Hej,
Idag när jag startade spisen så gick plötsligt elen i delar av huset. Jag kollade i elskåpet men ingen av automatsäkringarna, jordfelsbrytaren eller huvudbrytaren har slagits av. Trots detta är elen av på vissa säkringar. Vad kan ha hänt?
Jag har inte haft kännedom om att man behöver motionera jordfelsbrytaren regelbundet så ett problem kan vara att denna inte fungerar som sig bör.
Elen är nu ickefungerande på säkring 5 (tvättmaskin) och säkring 8 (belysning/eluttag badrum, sov etc.). Spisen har el och den kombinerade ugnen fungerar MEN spishällen reagerar inte/går inte att starta. Jag har nu kopplat ur spisen från uttaget.
Se bifogade bilder över elcentral och schema.
1 - Värmepump OK
2 - Spis osäker
3 - Kyl OK
4 - Frys OK
5 - Tvättmaskin AV
6 - Diskmaskin OK
7 - El kök etc. OK
8 - El bad etc. AV
9 - El vard. rum OK (Trasig sedan tidigare, men el är på)
10 - Trafo värme OK (Termostater avsiktligt avstängda)
Hälsning, Johan
Idag när jag startade spisen så gick plötsligt elen i delar av huset. Jag kollade i elskåpet men ingen av automatsäkringarna, jordfelsbrytaren eller huvudbrytaren har slagits av. Trots detta är elen av på vissa säkringar. Vad kan ha hänt?
Jag har inte haft kännedom om att man behöver motionera jordfelsbrytaren regelbundet så ett problem kan vara att denna inte fungerar som sig bör.
Elen är nu ickefungerande på säkring 5 (tvättmaskin) och säkring 8 (belysning/eluttag badrum, sov etc.). Spisen har el och den kombinerade ugnen fungerar MEN spishällen reagerar inte/går inte att starta. Jag har nu kopplat ur spisen från uttaget.
Se bifogade bilder över elcentral och schema.
1 - Värmepump OK
2 - Spis osäker
3 - Kyl OK
4 - Frys OK
5 - Tvättmaskin AV
6 - Diskmaskin OK
7 - El kök etc. OK
8 - El bad etc. AV
9 - El vard. rum OK (Trasig sedan tidigare, men el är på)
10 - Trafo värme OK (Termostater avsiktligt avstängda)
Hälsning, Johan
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Nästan säkert så har en huvudsäkring gått. Du har huvudsäkringarna vid elmäteren (de bryter strömmen före elmätaren).
Om detta är i en lägenhet så finns oftast elmätarna i ett "mätarrum" med mätare för hela huset, eller iallafall den trappuppgången.
Om detta är i en lägenhet så finns oftast elmätarna i ett "mätarrum" med mätare för hela huset, eller iallafall den trappuppgången.
Hej! Det är ett bostadsrättshus.H hempularen skrev:
Elbolaget har ett eget elskåp med elmätare ute i carporten så jag kan kolla där. Kan elen ändå fungera delvis i huset trots att en huvudsäkring har gått ”före” elen kommer in i huset?
Ja, har bara en av tre faser gått så kan 2/3 fungera (lite beroende på hur faserna är fördelade)S Scrangle skrev:
HejP pjkw skrev:
Så här ser det ut i mätarskåpet.
Hur gör jag?
Stänger av huvudbrytaren, skruvar ur säkringarna en och en för att se om någon är trasig, byter ut den trasiga och sedan återställer huvudbrytaren?
Bör jag slå av elen eller vissa säkringar inne huset först så att inte säkringen brinner på nytt när jag slår på strömmen?
Hälsning,
Johan
Ja, typ. Du behöver inte stänga av i huset, det räcker med huvudbrytaren. Möjligen är det bättre att stänga av på mätaren om denna huvudbrytare sitter före mätaren.
Det är inte säkert att pluppen har hoppat av så byt alla om du är osäker. Därefter kan du mäta med en spänningsprovare eller multimeter vilken som var trasig.
Det är inte säkert att pluppen har hoppat av så byt alla om du är osäker. Därefter kan du mäta med en spänningsprovare eller multimeter vilken som var trasig.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nu testade jag att plocka ur en säkring (nedersta) som såg trasig ut och bytte ut den:
Slog på strömmen, ingen förändring. Slog av strömmen, drog ur de andra propparna, konstaterade att en annan såg trasig ut (översta):
Bytte denna, slog på strömmen och nu gick strömmen igång överallt, testfunktionerna på jordfelsbrytare fungerar etc. Nu hördes det dock ett susande ljud från elskåpet, gick tillbaka och upptäckte att det slog gnistor från den första proppen jag bytte (nedersta):
Det såg lite skitigt/bränt ut inne i hylsan när jag bytte den första proppen. Jag blåste och skakade ur det jag kunde men det fanns säkert smuts kvar. Beror det på smuts eller indikerar detta att något annat är fel med elen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slog på strömmen, ingen förändring. Slog av strömmen, drog ur de andra propparna, konstaterade att en annan såg trasig ut (översta):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte denna, slog på strömmen och nu gick strömmen igång överallt, testfunktionerna på jordfelsbrytare fungerar etc. Nu hördes det dock ett susande ljud från elskåpet, gick tillbaka och upptäckte att det slog gnistor från den första proppen jag bytte (nedersta):
Det såg lite skitigt/bränt ut inne i hylsan när jag bytte den första proppen. Jag blåste och skakade ur det jag kunde men det fanns säkert smuts kvar. Beror det på smuts eller indikerar detta att något annat är fel med elen?
Sådär ska det inte vara! Ser ut som en rejäl varmgång.
Slå av huvudbrytare, skruva ur alla 3 säkringar och be en elektriker titta på det där innan du slår på igen.
Slå av huvudbrytare, skruva ur alla 3 säkringar och be en elektriker titta på det där innan du slår på igen.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
KOntaktytorna ser ut att vara brända. Inte helt ovanligt. På din första bild ser det ut som överdelen (propphuven kan vara bränd, på den andra ser det ut som inre delen "sk. "passdel" är bränd.
Passdelen kan bytas med ett specialverktyg (verktyget kostar några tior), men observera att det är spänning på passdelen. Vektyget är konstruerat så att man kan byta passdel utan att ta av höljet på skåpet, med spänning på. Arbetet är behörighetskrävande.
I en äldra anläggning som din, så kan det finnas en huvudbrytare före huvudsäkrningarna, idag vill elbolagen inte ha det så, för de vill vara säkra på att strömmen till mätaren inte bryts, för fjärravläsning.
Passdelen är en porslinsring med en metallkontakt i mitten, som säkringens smala del gör kontakt med. Hålet i ringen har en storlek som passar för en säkring med max den tillåtna (säkringens smala del är kraftigare för ex. en 20A säkring, än för en 16A). Du betalar din fasta avgift till elnätsbolaget baserat på vilken storlek på passdel som sitter i hållaren, som om du byter är det viktigt att du får rätt storlek, annars kan du bli bötfälld.
Du borde nog byta propphuvarna också. Du har en äldre modell av huvar, men jag tror att moderna huvar har samma gänga så de bör passa (kan ha fel).
Du kan köpa både passdel, verktyg ocgh propphuv på ex. Jula.
Att döma av sista bilden så är din passdel väldigt bränd, finns risk att den inte går att byta lätt, om den är helt sönderbränd.
Passdelen kan bytas med ett specialverktyg (verktyget kostar några tior), men observera att det är spänning på passdelen. Vektyget är konstruerat så att man kan byta passdel utan att ta av höljet på skåpet, med spänning på. Arbetet är behörighetskrävande.
I en äldra anläggning som din, så kan det finnas en huvudbrytare före huvudsäkrningarna, idag vill elbolagen inte ha det så, för de vill vara säkra på att strömmen till mätaren inte bryts, för fjärravläsning.
Passdelen är en porslinsring med en metallkontakt i mitten, som säkringens smala del gör kontakt med. Hålet i ringen har en storlek som passar för en säkring med max den tillåtna (säkringens smala del är kraftigare för ex. en 20A säkring, än för en 16A). Du betalar din fasta avgift till elnätsbolaget baserat på vilken storlek på passdel som sitter i hållaren, som om du byter är det viktigt att du får rätt storlek, annars kan du bli bötfälld.
Du borde nog byta propphuvarna också. Du har en äldre modell av huvar, men jag tror att moderna huvar har samma gänga så de bör passa (kan ha fel).
Att döma av sista bilden så är din passdel väldigt bränd, finns risk att den inte går att byta lätt, om den är helt sönderbränd.
Låter som detta är ett jobb för en elektriker. Ska försöka få tag på någon under dagen.H hempularen skrev:KOntaktytorna ser ut att vara brända. Inte helt ovanligt. På din första bild ser det ut som överdelen (propphuven kan vara bränd, på den andra ser det ut som inre delen "sk. "passdel" är bränd.
Klurig följdfråga:
Tror ni att avbrottet beror på att huvudsäkringarna varit på väg att ge med sig sedan tidigare eller finns det risk att huvudsäkringarna brunnit pga kortslutning någonstans inne i huset, t ex spisen?
Om det är en kortslutning invändigt borde väl någon av automatsäkringarna eller jordfelsbrytarna löst ut först dock?
Problemet är dålig kontakt mellan säkring och passkontakt samt säkring och huv. I väntan på att elektrikern kommer kan du prova att dra åt propphuven lite hårdare och se om det slutar blixtra. Slutar det inte blixtra så skruva ur den säkringen helt till elektrikern kommer. Det är stor risk för större problem om det ser ut så där.S Scrangle skrev:Klurig följdfråga:
Tror ni att avbrottet beror på att huvudsäkringarna varit på väg att ge med sig sedan tidigare eller finns det risk att huvudsäkringarna brunnit pga kortslutning någonstans inne i huset, t ex spisen?
Om det är en kortslutning invändigt borde väl någon av automatsäkringarna eller jordfelsbrytarna löst ut först dock?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Som andra skriver så måste passdelar bytas och installationen kontrolleras. Jag fick sådan varmgång i huset jag nyss flyttat till att även anslutningarna inkl kablar till huvudsäkringarna hade värmeskadats, så allt fick bytas. Hade det inte varit ett gammalt plåtskåp och enbart porslin kunde det börjat brinna.