingen dom där någon bara dömts för hemmapuleriet utan att någon annat hänt (olycka/dödsfall), och få fall ens när det har hänt något.
 
Mikael_L skrev:
Då lagen än så länge aldrig tillämpats så det saknas dessutom prejudikat att stödja sig mot.
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och skall man få någon ledning av praxis (som är det sätt man bedömer hur straff värderas) så måste man titta på domar. Och varje gång vi frågar efter sådana så får vi ju i stort sett inga svar. De som finns handlar uteslutande om dödsfall eller potentiella dödsfällor (rådjursfälla i trädgården med 220V växelström o dylikt). Mig veterligen så finns det ingen dom där någon bara dömts för hemmapuleriet utan att någon annat hänt (olycka/dödsfall), och få fall ens när det har hänt något.
Om detta stämmer så är det ju egentligen, ur ett straffperspektiv, helt riskfritt att hemmapula så länge man gör ett anständigt jobb. Kanske inte direkt förvånande då att utbudet av "förbjudet" elmaterial är så lättåtkomligt för icke elektriker, Bra eller dåligt är väl upp till var och en att värdera...:|
 
Mikael_L skrev:
Då lagen än så länge aldrig tillämpats så det saknas dessutom prejudikat att stödja sig mot.

ps Jag har inte läst några förarbeten till denna förordning, om det ens finns.
Någon som har läst dessa eller har tillgång till sådana skulle kanske kunna försöka sig på en liten djupdykning över lagstiftarens intentioner.
Det kan ju finnas förarbeten men då får man nog gräva djupt i arkiven. Föreskrifterna går såvitt jag kan se tillbaka till Ellagen (1997:857) 9 kap. 1 §:

1 § Elektriska anläggningar, elektriska anordningar avsedda att anslutas till sådana anläggningar, elektrisk materiel och elektriska installationer skall vara så beskaffade och placerade samt brukas på sådant sätt att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada eller störning i driften vid den egna anläggningen eller vid andra elektriska anläggningar.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får, i den mån det behövs från elsäkerhetssynpunkt, meddela föreskrifter om kontroll, provning eller besiktning samt andra föreskrifter som rör elektriska anläggningar, anordningar avsedda att anslutas till sådana anläggningar, elektrisk materiel eller elektriska installationer.
och 13 kap 1 §:

1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §, eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap. 1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.

Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 17 §.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2006:926).
Dessa paragrafer kommer i sin tur från den gamla lagen, Lag (1902:71 s.1) innefattande vissa bestämmelser om elektriska anläggningar, och har väl tillkommit som tillägg någon gång under resans gång sedan 1902.

Det hade kanske varit ett intressant exjobb för någon juridikstudent att redan ut det här.
 
Alfredo skrev:
Om detta stämmer så är det ju egentligen, ur ett straffperspektiv, helt riskfritt att hemmapula så länge man gör ett anständigt jobb. Kanske inte direkt förvånande då att utbudet av "förbjudet" elmaterial är så lättåtkomligt för icke elektriker, Bra eller dåligt är väl upp till var och en att värdera...:|
"Problemet" måste ju vara att det är nästan omöjligt att bevisa att någon hempulat, såvida det inte finns ett direkt erkännande eller om någon filmat det.
 
Jag vet av ett ställe där Elsäkerhetsverket själva gjorde en inspektion och det uppdagades att ingen i företaget (ett byggföretag) hade behörighet men ändå gjorde elinstallationer. Det enda verket gjorde var att uppmana montören att lägga ner verktygen, och uppmana chefen att anställa en behörig elektriker. Ingen polisanmälning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.