Status
Tråden går ej att kommentera.
lars_stefan_axelsson skrev:
Om någon dör pga fel i A's installation så hamnar saken i domstol. Det är vad som händer. ;) (Och vad som händer då det är en bra fråga, jag vet inte om att det finns några domar men blir gärna upplyst.)
Om vi tänker mer åt försäkringshållet då, för det är väl oftast därför man vill ha sin installation "godkänd"?

//Patrik
 
O
Patrik_Hed skrev:
Om vi tänker mer åt försäkringshållet då, för det är väl oftast därför man vill ha sin installation "godkänd"?
Det stora problemet i sådana här diskussioner är alltid att folk blandar ihop saker!

Fakta:

- En elanläggning är "godkänd" om den är korrekt utförd. Detta helt oavsett vem som byggt den.

- Att utföra elinstallationer utan egen behörighet och utan att vara anställd hos en behörig montör är alltid ett brott. Detta helt oavsett om anläggningen är korrekt utförd eller inte.

Det är alltså två helt olika saker som inte har någonting med varandra att göra.

Vid en elolycka eller en brand orsakad av ett elfel händer följande:

  • Orsaken utreds av elsäkerhetsverket, polis, brandinspektörer, försäkringsbolag, osv.
  • Är anläggningen korrekt utförd och i gott skick får du förhoppningsvis ersättning.
  • Är anläggningen korrekt utförd men i dåligt skick får du ingen eller nedsatt ersättning pågrund av att du underlåtit att underhålla den.
  • Är anläggningen felaktigt utförd får du ingen ersättning, men kan du visa att arbetet utförts av en elfirma kan du begära ersättning från deras ansvarsföräkring om de har en sådan.
  • Är anläggningen felaktigt utförd och tredje part tagit skada kan du, även om det går att bevisa att du inte gjort några egna arbeten i anläggningen, bli skadeståndsskyldig eller i extrema fall kanske till och med få fängelse eftersom du är ansvarig för att anläggningen är i gott skick.
  • Är anläggningen felaktig och det kan göras troligt eller bevisas att du själv uppfört denna så kan du dömas för brott mot elinstallationslagen. Samma straffsats som ovan.
Svårare än så är det inte. Åtminstonde är det så jag tolkat de långa diskusioner som förekommit här tidigare i trådar som stängts, där inlägg raderats och folk varnats. Är det inte dags att vi klistrar ovanstående och sedan totalförbjuder fortsatta försäkringsdiskussioner i den här forumdelen?
 
Redigerat:
snaggletooth skrev:
Allt arbete som du gör själv tar du ansvar för, men man kan inte ansvara för någon annans arbete. Sen är själva anläggningen alltid fastighetsägarens ansvar.
Oj.:O
Har du aldrig hört talas om kontrollansvar och elarbetsansvar?

http://www.sef.se/Portals/0/avtal/elsäkerhetsavtalet/Elarbetsansvar.pdf

http://www.sef.se/Portals/0/avtal/elsäkerhetsavtalet/Kontrollansvar.pdf

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, långtifrån troll. Vi har diskuterat juridiken kring det här ingående flera gånger och är ganska överens om att du som elektriker inte kan ta "ansvar" för en elanläggning som du inte utfört. (Med ansvar så menar vi exv. men inte nödvändigtvis, att din ansvarsförsäkring gäller, eller att du fälls i domstol vid dödsfall med mera, med mera.)

Så därför är vi ganska intresserade av vad du exakt menar och vad du baserar ditt uttalande på.
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, Kapitel 61 kontroll före driftsättning.
 
Va? Vad har de med saken att göra?
 
Patrik_Hed skrev:
Men om person A gör en installation som sedan Elfirma B "godkänner" och skickar en "fakefaktura" på vad installationen ungefär hade kostat om de hade gjort den. Vad händer då?

//Patrik
Skulle tro att det rubriceras som urkundsförfalskning i Brottsbalken. Två års fängelse medan olaglig elinstallation endast ger ett år.

Där får vi dessutom lite perspektiv på hur viktiga papper är jämfört med liv och lem..
 
Steamboy skrev:
Det stora problemet i sådana här diskussioner är alltid att folk blandar ihop saker!

  • Är anläggningen felaktigt utförd och tredje part tagit skada kan du, även om det går att bevisa att du inte gjort några egna arbeten i anläggningen, bli skadeståndsskyldig eller i extrema fall kanske till och med få fängelse eftersom du är ansvarig för att anläggningen är i gott skick.
  • Är anläggningen felaktig och det kan göras troligt eller bevisas att du själv uppfört denna så kan du dömas för brott mot elinstallationslagen. Samma straffsats som ovan.
I så fall kan man alltså hävda att det i vissa fall kan finnas en viss juridisk fördel i att göra arbetet själv?
Om man låtit en elektriker göra installationen och elektrikern i fråga råkar vara en klåpare, så riskerar man att personligen åka dit när klåparens eltejpsskarvade FK i VP-rören kopplingsdosorna börjar brinna.
Om man däremot gjort det själv så har man åtminstone teoretiskt möjligheten att se till att det blir ordentligt gjort. Detta förutsätter dock att man har både gedigen kunskap och ett mått av självdistans.

Men de flesta elektriker gör normalt sett ett betydligt bättre jobb än de flesta hemmapulare, så jag menar absolut inte att detta gäller generellt.
 
Redigerat:
jeffan skrev:
Oj.:O
Har du aldrig hört talas om kontrollansvar och elarbetsansvar?

[länk]

[länk]



Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, Kapitel 61 kontroll före driftsättning.
Självklart, men i sista hand är det faktiskt så att om du som elmontör jobbar under min behörighet och lyckas klanta dig, så blir det du som åker dit i vilket fall som helst. (Under förutsättning att jag har delegerat arbetsuppgiften för kontroll till dig och har sett till så att du har den utbildning som krävs för jobbet.)
 
Kopplar jag in en anläggning som någon annan gjort delar av kan jag bara ta ansvar för det jag själv gjort. Självfallet så kan jag mäta upp så allt ser ok ut i både min och den andra delen. Men jag kan inte ta ansvar för det som inte syns. Ex kan jag inte veta om någon gjort en skarv i ett vp-rör eller förlagt kabel i väggar utan att följt föreskrifterna.
I slutet är det fastighetsägarens ansvar att allt är ok..
 
Räv3n skrev:
I slutet är det fastighetsägarens ansvar att allt är ok..
Som därmed borde göra hela jobbet själv, eftersom han precis som du säger inte har en chans att avgöra om elektrikerna gjort ett bra jobb eller ej? :S
 
mycke_nu skrev:
Skulle tro att det rubriceras som urkundsförfalskning i Brottsbalken. Två års fängelse medan olaglig elinstallation endast ger ett år.
Olaglig elinstallation = att utan tillstånd utföra installationen, eller att inneha en olaglig installation (som man själv inte nödvändigtvis har installerat) (och är i drift)?

mycke_nu skrev:
Där får vi dessutom lite perspektiv på hur viktiga papper är jämfört med liv och lem..
Mmm... q(;^;)p q(;^;)p


ampz skrev:
Men de flesta elektriker gör normalt sett ett betydligt bättre jobb än de flesta hemmapulare, så jag menar absolut inte att detta gäller generellt.
Nja, mitt intryck är att de som gör absolut sämst jobb är elektriker som anar att hempulare finns i närheten.
 
Mikael_L
Det blev väldigt tyst från TS M-E, jag hoppas vi inte skrämde bort dig ...
Mikael_L skrev:
,,,
Men vad har du för elektriker och liknande i din bekantskapskrets?
Jag tycker fortfarande den frågan är rätt adekvat för att kunna ge dig ett bra svar.
Känner du krav på att vara 100% laglig så kan vi förvisso fimpa tråden redan nu, då får du faktiskt inte utföra något alls själv, förutom att hjälpa elektrikern att öppna en förpackning med klammer samt städa efteråt. Och knappt ens det.
Första sekunden du lyfter ett VP-rör närmare mot väggen är du en brottsling och sen så får du faktiskt inget mer straff ifall du slutför precis hela installationen själv.
Och löjliga lagar brukar följas sämre av medborgarna än lagar som man uppfattar som sunda. :O

Men du vill egentligen bara 3 saker:
1. Få en bra, korrekt och säker inst. Både delar du ev. gör själv och delar en elektriker ev. gör.
2. Få hjälp av en elektriker att hjälpa dig med just detta. Och här kommer svårigheten.
3. Att polisen inte ska komma på dig med VP-rören och kablarna i händerna. :p

Sen är det nybyggnad, då måste du ha en behörig elektriker, som skickar in föranmälan och färdiganmälan till elbolaget vid anslutningen till deras nät.
Den biten kommer du inte undan i vilket fall.
Så den första frågan du måste ställa dig (och svara mig ;)) är vad du har för känningar inom elektriker-skrået.
 
Redigerat:
Jag gjorde det mesta själv.

-Ritningat
-Drog kabel
-Skruvade dosor

Elektriken koplade elen i uttag, brytare, central, lampor etc. Ett våning tog ca 2 arbetsdagar för två personer).

Elmaterial köpte jag där jag hittade bra priser. Hornbach har ok pris men gick även in i en Elektroskandia butik och frågade om jag kunde få rabatt om kag köpte all el av dom. Fick upp till 50% på många grejer...
 
Nejdå, inget / ingen har skrämt bort mej.
Jag följer tråden med intresse!

Har jag förstått saken rätt så är det OK att skruva fast uttag, strömbrytare, dosor, mm -dra kablarna, ev. borra hål för sakerna -om det ska bli infälld istället för utanpåliggande installation.
Det en elektriker måste göra är att skruva fast kablarna i sina anslutningar på grejorna.

-Rätt / fel?

-Får man -i infälld installation -dra rören och kablarna i dem -för att låta elektrikern skruva fast kablarna i sina anslutningar?
...eller måste elektrikern göra det också?

Det spelar väl ingen roll för säkerheten?

OK, det syns ju inte om man gör en skarv av bristfällig typ...
-är det därför det enbart får göras av elektrikern???
 
Du får egentligen inte nästan göra någonting av det du skriver mer än borra hålen.
 
snaggletooth skrev:
Du får egentligen inte nästan göra någonting av det du skriver mer än borra hålen.
Det är väll fel? Man får i princip göra allt dragning etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.