Ah, äkta bredband via Telia på Tomatv. 36.. Äntligen fått igång dator o telefon! ;D


Nygren, kom förbi någon dag vettja, nu har vi alla semester! Välkommen till banankartongernas paradis!
 
Hellberg, vi kanske svänger förbi imorgon, och glöm inte bort att installationen av fibern ska vara gratis!
 
janbo skrev:
... Idag har jag dessutom fått bekräftat följande från Telia:

* Indragning av fiber görs gratis under sommaren (kostar vanligtvis 7.000 kr).
* Adapter för telefoni kostar 250 kr och månadsavgiften är 99kr

Det händer visst grejer på forumet när man inte är online...

Har varit fullt upptagen ett tag. Vi har flyttat in i vårat tillfälliga boende och det strulade ju duktigt. Nu har jag fått uppleva på nära håll hur det går när man släpper hantverkare med för lösa tyglar. J-lar vad jag ska övervaka de som bygger huset åt oss.

Angående ovanstående, vi som bygger sent ska alltså betala 7000 spänn för fibern medan de som redan har byggt får den gratis. Tack för det Televerket  >:(
Undrar om man kan vänta till nästa sommar och få det gratis då eller så kan de ju få plöja ner fiberushlingen redan nu om de vill.

Det positiva i det det hela är ju att man faktiskt kan få en fiber, jag trodde inte att man kunde få det i Linköping. Adapter, då blir det IP-telefoni alltså...

Sitter i sommarstugan i västervik och njuter av semestern, skönt  :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
Gör beställningen nu för leverans senare, så ska det inte kosta något, så sa de till mig. Fast mitt hus är klart i slutet av September.
 
Jaha, nu har jag också fått beskedet om leverans först vecka 33 p.g.a. "materialbrist". Det jag har noll förståelse för är hur någon kan säga "installation 12 juli" och att de sedan inte ringer och upplyser om leveransförseningen. Jag fick ringa själv och fråga varför de inte dykt upp med fiberstumpen för att sedan bli omkopplad två gånger för att slutligen få det negativa beskedet. Det börjar verkligen luta åt Utsikt, även om de vill ha 9.800 kr för besväret (fick brev om detta idag).
 
A. Nygren skrev:
Gör beställningen nu för leverans senare, så ska det inte kosta något, så sa de till mig. Fast mitt hus är klart i slutet av September.
Det är ju klart att det är värt att kolla upp om det går att göra så. Då kanske de hinner lösa "materialbristen" också :-/

Får väl ringa till dem och höra efter, fast det verkar ju inte heller så lätt...

Janbo, har du kollat upp vad månadskostnaden är med Utsikt?

Hur funkar det om man väljer den ena och sedan av någon anledning vill byta leverantör, t ex om prisbilden ändras?
Utsikt har väl ett flertal operatörer som man kan välja mellan, men hur funkar det med Telia. Är man låst till dem för tid och evighet?
 
Utsikt har priser för Internet/TV/Telefoni från ett flertal leverantörer på sin hemsida (www.utsikt.se). Med Telia är det nog Telia som gäller eftersom man inte kan köra ADSL till valfri leverantör som när man har kopparförbindelse.
 
Sådärja,

Nu funkar det! Bredbandet har snurrat i ett par veckor och idag på morgonen fick vi igång telefonen också! Om nån vill ringa så går det bra nu på 396033 :D

//Pål
 
janbo skrev:
Utsikt har priser för Internet/TV/Telefoni från ett flertal leverantörer på sin hemsida (www.utsikt.se)...
Naturligtvis, det visste jag ju egentligen (får väl skylla på värmeslag eller något sådant). Kollade lite där igår kväll och hittade en TV-leverantör (Visit) som hade ett paket som verkade vara precis det jag skulle vilja ha och dessutom till ett anständigt pris 149:-/månad. Det här måste undersökas vidare...
 
Tomat & Lökvägen kan inte få Visit, de drar ut fiber i samband med att gång & cykelbanan byggs ut, och den är överklagad av surpuppor som tycker det är skitbra att barnen cyklar direkt på gatan...
 
Igår pratade vi igen med Telia för att uttrycka vårt missnöje. Den första kundtjänsttanten pratade på en stund och sade sedan "att någon skulle ringa upp". Någon ringde faktiskt upp en timme senare, men det verkade vara ännu en kundtjänstknegare :p. Efter ännu fler arga ord så blev vi lovade att "någon ska ringa upp". Väntar fortfarande på det samtalet......

Förresten har de lyckats koppla bort telefonen i vår gamla lägenhet som vi har kvar juli månad ut. Det de inte kan göra enligt samtalen igår är att koppla in den anslutningen igen. Så om inte annat har Telia iallafall lyckats se till att vi inte har någon fast telefoni längre. >:(
 
Pål, har du fått ihop dina jordhögar? Vi sår gräs imorgon. Tur att man har två utkastare på huset med detta väder.
 
Jag tror jag dör, vi har hållt på o målat garaget (vi började med det för at se hur lång tid det tar) och på 2½ dag har vi nästan hunnit färdigt, MED FÖRSTA STRYKNINGEN!!! Kroppen värker & färg har man precis överallt.
Undra om det är för sent att ändra sig & välja putsfasad ;D
 
A. Nygren skrev:
Jag tror jag dör, vi har hållt på o målat garaget (vi började med det för at se hur lång tid det tar) och på 2½ dag har vi nästan hunnit färdigt, MED FÖRSTA STRYKNINGEN!!! Kroppen värker & färg har man precis överallt.
Undra om det är för sent att ändra sig & välja putsfasad  ;D
Låter härligt  ;)

Vi åkte förbi i söndags eftermiddag och såg när du stod och målade, det såg rätt så varmt och jobbigt ut...

Vi har tränat lite på en friggebod nere vid sommarstugan och tycker att det är jobbig, är det ett gott tecken eller?  :-/
Fördelen med en villatomt är att den förhoppningsvis är någorlunda plan, vilket man inte kan säga om bergknallen här nere, det är ju f-n omöjligt att få stegen att stå still någonstans.
 
janbo skrev:
Pål, har du fått ihop dina jordhögar? Vi sår gräs imorgon. Tur att man har två utkastare på huset med detta väder.
Det går fort framåt för er. Måste bara säga att stenläggningen blev väldigt snygg, var det Bergs mark som gjorde den? (såg en skylt ute vid vägen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.