23 460 läst · 132 svar
23k läst
132 svar
Ej fått faktura
Sida 1 av 9
Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Gör jag fel när jag inte betalar?
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Är det en liten firma? Kontaktsvårigheterna kan ju bero på sjukdom eller liknande.
Oavsett så kan ju fakturor komma två eller tre år i efterskott (har jag för mig...?) så även om du inte får tag i firman nu så är det nog en bra idé att sätta undan pengarna på något eget konto så de inte går åt till något annat.
Du gör ju knappast fel i att inte betala en faktura du inte fått. Har du dessutom mejl som visar att du faktiskt försökt göra allt för att nå firman så kan du knappast råka illa ut.
Oavsett så kan ju fakturor komma två eller tre år i efterskott (har jag för mig...?) så även om du inte får tag i firman nu så är det nog en bra idé att sätta undan pengarna på något eget konto så de inte går åt till något annat.
Du gör ju knappast fel i att inte betala en faktura du inte fått. Har du dessutom mejl som visar att du faktiskt försökt göra allt för att nå firman så kan du knappast råka illa ut.
Visserligen har företaget 3 år på sig att fakturera men det kan bli problem med ROTavdraget. Påminn företaget!
Jag har liknande problem med en servicekille som jag är beroende av ngn gång vartannat år. Han klarar inte av att hantera ROT och jag är rädd att "missta" honom och får tjata!
Jag har liknande problem med en servicekille som jag är beroende av ngn gång vartannat år. Han klarar inte av att hantera ROT och jag är rädd att "missta" honom och får tjata!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg
Har du kollat på allabolag.se att bolaget finns kvar. Gått i KK? Ring skatteverket och kontrollera om företaget finns under samma organisationsnummer. Kontrollera om det är något Rotavdrag som är reg. på dig. Är arbete klart förra året är det problem med Rotavdraget. Har företaget missat Rotbidraget pga att de inte skickat din faktura blir det deras problem.Cgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Påminn om fakturan efter du har pratat med Skatteverket, (beror ju på vilka uppgifter du får förstås), då har du papper på att du har påmint om fakturan.
Du har problem. Det fungerar så här. Det är ditt ansvar att betala (firman kan bara påstå att de skickat faktura) och du kommer inte längre få något ROT-avdrag.
Alternativen du har om firman inte tar på sig "missen" är att gå till tingsrätten med nästan säker utgång till fördel för firman.
Alternativen du har om firman inte tar på sig "missen" är att gå till tingsrätten med nästan säker utgång till fördel för firman.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Fast möjligheten att få ROT för arbeten utförda under 2022 har redan passerat. Så ur den synpunkten finns ju ingen anledning att betala just nu.
Är arbetet väl utfört så skulle jag nog anstränga mig för att få en kontakt så jag kan betala. ROT kan då bli en diskussionspunkt.
Är arbetet väl utfört så skulle jag nog anstränga mig för att få en kontakt så jag kan betala. ROT kan då bli en diskussionspunkt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 358 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 358 inlägg
Alla bolag mfl. är inte så snabba med uppdateringar, kolla med Bolagsverket,post och Inrikes tidningarH HEM2121 skrev:Har du kollat på allabolag.se att bolaget finns kvar. Gått i KK? Ring skatteverket och kontrollera om företaget finns under samma organisationsnummer. Kontrollera om det är något Rotavdrag som är reg. på dig. Är arbete klart förra året är det problem med Rotavdraget. Har företaget missat Rotbidraget pga att de inte skickat din faktura blir det deras problem.
Påminn om fakturan efter du har pratat med Skatteverket, (beror ju på vilka uppgifter du får förstås), då har du papper på att du har påmint om fakturan.
Nu pratar du i nattmössan. TS har inget som helst ansvar att betala en faktura som inte finns. TS har dessutom sökt kontakt med firman utan framgång. Firman kan då inte påstå att de i sin tur skickat något till TS.Skumpe skrev:
Vidare så har TS samma rätt till ROT som tidigare. Att det nu är försent att ansöka är bara företagets problem.
Husägare
· Klagshamn
· 88 inlägg
Låt mig gissa - handlar jobbet om nya fönster eller ny dörr?Cgolsson skrev:Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Husägare
· Klagshamn
· 88 inlägg