Status
Tråden går ej att kommentera.
Troligtvis kommer jag inom kort att få ett visst problem med min ekonomi löst.
-till en viss del.

Tänkte få tag på en tomt och bygga ett hus -själv.

Eftersom att min ekonomi kommer att vara mycket begränsad tänkte jag göra så mycket som möjligt själv -även el-installationen. (om jag får)

-vad får man göra själv?

För 20 år sedan hörde jag att man får göra allt själv, men inte koppla på strömmen förrän en behörig hade godkännt allt.

-hur är det idag?
-samma regler?
-annorlunda? om "ja" -hur?
 
Jo, det har det ju...
Men jag tänker mest på om det går att göra som jag tänkt:
-jag gör allt själv + någon godkänner det hela = jag sparar mycket pengar.
-går det att göra så eller inte?
 
Mikael_L
Det är ju lättare att säga vad du får göra, för det är ju nästan inget ... :D

Här finns det också lite att läsa:
http://www.byggahus.se/wiki/Nödig_kännedom


Men vad har du för elektriker och liknande i din bekantskapskrets?
 
Mikael_L
M-E skrev:
Jo, det har det ju...
Men jag tänker mest på om det går att göra som jag tänkt:
-jag gör allt själv + någon godkänner det hela = jag sparar mycket pengar.
-går det att göra så eller inte?
Inte utan att bryta mot lagen.

En elektriker kan kontrollera din anläggning, men det finns ingen form för att "godkänna" en elanläggning. Antingen är den rätt eller så är den inte rätt (och båda varianterna kan ju ske både med hempulare och elektriker bakom skruvmejseln).
Och en elanläggning kan vara utförd av en behörig som lagligen får göra det eller av en obehörig, som därmed begår lagbrott.
 
M-E skrev:
Jo, det har det ju...
Men jag tänker mest på om det går att göra som jag tänkt:
-jag gör allt själv + någon godkänner det hela = jag sparar mycket pengar.
-går det att göra så eller inte?
Tror det blir svårt.
Ska jag godkänna, koppla in, Ta ansvar för en installation. Kontrollerar jag den mycket ingående. Vilket nästan tar längre tid som att utföra den. :blushing:
 
Mikael_L
jeffan skrev:
Tror det blir svårt.
Ska jag godkänna, koppla in, Ta ansvar för en installation. Kontrollerar jag den mycket ingående. Vilket nästan tar längre tid som att utföra den. :blushing:
På vilket sätt tar du ansvar och godkänner en installation?

Jag är ganska nyfiken...
Skriver man några speciella dokument?
Skickas något in till elsäkerhetsverket.

Ja kort sagt, hur går det till att överföra ansvaret till sig själv?
 
Ansvaret överförs automatiskt så fort man spänningssätter en grupp.

Det jag kan tänka mig att du kan göra för att komma undan billigare är tillexempel montera dosor där du vill ha dom och tänka ut hela installationen och göra RIKTIGA ritningar och inga handskrivna blyertskladd.

Hade en kund som var med när jag jobbade och "hjälpte" till med att borra hål på passande ställen och städa ihop allt så all sån tid minimerades och dessutom slapp man göra det tråkiga själv :)

Blanda in en elektriker från början så kommer han/hon hjälpa dig på vägen.
 
Mikael_L skrev:
På vilket sätt tar du ansvar och godkänner en installation?
Allt som jag gör som elektriker är jag ansvarig för. kopplar jag in en installation som någon annan har gjort tar jag ansvar för den.
Och det funkar inte att friskriva sig.

Mikael_L skrev:
Skriver man några speciella dokument?
Ja flera. Orkar inte dra upp den här och nu.

Mikael_L skrev:
Skickas något in till elsäkerhetsverket.
Inte till dem men till nätägaren.

R_Strandberg skrev:
Ansvaret överförs automatiskt så fort man spänningssätter en grupp.

Det jag kan tänka mig att du kan göra för att komma undan billigare är tillexempel montera dosor där du vill ha dom och tänka ut hela installationen och göra RIKTIGA ritningar och inga handskrivna blyertskladd.

Hade en kund som var med när jag jobbade och "hjälpte" till med att borra hål på passande ställen och städa ihop allt så all sån tid minimerades och dessutom slapp man göra det tråkiga själv :)

Blanda in en elektriker från början så kommer han/hon hjälpa dig på vägen.
Bäst är att göra som R_Strandberg skriver. Har också haft flera bra kunder som har hjälpt till med lättare saker. Som faktisk sparat mycket pengar. Varför ska man ha någon som kostar 450:- tim som städar när jag kan själv...
 
Mikael_L
jeffan skrev:
Allt som jag gör som elektriker är jag ansvarig för. kopplar jag in en installation som någon annan har gjort tar jag ansvar för den.
Och det funkar inte att friskriva sig.
Finns det någon lagtext?
Eller är det något du hört?
 
Allt arbete som du gör själv tar du ansvar för, men man kan inte ansvara för någon annans arbete. Sen är själva anläggningen alltid fastighetsägarens ansvar.
 
jeffan skrev:
Troll?

Alla dina svar finns på:

[länk]
Nej, långtifrån troll. Vi har diskuterat juridiken kring det här ingående flera gånger och är ganska överens om att du som elektriker inte kan ta "ansvar" för en elanläggning som du inte utfört. (Med ansvar så menar vi exv. men inte nödvändigtvis, att din ansvarsförsäkring gäller, eller att du fälls i domstol vid dödsfall med mera, med mera.)

Så därför är vi ganska intresserade av vad du exakt menar och vad du baserar ditt uttalande på.
 
Men om person A gör en installation som sedan Elfirma B "godkänner" och skickar en "fakefaktura" på vad installationen ungefär hade kostat om de hade gjort den. Vad händer då?

//Patrik
 
Om någon dör pga fel i A's installation så hamnar saken i domstol. Det är vad som händer. ;) (Och vad som händer då det är en bra fråga, jag vet inte om att det finns några domar men blir gärna upplyst.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.