Ben D Ben D skrev:
Låter pumpen när ni slagit på strömmen igen?

Går den torr och inte bygger tryck stängs den ju inte av.

Det är ju minusgrader i delar av Sverige, kan det ha fryst i ledningen (längre) bort?

Ser ut som en säkerhetsventil är monterad (blåa ratten) , om ni vrider lite på den så trycket sjunker, sjunker trycket på manometern då/startar pumpen?
Ja pumpen går igång när man slår på strömmen. Den kan inte ha fryst då vi haft problem ett tag.
Är det något man ska göra med säkerhetsventilen?

Man får nog sannolikt plocka bort nå pluggar där och fylla upp allt. Problemet många ggr är ju att det kan gå åt en hel del vatten om det är en djup brunn. Kan ju bli lite moment22 om man inte har nån granne eller sjö i närheten.....

P Pnik skrev:
Ja pumpen går igång när man slår på strömmen. Den kan inte ha fryst då vi haft problem ett tag.
Som sagt...kolla bottenventilen

P Pnik skrev:
När ni kom tillbaka efter resan, var det första ni gjorde att starta pumpen eller använde ni vatten tills det sinade och DÅ startades pumpen?

Protte

prototypen prototypen skrev:
När ni kom tillbaka efter resan, var det första ni gjorde att starta pumpen eller använde ni vatten tills det sinade och DÅ startades pumpen?

Protte
Det första vi gjorde va att starta pumpen

P Pnik skrev:
Det första vi gjorde va att starta pumpen
Så hur gick det ... ?

Jag har samma problem fast där manometern visar 1bar över tid. Ska inte kapa tråden men då jag har liknande problem kanske vi har samma lösning. Slangen från pumpen till hydropressen har läckt vatten och undrar om detta har tömt pumphuset på vatten så man behöver ”prima” igen. Har man 60m rör med diam. 3cm blir det väl ca 45 liter? Hur funkar dessa pumpar, är det en primerpump i botten på brunnen som hela tiden trycker upp vatten eller kan man vara säker på att det är en ejektorpump om det är en stående centrifugalpump man har i källaren? Blå centrifugalpump med slanganslutningar i en källare, omgiven av rör och ventiler. Betongvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Högtigolv skrev:
Jag har samma problem fast där manometern visar 1bar över tid. Ska inte kapa tråden men då jag har liknande problem kanske vi har samma lösning. Slangen från pumpen till hydropressen har läckt vatten och undrar om detta har tömt pumphuset på vatten så man behöver ”prima” igen. Har man 60m rör med diam. 3cm blir det väl ca 45 liter? Hur funkar dessa pumpar, är det en primerpump i botten på brunnen som hela tiden trycker upp vatten eller kan man vara säker på att det är en ejektorpump om det är en stående centrifugalpump man har i källaren?[bild]
Ja har du två slangar ned till borrhålet är det ejektor...du har förmodligen samma problem som ts, att bottenventilen läcker ...

• Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Vi brukade (nu kommunalt vatten) fylla vår pump genom att låta pumpen gå och fylla vatten genom den stora pluggen du har på framsidan. Viktigt då att det är stängt ut i ert system så allt vatten bara cirkulerar runt i pumpen/hålet. När vatten börjar komma tillbaka lät vi den gå med öppet lock tills det inte längre kom någon luft tillbaka, då stängde vi av pumpen skruvade på locket/pluggen. När de var gjort luftade vi också pumpen genom de små ventilerna.

Visst visa säger att vattnet rinner ut och att botten ventilen läcker, för vår del hände det över en hel vinter och det va inga problem så länge pumpen var igång.

• Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Uppdatering för egen del: det funkar! Det som behövdes göras var att byta ut avstängningsventil samt 30cm tryckslang(den svarta innan manometern) samt att prima om pumpen. Inte helt lätt för en novis som aldrig pulat med vvs men det gick.
Första steget var att byta ut avstängningsventil samt slang. Inte helt lätt då anslutningen till pumpen är 1” och hittade endast slangnippel till 25mm, dock på andra sidan, vid manometern är anslutningen 32mm. Då ingen välsorterad VVS butik hade öppet fick jag värma upp slangen och med idogt arbete pressa upp en vidare öppning i ena änden så den passade 32mm. Den sitter på med endast ngn cm men det duger som Provisorisk lösning tills jag finner 1”/32mm nippel. Därtill är allt svinrostigt och insidan ser ni hur mycket avlagringar som blir. Rördiametern har väl i princip halverats.

Andra steget var att prima pumpen. Jag gjorde som vissa sa och öppnade locket som har fyrkantsmutter. Denna satt redigt fast och hela pumpen gav vika då jag försökte få upp den med rörtång. Värmde på med gasolbrännare och bankade några slag så gick den lätt som en plätt sen. Däri var det halvfullt med vatten. Jag stängde av vattnet till hydropressen. Hällde ner ca 1liter i taget samtidigt som jag stannade och stoppade pumpen. Stoppade pumpen då allt vatten runnit undan för att fylla på nytt. Använde en enliterskanna och fyllde ca totalt 15 liter. Det gurglade och höll på några gånger och svämmade över med vatten. När jag satte igång pumpen och vattnet började virvla häftigt i koppen så öppnade jag till hydropressen och då sköt det på rejält med vatten och det skvätte härliga till. Försökte stänga locket medans den gick för i min okunskap var jag rädd att vattnet skulle rinna undan igen. Ångrade bittert mitt misstag då det sprutade överallt bör jag försökte stänga locket under tryck. Stängde av pumpen. Skruvade på. Och satte på pumpen igen. Nögot som dock inte verkade funka helt var själva avluftningen kopplat mot det två små ventilerna. En på toppen och en på sidan halvvägs ner. Öppnade dessa men hörde varken pys eller fick ngn vattendimma. Vad är fel? Visst ska man väl bara behöva skruva på dom lite? Eller är det som en däckventil där man behöver trycka ner en liten ventolpinne?
Nöjd som man var trodde jag då att allt var frid o fröjd och stolt som en tupp att ha löst det utan rörmokare. Dock var glädjen kortvarig så jag från bottenplan kunde höra pumpen dra igång igen och stå i 5min. Gick ner och såg att trycket sjunkit till 1 bar igen. Misstänkte läcka så undersökte ledningarna som alla är synliga men fann inget. Kom på att vi har utkast i växthuset så stängde av vattnet dit(ventil finns i källaren) och då byggdes trycket upp igen. Misstänker frostskada från i veckan. Ids inte kolla nu i mörkret.
Fråga: hur gör jag nu med hydropressen? Iom att jag tömde den på vatten för att kunna laga allt, borde jag fylka på med luft? Hur gör man då? Ska man tömma den på vatten igen och därefter fylla på med luft och vilket tryck?

• Rostig pumpanslutning med avlagringar visar minskad rördiameter; person pekar med fingret på problemet, trasiga rör och vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rostig och sliten ventil och rörsystem med ålderstigna anslutningar, beläget i en fuktig och smutsig miljö.
    Skapa konto
  • Blå avstängningsventil och trasig tryckslang, anslutna till rostiga rör mot en sliten betongvägg i en källare.
    Skapa konto
justering hydropress

Titta på manometern vid vilken tryck som pumpen startar på (det är bra om manometern är frisk och visar något så när rätt, har det frusit någon gång så är det inte säkert att den visar rätt), stäng av pumpen, sedan tömmer du hydropressen på allt vatten - dvs. öppna kran tills det slutar att rinna,

på bilventilen på hydropressen så pumpar du upp till 90% av trycket som manometer var vid när pumpen startade - dvs. startade pumpen vid 2.5 Bar så pumpar du upp till 2.25 Bar i hydropressens luftblåsa.

stäng kran - starta pumpen, när den fått full tryck och stannat igen - öppna en kran till ordentlig fart på flödet - ungefär som när du duschar och när trycket sjunkit så att pumpen startar igen så bör det inte sluta rinna helt i en kort ögonblick och börja rinna igen - gör det så får du pysa ut lite mer luft ur hydropressen.

• Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.