23 457 läst · 132 svar
23k läst
132 svar
Ej fått faktura
Vad ska du betala om du inte fått någon faktura? Swisha mig iställetCgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Gör jag fel när jag inte betalar?
Min hantverkare förmår inte heller fakturera. Snart 2 år sedan färdigställande av huset och den sista fakturan kommer inte. Trots påminnelser.. ”jag ska ta tag i det” och ”det är så mycket nu”…
Jag tycker det är svagt att inte fakturera i tid. Jag som beställare & kund hamnar i oönskad sits med svårigheter att planera projekt, utlägg eller rent av semester om det kniper lite. Jag kan förstås uppskatta ett belopp och sätta åt sidan, men blir det 50K mer, 50K mindre? Ingen aning…
Hantverkare…
Jag tycker det är svagt att inte fakturera i tid. Jag som beställare & kund hamnar i oönskad sits med svårigheter att planera projekt, utlägg eller rent av semester om det kniper lite. Jag kan förstås uppskatta ett belopp och sätta åt sidan, men blir det 50K mer, 50K mindre? Ingen aning…
Hantverkare…
En offert är ingen faktura och säger inget om det fakturerade beloppet eller det belopp som kommer att faktureras. En offert är heller inget avtal. (Men låter man ett arbete utföras brukar det räknas som ett implicit avtal.)tveksamt skrev:Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?
Kort sagt, kunden kan inte betala om denne inte vet beloppet. Ej heller om kunden inte har betalningsinformation som t ex bankgiro, fakturaid etc.
Anektdot: jag fick ett större VVS-jobb gjort 2010. Fakturan kom efter 2015 ung. Betalade då jag visste jobbet var gjort (och det var en lokal röris).
Men sådant är ett otyg då jag t ex dels glömt detaljer mm så jag inte kunde verifiera räkningen ordentligt och dels inte var hundra på att jag inte redan hade betalt den (men mindes att jag nog inte betalt). (Beloppet var rimligt i förhållande till jobbet.)
Men sådant är ett otyg då jag t ex dels glömt detaljer mm så jag inte kunde verifiera räkningen ordentligt och dels inte var hundra på att jag inte redan hade betalt den (men mindes att jag nog inte betalt). (Beloppet var rimligt i förhållande till jobbet.)
Det är klart att du inte ska betala, se se det som en kollektiv kompensation för alla som blir lurade av hantverkareCgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Cgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Leverantören har 3 år på sig att fakturera.Cgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Det vore klädsamt om du kontaktar företaget och ber om fakturan och samtidigt stämmer av vad som händer med eventuellt ROT-avdrag.
Har du missat den möjligheten fins det kanske ett förhandlingsläge. Ärlighet varar längst. Att smutskasta sig själv för 58000 kr känns som dåligt val.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ts ska inte ligga sömnlös för att företaget tydligen inte vill ha sina pengar. Det är deras problem.
Nu är det så att jag både skrivit mail, sms, ringt. Men de behagar inte svara av ngn anledning.B Bernt Ö97 skrev:Leverantören har 3 år på sig att fakturera.
Det vore klädsamt om du kontaktar företaget och ber om fakturan och samtidigt stämmer av vad som händer med eventuellt ROT-avdrag.
Har du missat den möjligheten fins det kanske ett förhandlingsläge. Ärlighet varar längst. Att smutskasta sig själv för 58000 kr känns som dåligt val.
Sist skrev jag mail," Vill ni inte ha betalt??"
Jag har förstått att TS försökt att få kontakt.D Dilato skrev:
TS bad om råd, mitt råd är självklart.
Söka kontakt igen och samtidigt reda ut eventuell påverkan på ROT-avdrag. Att försöka smita undan är i min värld likvärdigt med kritik som ofta i detta forum riktas mot hantverkare som försöker sko sig på otillbörligt sätt.
Kanske leverantören är tacksam för en påminelse och välvillig till förhandling om eventuellt utebliven möjlighet till ROT-avdrag.
När leverantören kommer på att fakturan saknas sitter TS i alla fall med Svarte Petter.
För mig är det inte värt pengarna att smita undan.
Svammel.B Bernt Ö97 skrev:Jag har förstått att TS försökt att få kontakt.
TS bad om råd, mitt råd är självklart.
Söka kontakt igen och samtidigt reda ut eventuell påverkan på ROT-avdrag. Att försöka smita undan är i min värld likvärdigt med kritik som ofta i detta forum riktas mot hantverkare som försöker sko sig på otillbörligt sätt.
Kanske leverantören är tacksam för en påminelse och välvillig till förhandling om eventuellt utebliven möjlighet till ROT-avdrag.
När leverantören kommer på att fakturan saknas sitter TS i alla fall med Svarte Petter.
För mig är det inte värt pengarna att smita undan.
Hur många gånger tycker du man ska försöka kontakta någon för att få betala en faktura? Ett eller ett par försök skulle jag kunna tänka mig att göra, sen får det vara nog om inte hantverkaren ens bemödar sig med att svara
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 358 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 358 inlägg
TS försöker inte " smita undan" , vill bara få kontakt och fakturan
Det kan finnas flera anledningar till varför de inte har skickat fakturan, företagsombildning eller obestånd eller sjukdom
Råden om att bara betala är inte bra då det bör finnas ett fakturanummer eller ocr-nummer , särskilt om det är någon form av kris i företaget, slänger man bara in en summa så kommer eventuell konkursförvaltare att kräva betalning om det finns ett underlag på företaget
Det kan finnas flera anledningar till varför de inte har skickat fakturan, företagsombildning eller obestånd eller sjukdom
Råden om att bara betala är inte bra då det bör finnas ett fakturanummer eller ocr-nummer , särskilt om det är någon form av kris i företaget, slänger man bara in en summa så kommer eventuell konkursförvaltare att kräva betalning om det finns ett underlag på företaget
För mig är det enkelt.P PatrikJo skrev:
Ärlighet varar längst.
Att medvetet avstå kontakt och vänta in fakturan när den kommer, eller inte kommer, är inte mitt råd till TS.
Vi har olika synpunkt på detta, jag ändrar inte den moraliska kompassen för att några i detta forum rekomenderar "smitvägen".
Jag har inget behov av lämna ett råd ur populistisk synvinkel.
Självklart får TS olika råd i tråden och är säkert kompetent att själv bedömma vad han ska göra.
Trots allt sökte TS råd, jag tolkade att det fanns en osäkerhet om vad som var lämpligt.
TS kanske väljer att ligga lågt och invänta händelseutvecklingen. Inget problem för mig eftersom det är TS som själv väljer.
Om det desutom fins andra anledningar än att hantverkaren inte "bemödat sig att svara" vet vi inget om. Det kan finnas fördelar med att söka kontakt.