G
H heimlaga skrev:
Är du säker?
Du talar fortfarande bara om färdigkluven och färdigtorkad björkved i säckar.
En vara som tidigare inte egentligen har lönat sig för någon att producera på grund av den krångliga logistiken och sorterandet och packandet som tar tid.
Det är litet som om du skulle vara ute efter att köpa spik och kräva att få fyra och en halv tums spik med extrastort huvud. Sådan går att tillverka men det blir specialbeställning från en fabrik som måste ställa om maskinerna och priset blir därefter.

Vanlig ved som normala människor eldar med och vanliga skogsägare producerar är blandved som säljs antingen kapad och kluven men otorkad och sedan torkas av köparen eller så säljs den som skårved som köparen kapar och klyver och torkar. Det här är de två normala bulkvarorna som finns på marknaden och som man eldar med i nästan alla normala eldstäder.
Varför duger inte vanlig ved åt dig?
Att någon stackas galning under ett par år sålde ett specialsortiment åt dig för ett pris som inte täckte produktions- och distributionskostnaden innebär inte att du alltid måste få sådan ved.
Förstod inte ditt meddelande riktigkt, men jo "vanlig" ved duger gott åt mig :) Jag pratar om vanlig björkved.
Och ett kubikmeterpris på 5-600 har vart det normala tidigare och inte ett pris "någon stackars galning" sålt det för. Att det idag kostar då ca 1000 kr kubiken beror ju på att elpriset ökat varpå efterfrågan ökat , då kan man också ta mer betalt. Det är väl så ett kapitalistiskt system fungerar. Tillgång och efterfrågan.
 
G Gjutjärn skrev:
Förstod inte ditt meddelande riktigkt, men jo "vanlig" ved duger gott åt mig :) Jag pratar om vanlig björkved.
Och ett kubikmeterpris på 5-600 har vart det normala tidigare och inte ett pris "någon stackars galning" sålt det för. Att det idag kostar då ca 1000 kr kubiken beror ju på att elpriset ökat varpå efterfrågan ökat , då kan man också ta mer betalt. Det är väl så ett kapitalistiskt system fungerar. Tillgång och efterfrågan.
Nu har du redan förklarat att vanlig ved inte duger åt dig eftersom du anser att du måste ha färdigtorkad björkved.
För det första är ren björkved väldigt långt från den vanliga ved som vanliga vedeldare eldar med i kaminer och plåtugnar och vedspisar och vedpannor. Vanlig ved som vanligt folk eldar med är inte björkved.
Skall jag upprepa det igen?
Torr björkved är inte vanlig ved!
Vanlig ved är inte torrbjörkved!

Vanlig ved är en blandning av allt från innanruttna granar till häggar från någon åkerkant och aspar och tallskatar och rivningsvirke och bakan från sågen och överåriga vindfällen och en del björk. Allt blandat om vartannat så som det råkar komma.
Vanlig ved kommer hem rå och otorkad. Antingen i form av stockar och slanor såkallad skårved som köparen kapar och klyver och torkar eller i form av otorkad kapad och kluven ved som köparen penar och låter torka hemma.
Blev det här klart?

För det andra var det en period när priserna på ved var så pressade av konkurrensen att de inte täckte produktionskostnaderna.
500 kronor kubiken täcker inte produktionskostnaderna för ren björkved. Ren björkved är ingen biprodukt man får vid sidan av annan produktion utan den måste produceras i en separat process och kan man då inte få betalt för råvara och bränsle och maskinnötning plus en låg men ändå rimlig timpenning då går produktionen med förlust.
De som sålde för det priset kom i praktiken att producera med förlust. Att det överhuvudtaget fanns torr björkved att köpa för det priset var ett bevis på att kapitalismen inte fungerade rationellt då.
Tänkande människor tog då i allmänhet paus i produktionen och gjorde någonting annat i väntan på bättre konjunkturer. Mat skall vi ha varje dag och få har egentligen råd att arbeta gratis någon längre period. Stackars galningar producerade björkved och sålde med förlust.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Förstod inte ditt meddelande riktigkt, men jo "vanlig" ved duger gott åt mig :) Jag pratar om vanlig björkved.
Det folk försöker säga är att ren torr kluven björkved i kvantiteter kubikmeter efter kubikmeter är synnerligen ovanligt. Det går att få tag i en liten säck för att myseldas i en öppen spis, inte mer.
Ved, "pannved", är som tidigare sagt en blandning av det som ramlar ner och är gripbart för att säljas som ved. Blandning av träslag och kvalitéer. För att kapa och klyva själv, eller kapad och kluven med behov av att ligga och torka.
Sedan 10 år har jag kåk med värmepump, men fram till dess uppvuxen och levandes i vedverkligheten.
 
G
H heimlaga skrev:
Nu har du redan förklarat att vanlig ved inte duger åt dig eftersom du anser att du måste ha färdigtorkad björkved.
För det första är ren björkved väldigt långt från den vanliga ved som vanliga vedeldare eldar med i kaminer och plåtugnar och vedspisar och vedpannor. Vanlig ved som vanligt folk eldar med är inte björkved.
Skall jag upprepa det igen?
Torr björkved är inte vanlig ved!
Vanlig ved är inte torrbjörkved!

Vanlig ved är en blandning av allt från innanruttna granar till häggar från någon åkerkant och aspar och tallskatar och rivningsvirke och bakan från sågen och överåriga vindfällen och en del björk. Allt blandat om vartannat så som det råkar komma.
Vanlig ved kommer hem rå och otorkad. Antingen i form av stockar och slanor såkallad skårved som köparen kapar och klyver och torkar eller i form av otorkad kapad och kluven ved som köparen penar och låter torka hemma.
Blev det här klart?

För det andra var det en period när priserna på ved var så pressade av konkurrensen att de inte täckte produktionskostnaderna.
500 kronor kubiken täcker inte produktionskostnaderna för ren björkved. Ren björkved är ingen biprodukt man får vid sidan av annan produktion utan den måste produceras i en separat process och kan man då inte få betalt för råvara och bränsle och maskinnötning plus en låg men ändå rimlig timpenning då går produktionen med förlust.
De som sålde för det priset kom i praktiken att producera med förlust. Att det överhuvudtaget fanns torr björkved att köpa för det priset var ett bevis på att kapitalismen inte fungerade rationellt då.
Tänkande människor tog då i allmänhet paus i produktionen och gjorde någonting annat i väntan på bättre konjunkturer. Mat skall vi ha varje dag och få har egentligen råd att arbeta gratis någon längre period. Stackars galningar producerade björkved och sålde med förlust.
Nej jag anser inte att jag måste ha torkad björkved, har jag kanske råkat skriva det? Har fin förvaring själv där den kan torkas. Det jag köpt nu är nertagen tidigare i år tror jag så då har den några månader till på sig att torka nu. Fick val att köpa 1½ års torkad björkved också till ett högre pris om jag önskade. Handlar ju om hur mycket energi man får ut enligt personen jag köpte av.

Jag tror nog Björkved hör till det vi privatpersoner anser vara "vanlig ved". Provade blandved förra året och det gör jag inte om då det var helt värdelöst energimässigt. Det innehöll dessutom lite björkved, så det blir lite som att köpa grisen i säcken. Var mycket asp/gran och det var ju som att slänga in papper i kaminen.

Men jag ber om ursäkt om du har en annan bild av vad som är "vanlig" ved och att du hängt upp dig på det :) Men nu vet du hur jag tänker. Acceptera det eller inte.

Jag tänker inte lägga någon mer diskussion i huruvida 500 kr kubiken är förlust eller inte. Jag tänker utifrån en privatpersons perspektiv med en vanlig kamin i huset. Då är det högst troligen inte gynnsamt att elda med ved för över 1000 kr kubiken då man likaväl kan köra på sina el-element.
För som du ser andra skrivit i tråden så beror ju eldning av ved på så mycket annat än priset, ofta har du bara 1 källa i huset som då ska sprida värmen i hela huset. Och detta kan ju vara mindre effektivt än en radiator i ett rum. Nåja. Jag kommer inte betala mer än 1000 kr kubiken björkved, den saken är klar! Sen vad du personligen tjänar på och inte är ju inte intressant för mig. Jag kämpar hårt för mina pengar på annat håll och värderar dom så klart på mitt sätt.

Och återigen.. Tillgång och efterfrågan! Så länge folk köper ved för det priset som "gäller "så säljs det för det så klart. Men börjar "folk" (privatpersoner) inte betala det så får ju var och en göra ett val att gå ner i pris eller helt enkelt inte sälja. Det valet gör nog var och en när den dagen kommer så att säga.

Nåväl, vi behöver inte diskutera detta mer. Jag har fått en del bra svar som jag nöjer mig med. Vill du diskutera visare huruvida du tycker veden borde vara dyrare mm så får du göra det. Jag lämnar den diskussionen :)
 
  • Gilla
MrX2 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det en illusion att elvärme kostar spotpriset. En kWh kostar normalt minst 3kr i snitt vintertid om du räknar in moms och nätavgifter. Har du elvärme i ett större hus får du plussa på 5000+ på abonnemangen om du skall upp i 20 eller 25a.
Kör du värmepump så kostar istället avskrivning för maskineriet minst 10k/år idag, så då kan du slänga på i runda slängar minst 1kr till på din eg kostnad.
Räknar du lite är även 1000kr m3 helt ok pris.
Jag som har lite skog och ibland tar egen ved kan inte fatta hur man kan sälja björkved för under det även om jag skulle låna en bra processor.
Problemet var snarare att när el för några år sedan var löjligt billigt, ofta under en krona i totalkostnad, gick veden billigt. Relativt var det faktiskt dyrare med 500 då än 1000 idag.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu har du redan förklarat att vanlig ved inte duger åt dig eftersom du anser att du måste ha färdigtorkad björkved.
För det första är ren björkved väldigt långt från den vanliga ved som vanliga vedeldare eldar med i kaminer och plåtugnar och vedspisar och vedpannor. Vanlig ved som vanligt folk eldar med är inte björkved.
Skall jag upprepa det igen?
Torr björkved är inte vanlig ved!
Vanlig ved är inte torrbjörkved!

Vanlig ved är en blandning av allt från innanruttna granar till häggar från någon åkerkant och aspar och tallskatar och rivningsvirke och bakan från sågen och överåriga vindfällen och en del björk. Allt blandat om vartannat så som det råkar komma.
Vanlig ved kommer hem rå och otorkad. Antingen i form av stockar och slanor såkallad skårved som köparen kapar och klyver och torkar eller i form av otorkad kapad och kluven ved som köparen penar och låter torka hemma.
Blev det här klart?

För det andra var det en period när priserna på ved var så pressade av konkurrensen att de inte täckte produktionskostnaderna.
500 kronor kubiken täcker inte produktionskostnaderna för ren björkved. Ren björkved är ingen biprodukt man får vid sidan av annan produktion utan den måste produceras i en separat process och kan man då inte få betalt för råvara och bränsle och maskinnötning plus en låg men ändå rimlig timpenning då går produktionen med förlust.
De som sålde för det priset kom i praktiken att producera med förlust. Att det överhuvudtaget fanns torr björkved att köpa för det priset var ett bevis på att kapitalismen inte fungerade rationellt då.
Tänkande människor tog då i allmänhet paus i produktionen och gjorde någonting annat i väntan på bättre konjunkturer. Mat skall vi ha varje dag och få har egentligen råd att arbeta gratis någon längre period. Stackars galningar producerade björkved och sålde med förlust.
Jag håller inte med. Känner vedhandlare och dom säger alla samma sak att det enda som lönar sig att producera är björkved för det är det som folk frågar efter och betalar för. Ibland kan dom som äger egen skog sälja blandved när det blåst omkull många träd som inte går att sälja till virkesproduktionen. Dom skogsägare som sågar eget virke till försäljning så lägger sågytorna i flishögen om inte någon beställt ett lass till ved men det är inget dom själva lagar till ved och säljer. Nästan alla småsågare häromkring har gett upp att sälja eget virke för dom kan inte konkurrera med priserna på byggvaruhusen.
Så ser det ut i Helsingforstrakten.
 
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.

Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.

Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.

HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.

Men hur som helst..

Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.


Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.


Har jag tänkt och räknat rätt här?
Verkningsgrad
 
Med egen ved tar man det som finns, här är 5 kbm av årets "skörd". Kan inte hjälpa till med energivärden utan eldar det som finns. Men visst finns det björk också 😉
Stapelade och utspridda vedträn i en trädgård, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 12 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag håller inte med. Känner vedhandlare och dom säger alla samma sak att det enda som lönar sig att producera är björkved för det är det som folk frågar efter och betalar för. Ibland kan dom som äger egen skog sälja blandved när det blåst omkull många träd som inte går att sälja till virkesproduktionen. Dom skogsägare som sågar eget virke till försäljning så lägger sågytorna i flishögen om inte någon beställt ett lass till ved men det är inget dom själva lagar till ved och säljer. Nästan alla småsågare häromkring har gett upp att sälja eget virke för dom kan inte konkurrera med priserna på byggvaruhusen.
Så ser det ut i Helsingforstrakten.
I grunden handlar det där om samma fenomen som jag försöker förklara för "gjutjärn" nämligen att stadsbor rutinmässigt frågar efter björkved och kräver björkved och inte vill köpa någonting annat än björkved. För att de har fått för sig att det skall vara så.
Sedan tillverkar vedhandlarna det som stadsborna vill köpa oberoende om det är vettigt eller inte. Med följden att veden blir onödigt dyr i städerna. Medan alla vi vanliga vedeldare eldar blandved.

Här i Österbotten sågas det ganska mycket eget virke för eget bruk. Det är inte helt ovanligt att folk som inte äger skog och skall bygga köper stock och för till någon såg och får det sågat. Med dagens virkespriser är det lönsamt. För 5 år sedan var det annorlunda för då var sågvirke billigt att köpa.
Dessutom pågår det en ganska vidlyftig svarthandel med specialvirke för olika ändamål. Skulle inte den idiotiska CEmärkningen ha satt stopp för den lagliga delen av den handeln så skulle många skogsägare fortfarande såga eget virke och sälja. Skogsbolagens chefer och lobbyister såg en chans att lagstifta bort konkurrensen från marknaden och lobbade fram CE-märkningsregler som inte går att uppfylla.
När man sågar kommer det bakan och vanligen blir de antingen till ved åt en själv eller någon landsbo som behöver ved (stadsbor tror tydligen att bakan inte är brännbara) eller så blir de till flis.
 
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
D
Generellt är det sällan ekonomiskt att elda med ved om man inte har egen skog. Det stora jobbet är att framställa veden och det får man betala för.
 
Energivärde och verkningsgrad förekommer men ger inget om man inte tar hänsyn till den egna kaminens konstruktion.
* Hur kan den kamin man har tillgodogöra sig vedens avgivna värme och avge den i rummet beroende av vilken ved man använder.
* Har man lärt sig hur man ska elda beroende av vedslag torrgran/fur, kanske björkved eller ek, etc?

När man fått kläm på det så anpassar man mängden ved i varje inlägg och hur ofta man behöver lägga beroende av kamin man har och vad man eldar.
Så kan kanske det man får ut av torrgranen ge mera än vad en granne får av sin björkved, trots att de har olika teoretiska energivärden. 😉
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I grunden handlar det där om samma fenomen som jag försöker förklara för "gjutjärn" nämligen att stadsbor rutinmässigt frågar efter björkved och kräver björkved och inte vill köpa någonting annat än björkved. För att de har fått för sig att det skall vara så.
Sedan tillverkar vedhandlarna det som stadsborna vill köpa oberoende om det är vettigt eller inte. Med följden att veden blir onödigt dyr i städerna. Medan alla vi vanliga vedeldare eldar blandved.

Här i Österbotten sågas det ganska mycket eget virke för eget bruk. Det är inte helt ovanligt att folk som inte äger skog och skall bygga köper stock och för till någon såg och får det sågat. Med dagens virkespriser är det lönsamt. För 5 år sedan var det annorlunda för då var sågvirke billigt att köpa.
Dessutom pågår det en ganska vidlyftig svarthandel med specialvirke för olika ändamål. Skulle inte den idiotiska CEmärkningen ha satt stopp för den lagliga delen av den handeln så skulle många skogsägare fortfarande såga eget virke och sälja. Skogsbolagens chefer och lobbyister såg en chans att lagstifta bort konkurrensen från marknaden och lobbade fram CE-märkningsregler som inte går att uppfylla.
När man sågar kommer det bakan och vanligen blir de antingen till ved åt en själv eller någon landsbo som behöver ved (stadsbor tror tydligen att bakan inte är brännbara) eller så blir de till flis.
Ja det är så det har blivit här. Men också många som bor på landsbygden utan egen skog köper bara björkved. Vedhandlarna anpassar ju förstås utbudet efter vad som efterfrågas men det finns inte heller intresse att erbjuda blandved då priserna är för låga för att ge någon lönsamhet.

Häromkring är det så pass dyrt att få stock sågad att ska du först köpa den och sedan föra den o sågas så blir det dyrare än att köpa färdigt från ett byggvaruhus.
 
Jag har köpt färdig kluven björkved men mest i nödfall då det började ta slut och man inte hade tid eller ork att såga upp mitt i vintern.

Nu har jag egen ved för vintern som kommer, nästan ingen björk där. Då egen ved tar slut så blir det säkert att köpa ved, lass med okluvna stockar brukar gå att köpa. Björk eller blandved.
 
Här i min kommun är det mycket billigare att köpa från den lokala sågen än byggvaruhus annars och sågen verkar gå runt år efter år. Så i österbotten verkar det gå runt även om CE reglerna gör det jobbigt då man inte får bygga egna takstolar. Men hela resten av byggnaden kan man göra av det. Eller köra med takåsar som jag gjorde.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Eget arbete betalar sig bäst.

Alltid köpt björkved hemkört per lastbil. Lastbil med eller utan släp.
Nu i vår blev det ett skotarlass, då det avverkades i närheten.
Ca 15 kbm fub.

Sågar upp med en ordentlig stark motorsåg. Senast köpt begagnad med 3 mån garanti.
Klyver med större Faxe hydraulisk vedklyv. Ingen sån där Biltema mini snigelskit, för då ska man mycket gott om tid.

Slängt in under tak. Nu denna vår fick jag tag på en begagnad Faxe 5 meters vedtransportör.

Eldar i en Tullikivi 2 tons täljstenskamin, med bakugn.

Helt öppen planlösning.

Endast direktel i garaget, typ 12 grader vintertid.

Har FTX utan elpatron.

Det får duga.

- Men som sagt, betalar med egen arbetsinsats.
 
  • Gilla
C.Ö och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.