Bara om du drar åt fel håll;)

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bara om du drar åt fel håll;)
Haha det såklart!
Men jag bör spänna från tak till golv längs den sne väggen antar jag? Sätt från fösta bilden så blir det från höger tak till vänster golv(längs långsidan) ?

Två bilder av ett nyligen byggt skjul med punkter och linjer som visar konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här?

Dra in en rejäl franskskruv i varje hörn på ena långväggen, låt dom sticka ut en bit så att du kan sätta två spännband i kors och spänn så att diagonalmåtten blir lika. När du har fått till det så slår du snedsträvor från syllen i ena hörnet och diagonalt till övre hörnet på motsatt sida.
Har du en spik/skruv i varje panelbräda? I så fall så sätt ytterligare en spik i panelen på varje stående regel då borde det hålla sig. Det bästa för att uppnå stabilitet är att sätta ett skivmaterial på en av sidorna av väggarna.

M mlkjhr skrev:
Dra in en rejäl franskskruv i varje hörn på ena långväggen, låt dom sticka ut en bit så att du kan sätta två spännband i kors och spänn så att diagonalmåtten blir lika. När du har fått till det så slår du snedsträvor från syllen i ena hörnet och diagonalt till övre hörnet på motsatt sida.
Har du en spik/skruv i varje panelbräda? I så fall så sätt ytterligare en spik i panelen på varje stående regel då borde det hålla sig. Det bästa för att uppnå stabilitet är att sätta ett skivmaterial på en av sidorna av väggarna.
Om jag drar från övre hörnet från ena långsidan(t.ex. dörrsidan) till baksidans övre hörn diagonalt, så spänner jag väll mot icke förankarade punkter och kan således göra saken värre även om diagonalmåttet blir bra? Det är ju egenligen inte diagonalmåttet över taket som är problemet, teoretisk kan ju detta mått vara ok. Det är att hela bygget lutar 2cm. Bordet det inte då vara bättre att räta enligt min bild ovan?

Varje panel sitter med skruv, ville inte köra 2 skruv i varje regel då det kändes som att det blir väldigt mycket skruv i reglarna och var orolig för att underminera virket, tänkter jag fel? Skruvade inte i varje regel heller utan körde varannan och skiftade mellan varje panelbräda.
Skivmatrial hade såklart varit mycket bättre på insidan. Jag har ett massivt bärg av glespanel liggandes och därav använde jag detta.

M mlkjhr skrev:
Tror jag missförstod din text, du kan inte menat att jag ska dra spännband från övre långsidan till andra övre långsidan diagonalt. Utan som jag visade på bilden? Missförstod dig då det lät som du menade något annat än det jag visade på bilden?

Är hela byggnaden likformigt sned så är det ju bättre att spänna inifrån. Förankra banden längst ner på den höga väggen och sen längst upp på den låga. Sen bara spänna. Helst ska ju sidoväggarna vara lossade så mycket det går. Lämpligast sparar man ju fästpunkter längst ner och längst upp. Då är det inga som helst problem att dra det rakt.

Blir mer förvirrad. Förstår inte riktigt varför mitt sätt enligt bild inte skulle vara rätt? Kanske har jag förklarat problemet fel. Bifogar en ny bild för att göra det tydlgit och minska missförstånd.
Illustration av ett L-format bygge med färgkodade väggar och betecknade punkter A till H för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör jag inte spänna från A till G och D till H för att få det rakt och att blå och grön vägg skall få korrekt diagonalmått?

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
harry73
LinusW LinusW skrev:
Bör jag inte spänna från A till G och D till H för att få det rakt och att blå och grön vägg skall få korrekt diagonalmått?
korrekt

ok, det var jag som missuppfattade åt vilket håll det lutade. Jag tolkade det som att långväggarna lutade.
Är det åt anda hållet det lutar så blir det ju såklart som du säger.
Frågan är dock då när det började luta? Innan du slog panel på insidan? isåfall felar ju hela diagonalmåttet och insidans brädpanel kommer ju då att streta emot.

S Stefan1972 skrev:
ok, det var jag som missuppfattade åt vilket håll det lutade. Jag tolkade det som att långväggarna lutade.
Är det åt anda hållet det lutar så blir det ju såklart som du säger.
Frågan är dock då när det började luta? Innan du slog panel på insidan? isåfall felar ju hela diagonalmåttet och insidans brädpanel kommer ju då att streta emot.
Jag är nästan helt säker på att lutningen kom när jag och farsan var på taket tillsammans och satt papp. Det var efter panel och allt annat. Vi får väl se hur det går, tänkte försöka rikta upp den nu på lunchen

LinusW LinusW skrev:
Om jag drar från övre hörnet från ena långsidan(t.ex. dörrsidan) till baksidans övre hörn diagonalt, så spänner jag väll mot icke förankarade punkter och kan således göra saken värre även om diagonalmåttet blir bra? Det är ju egenligen inte diagonalmåttet över taket som är problemet, teoretisk kan ju detta mått vara ok. Det är att hela bygget lutar 2cm. Bordet det inte då vara bättre att räta enligt min bild ovan?

Varje panel sitter med skruv, ville inte köra 2 skruv i varje regel då det kändes som att det blir väldigt mycket skruv i reglarna och var orolig för att underminera virket, tänkter jag fel? Skruvade inte i varje regel heller utan körde varannan och skiftade mellan varje panelbräda.
Skivmatrial hade såklart varit mycket bättre på insidan. Jag har ett massivt bärg av glespanel liggandes och därav använde jag detta.
Med gles som inte är spontad och dessutom bara delvis fäst får du ingen skiveffekt. Fel material för ändamålet helt enkelt.

Har du tänkt sätta riktig panel på utsidan? Det skulle ju skapa stabilitet givet att du spikar den ordentligt.

T Tosse skrev:
Med gles som inte är spontad och dessutom bara delvis fäst får du ingen skiveffekt. Fel material för ändamålet helt enkelt.

Har du tänkt sätta riktig panel på utsidan? Det skulle ju skapa stabilitet givet att du spikar den ordentligt.
Att skivor hade varit betydligt bättre är jag som sagt medveten om. Dock satt jag glesen på två väggar och byggnaden kändes väldigt styv efter detta. Men uppenbarligen var det en felbedömning.
Kommer sätta snesträvor och "riktig" panel på utsidan

K
Jag hade samma problem när jag byggde vårt garage, det gungade obehagligt mycket när jag spikade råsponten. Lösningen var stålband, kör med spännband som du ritat och på med stålband i kryss på var sida sen!

Under hela bygget måste man ha snedsträvor som är provisoriskt fästa längs hela sidan på varje sida med ordentliga träskruv

LinusW LinusW skrev:
Att skivor hade varit betydligt bättre är jag som sagt medveten om. Dock satt jag glesen på två väggar och byggnaden kändes väldigt styv efter detta. Men uppenbarligen var det en felbedömning.
Kommer sätta snesträvor och "riktig" panel på utsidan
Vad jag menade är att t.ex. råspont på insidan hade gett samma stabilitet som en skiva då brädorna inte kan röra sig sinsemellan i längsled. Det var bara tänkt som en förklaring till varför ditt problem har uppstått - inte en pekpinne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.