Vad har du i isoleringen att göra? Spika upp din bräda där det passar på takstolarna ovanför nivån med isolering och spika din ledning på den. Passar bra med din EKK där också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Är det kallvind?
Många gånger spikar man en bräda bara mot typ vad som helst i takstolarna, men synligt ovan isoleringen. En planka längs hela sträckan. Sen klamrar kabel på plankorna. Det är en fördel att klamra på typ undersidan eller så om man tror det finns risk för att möss kommer vara där och gnaga.

edit:
Här var jag inte så snabb ... :D

Vi ska väl förtydliga att det inte går att belasta kabeln med 17 A om den är begravd i isolering. Klamra kabeln på plankor som föreslagits ovan.

Ska du handla kabel kika även på EXK, betydligt smäckrare och även bättre egenskaper. Vet inte vad det skiljer i pris.

Hur hög värmeutveckling kan det bli i isoleringen?

Redigerat:
Per72 skrev:
Hur hög värmeutveckling kan det bli i isoleringen?
Mikael_L skrev:
................
Jag har testat och mätt på värmeutveckling i vägg:
[länk]
Kolla det som länkas ovan, det ger en bra fingervisning.

Tänk på att täta ändarna på slangen om du drar upp den ovanför isoleringen annars kan det bli kondens i den. Inte kul med vatten i centralen.
Jag har själv sett vatten som runnit ur en kopplingsdosa och skapat fula märken på tapeten. Det var ett tomt VP-rör som stack upp någon meter ovanför isoleringen på vinden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Är man rädd för möss använder man EKLK.
Den är dessutom lättare att få snygg och det behövs mindre antal klammer.
Håller också med alla att kabeln klamrar man på en bräda ovan isoleringen, inget kul att gräva i isoleringen.

Protte

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.