Status
Tråden går ej att kommentera.
Snillen spekulerar är kanske en bra "tilläggsrubrik" :rolleyes:
 
jeffan skrev:
Nu blev det väldigt off topik men. :p
Jag har aldrig sett någon skriva en sådan körjournal som skattemyndigheten har som exempel på deras hemsida. [länk]
Tycker ärligt talat det är sjukt mycket att skriva. Räcker nog med alla andra saker man ska skriva som elektriker. Typ tidsedelar, fakturaunderlag, provningprotokoll, egenkontroll osv..... :S

Kanske läge för någon forum-administratör att dela denna tråd. ;)
Måste ju vara nån med sadistiska drag som konstruerat den där körjournalen. Tala om att skriva saker i onödan!

Mätarställningsfältet för "Ankomst" kommer ju alltid att vara exakt samma som fältet "Start" på nästkommande rad. Det är alltså helt onödigt med två fält för kmställningen.

Samma sak med två adressfält.. Helt meningslöst. Även fältet för "Reslängd" känns väldigt onödig!

Jag har gjort en egen körjournal som vi använder som ser ut så här:

Datum, Tid vid ankomst, Mätarställning vid ankomst, Resans mål, Signatur

Mer än det där behövs iaf inte enligt EIO´s skattefolk som har tagit upp detta med Skatteverket.
 
Vi skriver
Datum, Mätarställning vid start, Mätarställning vid slut, Besökt företag/plats/person, Signatur

Tycker att det funkar rätt bra, svårt att få det så mycket bättre.

//Patrik
 
Glufsglufs skrev:
Nog omöjligt att få fram om detta eventuella hempuleri var inom lagens gränser eller inte så man kan nog tolka att all typ av hempuleri ingår där. Hur många erkänner rakt av att deras hjärtstillestånd berodde på att dom själva kopplat den delen i anläggningen som orsakade olyckan? Bara för att saker inte står uttryckligen betyder ju inte att det inte existerar.
Jag utgår från att "någon" gör hyggligt bra utredningar när en människa dör. Likaså lär t.ex. försäkringsbolag inte vara sugna på att bara betala ersättningar när nån olycka inträffar utan att åtminstone göra stickprovsutreningar.

Om det varit hempul, där det faktiskt synts att det var hempul, som varit orsaken till framförallt dödsolyckorna så lär det ha varit med i rapporten.

Det hempul som är fackmannamässigt utfört på alla sätt och vis är ju inget elsäkerhetsproblem, så det behöver ju inte heller vara med, eller hur?

Glufsglufs skrev:
Trollning och okunskap har inte tillfört något i någon tråd så frågan är ju varför vissa ska yttra sig överhuvud taget.
Ännu en lekman som fått för sig att kunna och veta mer än yrkesmannen som själv i regel aldrig anser sig fullärd och speciellt i det här fallet bättre än myndigheter också.....jösses...
Jag hoppas att du inser att i yrkesutbildningar, till exempel till elektriker, ingår att lära sig hur man utför jobbet enligt gällande regler. Jag hoppas också att du inser att det INTE ingår att lära sig att kritiskt granska verkligheten inklusive hur reglerna ser ut idag. Dessutom är det viktigt att inse att det är helt vanliga människor som jobbar även på myndigheter. Även om de precis som de flesta andra oftast är utvalda för att de är extra bra på just det de jobbar med, så kan även de ha otur och tänka fel. De kan också ha svårt att erkänna när de har fel, och därför fortsätta hävda en åsikt även om de egentligen inser att den är fel.

Framförallt så kan det vara så att elsäkerhetsverket har gjort bedömningen att så länge de felaktigt påstår att allt hempul är skitfarligt så kommer de som verkligen skulle gjort farligt hempul låta bli, medan de som har hygglig koll på vad de hempular fortsätter hempula och göra ett hyggligt jobb, så är alla nöjda (förutom de som blir upprörda över vad som skrivs på nätet ;) ).
 
Patrik_Hed skrev:
Vi skriver
Datum, Mätarställning vid start, Mätarställning vid slut, Besökt företag/plats/person, Signatur

Tycker att det funkar rätt bra, svårt att få det så mycket bättre.

//Patrik
Vadå? Är väl enkelt att få det bättre. Skrota "Mätarställning vid start" eftersom denna siffra redan står på raden ovanför. Alltså är den ju bara helt onödig!

Står den inte redan på raden ovanför så har du ju skippat att skriva nån resa.. och det är ju inte bra!
 
Rrrrr skrev:
Vadå? Är väl enkelt att få det bättre. Skrota "Mätarställning vid start" eftersom denna siffra redan står på raden ovanför. Alltså är den ju bara helt onödig!

Står den inte redan på raden ovanför så har du ju skippat att skriva nån resa.. och det är ju inte bra!
Sant, men det är väl kanske mer jobb att ändra till nya i stället för att bara fylla i de få extra siffrorna. Kostar mer än vad det smak... eller... kanske man borde ta upp det ändå..
det är ju en rätt onödig kolumn. Hmm.

//Patrik
 
Tja.. Om det är för svårt att ändra så är det ju bara att låta den vara kvar, fast strunta i att skriva nåt där :cool:
 
Rrrrr skrev:
Tja.. Om det är för svårt att ändra så är det ju bara att låta den vara kvar, fast strunta i att skriva nåt där :cool:
Sant! Mycket sant. Kanske ska börja "praktisera" redan i morgon.

//Patrik
 
Hempul är tydligen det som stör alla medans elsäkerhetsverket borde koncentrera sig på det faktum att bristerna på kompetenta elektriker är det som tillsammans med låg kvallitet på elkraven leder till att vi i Sverige får allt sämre elanläggningar.
Modernisera den svenska elstandarden idag!
Se till att alla anläggningar förses med 4 tråd och potetialskena samt att jordfelsbrytare gäller utom i specialfall.
Inspektion av jordfelsbrytare borde ske med lämpligt intervall så att man kontrollerar att den verkligen löser för jordfel.
Det finns en massa deltagare på detta forum som är begåvade och kunniga och vill ha en bättre elstandard.
Det finns också några gamla elektriker som tror att livet ska fortsätta som förut och motarbetar alla förslag till ny och bättre elstandard.Det är samma elektriker som rackar ner på hempularna!
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
Hempul är tydligen det som stör alla medans elsäkerhetsverket borde koncentrera sig på det faktum att bristerna på kompetenta elektriker är det som tillsammans med låg kvallitet på elkraven leder till att vi i Sverige får allt sämre elanläggningar.
Modernisera den svenska elstandarden idag!
Se till att alla anläggningar förses med 4 tråd och potetialskena samt att jordfelsbrytare gäller utom i specialfall.
Det är t.o.m så att det vid all nyproduktion och så gott som all ändring av äldre anläggningsdelar blir 5-tråd (om vi nu ska kalla TN-S för det).
4-tråd (TN-C) har varit standard i under nästan hela 1900-talet.

Idag är det krav på JFB på alla uttag avsäkrade lägre än 35A (hrmm, jag är lite osäker på A-gränsen :blushing:).

Potentialutjämning är också ett krav som redan finns.

Det är mycket skrik för lite ull hos byggarätt. ;)
 
byggarätt skrev:
Se till att alla anläggningar förses med 4 tråd......
Du menar 5-ledarsystem hoppas jag...

Mikael_L skrev:
Idag är det krav på JFB på alla uttag avsäkrade lägre än 35A (hrmm, jag är lite osäker på A-gränsen :blushing:).

Uttag för allmänbruk t.o.m. 20A
Lantbruk o likn. Alla uttag oavsett märkström i stort sett.
.
.
 
Byggarätt skrev :
Inspektion av jordfelsbrytare borde ske med lämpligt intervall så att man kontrollerar att den verkligen löser för jordfel.

Med alla JFB följer en anvisning där det står att dom regelbundet ska provas, att sedan brukarna inte bryr sig kan knappast "branschen" lastas för.
Man bör kanske ta reda på fakta innan man uttalar sig q(;^;)p
 
yxis skrev:
Jag hoppas att du inser att i yrkesutbildningar, till exempel till elektriker, ingår att lära sig hur man utför jobbet enligt gällande regler. Jag hoppas också att du inser att det INTE ingår att lära sig att kritiskt granska verkligheten inklusive hur reglerna ser ut idag. Dessutom är det viktigt att inse att det är helt vanliga människor som jobbar även på myndigheter. Även om de precis som de flesta andra oftast är utvalda för att de är extra bra på just det de jobbar med, så kan även de ha otur och tänka fel. De kan också ha svårt att erkänna när de har fel, och därför fortsätta hävda en åsikt även om de egentligen inser att den är fel.

Framförallt så kan det vara så att elsäkerhetsverket har gjort bedömningen att så länge de felaktigt påstår att allt hempul är skitfarligt så kommer de som verkligen skulle gjort farligt hempul låta bli, medan de som har hygglig koll på vad de hempular fortsätter hempula och göra ett hyggligt jobb, så är alla nöjda (förutom de som blir upprörda över vad som skrivs på nätet ;) ).
Jodå, jag inser en massa med tanke på att jag är utbildad och även driver firma och med tanke på att jag då vill utföra bra arbeten men också tjäna pengar så finns det en massa även jag skulle vilja ändra på men då regler är som dom är så är det bara att följa dom till det blir ändring. Det enda som egentligen gör mig bekymmrad när det gäller hempuleri är att det finns X antal hempulare som anser att dom har 100 koll mer eller mindre på elinstallation när så gott som 100% av landets elektrikerkår aldrig ser sig fullärda inom det dom håller på med....så ja...vad ska man säga.

Ett annat problem med hempuleri är tex en sak som jag själv stött på flertalet gånger och det är när tex lekman lärt sig grunder för installation på låt säga 60-70 talet och fortsätter även nu med att pula efter dom grundförutsättningarna, det är ju tyvär så att många rätt på 70-talet kan vara väldigt många fel nu, finns ju en anledning till att yrkesmän går utbildningar och fortsättningskurser.
 
Men tanke på inlägg #114 och svaren på detta genom inlägg #115, 116 och 117 så tycker jag det att det inte var mer än rätt i det jag skrev i inlägg #105.
 
Det enda som egentligen gör mig bekymmrad när det gäller hempuleri är att det finns X antal hempulare som anser att dom har 100 koll mer eller mindre på elinstallation när så gott som 100% av landets elektrikerkår aldrig ser sig fullärda inom det dom håller på med....så ja...vad ska man säga.
Fast det måste ju vara skillnad på en elektriker som jobbar med allt från en ytterlampa på utedasset i lilla stugan till utbyte av ett ställverk inne i stora staden och en hemmpulare som skall lägga till småsaker i sitt egna hus ... när det gäller känslan att vara färdigutbildad.

Å andra sidan ... Det som stör mig ypperligt är att varenda gång jag kallar på en elektriker till huset, så börjar det med en diskusion i en timme om hur det skall kopplas, sedan jobbas det i en hel dag, och när man kommer hem konstaterar man att det blev en hel del felaktigt installerat. Och då menar jag inte fel som att det inte blev som jag ville, utan helt fel.

Det är oerhört frustrerande när man vet att man hade gjort det hela (eller vissa delar) bättre, riktigare och ibland snabbare själv, men det finns inga praktiska möjligheter att få lov i enlighet med alla regler med behov av praktik. T.o.m att få spränga för husbehov är enklare att få behörighet för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.