Status
Tråden går ej att kommentera.
TLovskog skrev:
Fast det måste ju vara skillnad på en elektriker som jobbar med allt från en ytterlampa på utedasset i lilla stugan till utbyte av ett ställverk inne i stora staden och en hemmpulare som skall lägga till småsaker i sitt egna hus ... när det gäller känslan att vara färdigutbildad.

Å andra sidan ... Det som stör mig ypperligt är att varenda gång jag kallar på en elektriker till huset, så börjar det med en diskusion i en timme om hur det skall kopplas, sedan jobbas det i en hel dag, och när man kommer hem konstaterar man att det blev en hel del felaktigt installerat. Och då menar jag inte fel som att det inte blev som jag ville, utan helt fel.

Det är oerhört frustrerande när man vet att man hade gjort det hela (eller vissa delar) bättre, riktigare och ibland snabbare själv, men det finns inga praktiska möjligheter att få lov i enlighet med alla regler med behov av praktik. T.o.m att få spränga för husbehov är enklare att få behörighet för.
Med tanke på dom frågor som kommer upp som till synes är en baggis för en utbildad så ändras förutsättningar för det också då och då, det jag menade med att en som kunde på 70-talet och sen inte fått relevant utbildning/information osv kan i många fall vara väldigt fel ute i den lilla "enkla" installationen.
Om du har dessa problem varje gång du anlitar en elektriker (om det är olika som kommer) så hänger det nog en del på din förmåga att lägga upp dina önskemål eller så är det nått utbildningen av elektriker i just ditt område.
 
Kan ju inte vara så svårt för elsäkerhetsverket att kontinuerligt uppdatera material för hur det skall göras. Ungefär som idag för kontakter etc. Hemmpulare arbetar ju i ett ganska begränsat område.

Det är klart att första valet är att det är mig det är fel på ...

Varenda var kanske lite att ta i ...

I mitt fall så gäller det iofs en maxad IHC installation med tillägg av Siemens Logo för styrning av Pool och SPA. Utöver det en hel massa dold Audio / Video (både inne och ute), mörkläggning, TV hissar, markiser, övervakning, DMX belysning, hemmabyggda LED belysningar/styrningar, ...

Det ena tror jag är att det är så förbaskat svårt för de med behörighet att svälja stoltheten, inse att en icke auktoriserad som levt med systemet i 12 år kanske kan mer ... om just mitt hem. Jag vet vad varenda tråd fyller för funktion och när och hur det installerades.

Ofta har jag då lämnat all dokumentation både tidigare i mail, och utskrivet vid platsen. Väldigt i detalj. All annan information jag har. Få, om några, ändringar. Det gånger det blir så så är det oftast för jag inte pratar "elektriska" med rätt termer. Ofta ledig och hemma om det är något man undrar över. Vet inte hur mycket mer jag kan göra faktiskt.

En ännu större orsak är nog att de är så fenomenalt stressade när det kommer hit.
 
Nu vill jag ju iofs tillägga att det brukar sluta bra och de gånger jag har haft samma elektriker flera gånger har det funkat bra efter ett tag när vi förstår varandra och varandras kunskaper och kan dra nytta av detta så att 1 + 1, blir mer än 2.

Dock, hade det praktiskt gått att få en egen behörighet just för mina behov hade det underlättat ordentligt. Så hade jag haft elektrikern när det behövs ... så hade de också inte behövt stressa ihjäl sig.
 
Redigerat:
Att du kan "ditt" system är väl rätt självklart, du är ju intresserad av det. Men det innebär knappast att du som hempulare kan och förstår de övriga 98 procenten som är "vanlig" elinstallation. Det är då det kan bli farligt, man kan en liten bit men man tror man förstår det mesta.
Att du har "problem" med elektriker är inte så konstigt för dom flesta är rätt ointresserade av just "smarta" hem. Får dom dessutom uppfattningen att du är "duktig" blir det knappast bättre.
 
TLovskog skrev:
Kan ju inte vara så svårt för elsäkerhetsverket att kontinuerligt uppdatera material för hur det skall göras. Ungefär som idag för kontakter etc. Hemmpulare arbetar ju i ett ganska begränsat område.

Det är klart att första valet är att det är mig det är fel på ...

Varenda var kanske lite att ta i ...

I mitt fall så gäller det iofs en maxad IHC installation med tillägg av Siemens Logo för styrning av Pool och SPA. Utöver det en hel massa dold Audio / Video (både inne och ute), mörkläggning, TV hissar, markiser, övervakning, DMX belysning, hemmabyggda LED belysningar/styrningar, ...

Det ena tror jag är att det är så förbaskat svårt för de med behörighet att svälja stoltheten, inse att en icke auktoriserad som levt med systemet i 12 år kanske kan mer ... om just mitt hem. Jag vet vad varenda tråd fyller för funktion och när och hur det installerades.

Ofta har jag då lämnat all dokumentation både tidigare i mail, och utskrivet vid platsen. Väldigt i detalj. All annan information jag har. Få, om några, ändringar. Det gånger det blir så så är det oftast för jag inte pratar "elektriska" med rätt termer. Ofta ledig och hemma om det är något man undrar över. Vet inte hur mycket mer jag kan göra faktiskt.

En ännu större orsak är nog att de är så fenomenalt stressade när det kommer hit.
Mjo, det var ju ingen "vanlig" installation det handlade om, personligen hade jag sagt nej då jag inte pysslat med det i den omfattningen som skulle behövas om man inte kunde komma överens med kunden om att ta ett lägre pris/jobba gratistimmar för att lära sig och ta det som en självutbildning av något slag. Bara dumt av en firma/elektriker att ta på sig jobb man inte har kunskap om. Det är ju heller inget jobb man ska stressa på med även om man ser sig som van med typen av arbete.
 
Att du har "problem" med elektriker är inte så konstigt för dom flesta är rätt ointresserade av just "smarta" hem
Fast intresse borde ju inte ha med det att göra. Om man gör helt klart vad uppdraget gäller, får svaret att "inga problem" och sedan gör man helt fel vad gäller busskopplingen (eller igentligen fel. Felet var att man kopplat IHC data signaler som om det vore en buss), så är det inte konstigt att man blir lätt frustrerad.

Hade jag dessutom varit elektriker hade jag nog börjat intressera mig något i alla fall för dessa system. Visserligen har jag sagt i snart 20 år att "om 5 år byggs alla hus med denna tekniken", men nu börjar det röra på sig. Drivet av både smart grid koncept och förra veckan av Googles intåg ... sedan kan man tycke det behövs eller ej, men det är mycket här i livet som ändå blivit stort.

Får dom dessutom uppfattningen att du är "duktig" blir det knappast bättre.
På vad för sätt skulle det vara en nackdel?
 
Redigerat:
om man inte kunde komma överens med kunden om att ta ett lägre pris/jobba gratistimmar för att lära sig och ta det som en självutbildning av något slag
Hade i mitt fall inte varit något problem alls. Klart hedervärd inställning.

Jag har aldrig klagat på tiden, eller kostnaden av material. Helt klart införstådd att det jag har är lite ovanligt och kommer kosta.
 
Att bli "mästrad" av kunder är nått som många har svårt med, oavsett yrke. Så det beror helt på hur "duktig" man är på att skapa bra personliga kontakter. För "problemet" brukar inte vara kunskaperna i sig utan hur man visar dom.
 
TLovskog skrev:
Fast intresse borde ju inte ha med det att göra. Om man gör helt klart vad uppdraget gäller, får svaret att "inga problem" och sedan gör man helt fel vad gäller busskopplingen (eller igentligen fel. Felet var att man kopplat IHC data signaler som om det vore en buss), så är det inte konstigt att man blir lätt frustrerad.

Hade jag dessutom varit elektriker hade jag nog börjat intressera mig något i alla fall för dessa system. Visserligen har jag sagt i snart 20 år att "om 5 år byggs alla hus med denna tekniken", men nu börjar det röra på sig. Drivet av både smart grid koncept och förra veckan av Googles intåg ... sedan kan man tycke det behövs eller ej, men det är mycket här i livet som ändå blivit stort.



På vad för sätt skulle det vara en nackdel?
Vissa personer som anser att dom har en kunskap om något som kommer till en kund som visar sig ha bättre koll på det som ska göras (speciellt om det gäller lite ovanliga saker som i det här fallet) så tar dom det inte så bra när det visar sig att kunden överglänser i teknisk kunskap.....självkänslan kan nog få sig en törn och det hela blir pinsamt :blushing:
 
Det kan jag förstå ... och jag kan garantera att de sluppit det ... även om det är en omständig process ...
 
Känns som att den här tråden har drivit iväg långt från det egentliga ämnet. Jag stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.