Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Då åker du alltså garanterat dit, för det kan du väl aldrig bevisa?
 
Jo, med skriven körjournal så är det helt ok..
 
Mikael_L
Hur bevisar man att den inte är fejkad då?

Om nu åklagaren påstår detta?
 
Då är det väl bara att bevisa var man varit. Dagboken man skriver på jobbet eller genom fakturor.. Allt går att bevisa på ett väldokumenterat företag :)
 
Mikael_L
Bara för att poängtera ett uppenbart problem, som kom genom vad jag skrev i inlägg #89 och vad jeffan svarade i inlägg #90, så går det givetvis inte att jämföra ett domstolsmål med ett myndighetsbeslut.
Fortsätter denna diskussion med utgångspunkt från (ellagen + polisutredning + åklagare =) domstol vs myndighetsutövning av skattemyndigheten så spårar vi ovillkorligen ur.

Däremot tycker jag det fortfarande är en intressant tanke över hur man ska strikt bevisa att man inte använt sin bil till annat än i tjänsten.
Har man inte haft med sig ett trovärdigt vittne, helst en polis, under varenda km man kört med bilen så måste det väl vara helt omöjligt att bevisa att den inte använts till annat.
Ja ev en kamera som spelat in all körning då, kanske ...
 
Mikael_L
Räv3n skrev:
Då är det väl bara att bevisa var man varit. Dagboken man skriver på jobbet eller genom fakturor.. Allt går att bevisa på ett väldokumenterat företag :)
Det är väl bara att påstå att man varit tvungen att åka till grossen lite extra. Fast det kan man kanske inte bevisa.
 
Nu blev det väldigt off topik men. :p
Jag har aldrig sett någon skriva en sådan körjournal som skattemyndigheten har som exempel på deras hemsida. http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b8980001025/Körjournal+exempel.pdf
Tycker ärligt talat det är sjukt mycket att skriva. Räcker nog med alla andra saker man ska skriva som elektriker. Typ tidsedelar, fakturaunderlag, provningprotokoll, egenkontroll osv..... :S

Kanske läge för någon forum-administratör att dela denna tråd. ;)
 
Vi skriver även mottagningskontroll på mottaget gods förutom alla andra saker du nyss nämnde.
Det går att beställa körjournalböcker och de är än mer invecklade än den bifogade länken. Detta skrivs på vårt företag.
http://www.burde.com/ovrigt/ekonomi/korjournal
 
Räv3n skrev:
Vi skriver även mottagningskontroll på mottaget gods förutom alla andra saker du nyss nämnde.
Det går att beställa körjournalböcker och de är än mer invecklade än den bifogade länken. Detta skrivs på vårt företag.
[länk]
Finns gratis på OKQ8 även om man inte tankar där! :p
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är notabelt att det blev krav på jordning av uttag ungefär samtidigt som i stort sett all jordad utrustning försvann från marknaden... Säga vad man vill om byråkratins kvarnar, de mal inte fort, men de mal säkert. :)
Sant, det har jag inte tänkt på! Jag har mest sett skyddsjordskravet som "enda sättet" att få bort klass0-apparaterna.

Det märkliga är att idag verkar de där uttagen som enbart tar klassII-apparater (europluggar) befinna sig i nån slags gråzon. Enligt reglerna så måste det finnas skyddsjord framdraget till varje uttag, alltså måste det ligga en isolerad gulgrön bakom varje sånt uttag... Jag undrar om det bara "blev" så, d.v.s. att reglerna inte hängt med, eller om det faktiskt är avsiktligt för att ingen ska byta ett sånt uttag mot ett vanligt jordat och strunta i jorden om sådan inte är framdragen?

Det borde göras något undantag åtminstone för utanpåliggande installationer så att man kan byta de flesta uttag mot euro-uttag och något enstaka mot ett jordat, och då bara behöva dra om ledningarna till det där enstaka uttaget som faktiskt är jordat. Jag vet inte men tror att dagens regler kan leda till "inlåsningseffekter" där det blir för övermäktigande att byta all el i ett rum för att få skyddsjord till ett uttag att man avstår helt från moderinsering.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men de i metall var väl ändå vanligast? Och det är ju väl värt att notera att de allra flesta naturligtvis fungera alldeles utmärkt. Men det ofrekventa fel som ändå uppstog räckte till för att ta livet av en person om året. Främst bönder, eftersom de ofta har gammal utrustning och använder den utomhus under våta och besvärliga förhållanden.
Ja, nog var de i metall antagligen vanligast. Frågan är om man kan anse sig ha lyckats bättre att bli av med dem genom att förbjuda alla jämfört med om man bara förbjudit de i metall?

(Det är bara cirka två år sen jag slutade använda ett platt uttag som verkar ha varit standardmonterat på alla "mätarskåp på stolpe" på landet förr. Det känns rätt skönt att ha fått upp ett CEE-uttag istället).

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej precis. Skall man bedöma hur farligt hemmapulande är så kan man inte ta dödsfallsstatistiken till mycket hjälp. Det dör överhuvudtaget som sagt inte många av elolyckor. Därmed inte sagt att vi inte tycker att det är farligt. Ett skäl till att vi har så få dödsfall är ju för att vi just tar riskerna på allvar.
Ja, "alla" vet att el är farligt... Eller det är kanske så att alla som är födda på 70-talet eller tidigare vet att el är farligt, eftersom det faktiskt hände olyckor då som dök upp i tidningarna (t.ex. nån som hade foten mot ett värmelement och samtidigt tog i en strömförande sänglampa minns jag från tidningarna under min uppväxt)...?

lars_stefan_axelsson skrev:
Vad det gäller just TVn farlighet i dödsbränder så skall man också ha i åtanke att statistiken är långtifrån perfekt. Det kan mycket väl vara så att man tenderar att notera just brand i TVn (eftersom alla "vet" att TV-apparater börjar brinna, till skillnad från diskmaskiner, som "ingen" vet också börjar brinna) och därför rapporterar den oftare.
Sant! (jag tror iofs på viss fara med jordkrypströmmar via skyddsjord-antenn)

Jag minns att det för kanske 30 år sen gjordes en undersökning kring detta av tv-branschen då det halvofta stod om "tv-bränder" i media, och då var det mångdubbelt vanligare att vitvaror var brandorsak. Det kan iofs ha varit en dipp i början av 80-talet eftersom "alla" hade väl bytt till färg-tv nån gång på 70-talet varpå tv-beståndet kunde anses vara förhållandevis ungt, och dessutom så var folk kanske lite bättre på att städa då än nu, så att apparaterna inte fylldes av lika mycket brandfarligt damm. (Ärligt talat, när dammsög nån tv'n invändigt sist? Ingen gör det men det torde vara det bästa man kan göra för att undvika brandrisk i en TV).

Problemet är väl att TV-bränder lär öka rejält i statistiken om man också räknar med de fall där felet egentligen var att klantskalle 1 placerat nån slags kärl med vätska (blomvas, glas med dryck o.s.v.) ovanpå tv'n och klantskalle 2 sedan vält ut vätskan in i tv'n (och ifall det inte blir fyrverkeri redan då - klantskalle 3 undlåtit att låta en tekniker se över tv'n. Kladd på fel ställe kan göra att tv'n visserligen fungerar men blir en brandfara).

lars_stefan_axelsson skrev:
Just det felet kallas availability heuristic. Så man skulle behöva gå igenom fall för fall vad gäller bränder (och då upptäcka att det i många fall slutar med, "vi vet inte hur det startade").
Har man inte nån slags "q-värde"/"godhetstal", alltså nån slags bedömning om hur säker/osäker man är på vad som startade branden?

lars_stefan_axelsson skrev:
Också kul att ni gärna blir uttråkade. :)
d^_^b
 
Glufsglufs skrev:
Men hur tolkar vi då kapitel 6 och 7 i rapporten? Lekman i arbete resp lekman fritid? Ingår inte hempuleri i det?
Hempuleri ingår visserligen där men nämns ingenstans. Exemplen tar upp sådana saker som lekman faktiskt får syssla med. Om det hade rört sig om hempul så hade det garanterat varit med som exempel.
 
Räv3n skrev:
[länk]
Om jag behövde en körjournal så skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för en likvärdig hos en konkurrent som inte har en så otroligt präktig prettostylead och också helt irrelevant person på bild.

(Nu är det väl risk att jag gör bort mig, det kanske är företagets VD på bild? Jämför annonserna för Lap Power med VD'n Helene Wellton som först antogs vara en inhyrd modell vars syfte mest var att visa klyftan...;) )
 
yxis skrev:
Hempuleri ingår visserligen där men nämns ingenstans. Exemplen tar upp sådana saker som lekman faktiskt får syssla med. Om det hade rört sig om hempul så hade det garanterat varit med som exempel.
Nog omöjligt att få fram om detta eventuella hempuleri var inom lagens gränser eller inte så man kan nog tolka att all typ av hempuleri ingår där. Hur många erkänner rakt av att deras hjärtstillestånd berodde på att dom själva kopplat den delen i anläggningen som orsakade olyckan? Bara för att saker inte står uttryckligen betyder ju inte att det inte existerar.
 
El branchen skyddar sig likt politiker som inte vill ha konkurrens...
Att hempulare får köpa utrustning fritt stämmer inte i praktiken och det matriel som den vanlige kan köpa på Jula etc är inte komplett och ibland direkt farligt. Se upp allihop därute!!!

Att som hempulare försöka röra en dosa eller ett VP rör kan straffa sig direkt genom att elektrikern inte åtar sig jobbet.
Elsäkerhetsverket borde titta på följderna av det skråtänk som utvecklats i Sverige där en massa hantverkare tror sig ha rättigheter att installera el men i praktiken inte har det!!
Detta har vi berört i tidigare el-trådar..

Den el standard som finns i Sverige är tveksam och dom bestämmelser som el säkerhetsverket ger ut är i praktiken så luddiga att dom inte följs för det går inte i verkligheten.

Vid nyinstallation i dagens Sverige ska det finnas potentialskena där alla metallföremål i en huskonstruktion är skyddsjordade på lämpligt sätt.
Med byggteknik med spikbleck och stålbalkar armeringsnät och folierade produkter så vill jag påstå att ingen följer denna regel..eftersom vart ska gränsen sättas?
Varje gipsskruv eller?

Nej varför går man inte vidare till 5 trådsystem med skärmat kabelrör eller kabel (EKLK)...

Att ha tändtrådar kors och tvärs i bjälklag och väggar är ju rena stenåldern...

Ska utvecklingen på el området i Sverige avstanna helt ?

Varför ser dosorna ut som dom gör jo för att dom är anpassade till den byggteknik med gips och reglar som gällde förut...

Rördragning med flexrör borde väl förbjudas...?

Det finns mycket att ta i på el sidan...men hempularnas problem är bara toppen av ett isberg!!!
 
Trollning och okunskap har inte tillfört något i någon tråd så frågan är ju varför vissa ska yttra sig överhuvud taget.
Ännu en lekman som fått för sig att kunna och veta mer än yrkesmannen som själv i regel aldrig anser sig fullärd och speciellt i det här fallet bättre än myndigheter också.....jösses...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.