Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.
Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Har jag tänkt och räknat rätt här?
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Har jag tänkt och räknat rätt här?
Du lyckas nog inte få den effekt du räknar med och inte sprida värmen så mycket att kalkylen stämmer tyvärr? För att få ekonomi ska du ha vattenburet system och helst värmeåtervinning på luften. Hur stort är huset och vad har du för ventilation ? Varmvattenberedare på el?
Du får räkna bort lite för verkningsgraden i kaminen och det faktum att det lätt blir varmare än önskat.
Det var rejält dyr ved.
Det var rejält dyr ved.
Ca 1 kr /kWh för veden du köper tycker jag låter normalt, (jag vill inte sälja ved så billigt, bättre att bränna upp den själv eller spara den till elpriset passerar 5kr/kWh och sälja den då)G Gjutjärn skrev:
Vad har du för verkningsgradpå din eldstad?
En öppen spis kanske har 10% en gammal kamin eller kombi panna kanske 50% en acceptabel eldstad har enl mig minst 80% verkningsgrad och en bra kakelugn har ju >90%, att elda i en oeffektiv eldstad är oftast dyrare än att värma med värmepump om man har det alternativet.
Ja problemet är ju att det inte går att räkna på så klart! Det är ju för många frågetecken. Man får ju utgå ifrån vad materialet man har har för energiinnehåll. För när jag tänder kaminen så blir det ju det jag eldar för väl? Sen kommer jag ju troligen få har el-radiatorer ihop med kaminen ändå kanske, men kagn jag under tiden jag har igång kaminen stänga av ett gäng elradiatorer så borde jag ju gå på plus.Jonatan79 skrev:
Man förstår att detta blir svårt att räkna på. Har 1 plans ca 110 kvadrat. Kaminen står centralt i huset.
Yes varmvattenberedare med elpatron. Ligger på 100 kWh per månad ca. Gör åt ca 10-11000 om året!
Majoriteten av värmen kommer från min luftluftvärmepump som också sprider värmen bra ut i hela huset.
Har under vintern har jag bara på elradiatorer i 3 sovrum. 2 sovrum borde jag kunna stänga om man kör på kaminen på full fart!
Det är en Keddy Karat med fläkt, enligt hemsidan har den verkningsgrad på 83%.F fribygg skrev:Ca 1 kr /kWh för veden du köper tycker jag låter normalt, (jag vill inte sälja ved så billigt, bättre att bränna upp den själv eller spara den till elpriset passerar 5kr/kWh och sälja den då)
Vad har du för verkningsgradpå din eldstad?
En öppen spis kanske har 10% en gammal kamin eller kombi panna kanske 50% en acceptabel eldstad har enl mig minst 80% verkningsgrad och en bra kakelugn har ju >90%, att elda i en oeffektiv eldstad är oftast dyrare än att värma med värmepump om man har det alternativet.
Ja jag har ju en luftluftvärmpump som är bra placerad som sprider värmen bra på vintern! Har på vintern bara på elradiatorer i 3 sovrum lite lätt som stöd. Förbrukar ungefär 10-11000 kWh om året.
Ja jag kände det också.. ved verkar vara svårt att köpa. Många säljer ju till vänner och bekanta och då väl all ved säljs svart (?) så går det ju inte direkt reklamera om man får för lite ved.. var går den gränsen lixom? Man kan ju ha tur att en bonde ha stor skopa eller så har dom lite skopa.D Daniel 109 skrev:
Det står ju att 1 kubik stjälpt ved motsvarar ungefär 60-70% travad ved.. men som sagt.. var går den gränsen? Man köper ju inget på kvitto direkt så det går ju inte "klaga". Utan man får ju det man får.
Nej jag tror detta blir sista vintern jag köper ved för värme till detta priset faktiskt! Jag kände mig lite lurad så här i efterhand.
Kanske att man köper något lite mindre för ren mys-värme! Men det blir ändå väldigt dyr mys....
Kan säga att detta är i Göteborgs-området! Och dom jag sett säljer för 1000 kr kubiken (björk).... så 980 var ju lite billigare! (Som sagt hemkörningen kan jag ju få bort om jag hyr släp själv...).
Skiljer priset kanske mycket över landet?
Har du köpt travad eller kanske stjälpt ved?G Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Ovanligt att privatpersoner kan köpa fast mått, massaindustrin gör det hela tiden och de räknar fast under bark (fub) som privatperson har man oftast att välja på m3s(stjälpt) eller m3t(travad)
Köpte 3 kubik stälpt ved för 980 kr kubiken. Och när jag travade den blev det ungefär 2.3-2.4 kubik!F fribygg skrev:
G Gjutjärn skrev:
Ok. Jag tänker i december då det kan peaka i pris rätt rejält. Jag behöver ju stötta med elradiatorer på kvällarna trots luftluftvärmepump. Kör jag då istället på kaminen på full fart så borde jag kunna stänga av dom. Det är väl det... men i övrigt är det väl mest för mys.F fribygg skrev:
Som sagt.. tror inte jag kommer köpa ved för värme som en ekonomisk aspekt igen. Mer då kanske för ren mysvärme på vintern.. finns ju inget som slår det Men ja, det blir dyr mys
Det förekommer ved handel både med och utan kvitto, reklamera kan du ju göra om du inte fått vad du betalat för, en nöjd kund som återkommer är mer värt än nått annat skulle jag säga.G Gjutjärn skrev:Ja jag kände det också.. ved verkar vara svårt att köpa. Många säljer ju till vänner och bekanta och då väl all ved säljs svart (?) så går det ju inte direkt reklamera om man får för lite ved.. var går den gränsen lixom?
Nej jag tror detta blir sista vintern jag köper ved för värme till detta priset faktiskt!
Jag har svårt att tro att veden kommer vara så billig nästa år, industrin och värmeverken skriker efter virke och jag gissar att skogsägaren vill ha mer betalt för sina ved pinnar nästa år, jag gissar att din 980kr ved kommer att kosta över 1100kr om ett år om du nu får tag i nån som vill hålla på med ved och leveranser.