P patriklarsson skrev:
Vad menar du med nej? Det är så det fungerar i de flesta av Sveriges kommuner så utveckla gärna.
Precis som jag tidigare skrev handlar dina åsikter om ett fall när du var i USA och missade sotning och fick en faktura från sotaren på bomavgift som du bestred via en jurist och vann, är detta riktigt?
Samtidigt hade du full möjlighet att ta reda på när din eldstad skulle sotas och blev informerad via brev av sotaren innan detta besök?
Två misstag var väl då, dels att du inte hade koll på din eldstad samt att du inte var på plats/läste din post.
Istället för att betala tycker du då som TS att det är bättre att resterande hushåll i kommunen betalar sotaren för uppkomna merkostnader.
Det tycker säkert samtliga Vänsterpartister också.
Skyldigheter och rättigheter på sin spets.
Du har fantiserat ihop en hel historia om mig och min sotning. Kanske inte helt sunt😂
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har fantiserat ihop en hel historia om mig och min sotning. Kanske inte helt sunt😂
Jag har ju frågat dig ett flertal ggr om din erfarenhet, men du svarar inte.
Då övergår det i teorier, eller som du vill kalla det fantasier.
Dessutom har du själv s.k. fantasier om hur det fungerar i övriga Sverige, baserat på din egen kommun.
För att inte tala om de som tycker det är rimligt att betala bomkörning av kommunens sotare, de som inte är av din åsikt.
 
P patriklarsson skrev:
de som tycker det är rimligt att betala bomkörning av kommunens sotare
Säkert en stor intresseförening 😉
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Säkert en stor intresseförening 😉
Jag tror näst intill alla betalar bomkörning, för misstag de själva begått.
Fortf ingen info om dina erfarenheter vad gäller jurist och USA historien så vi avfärdar ditt snack som bluff.
Inse att du tillhör en minoritet som drar sina egna sociala bekymmer till ett hot om rättegång.
Även jag skulle skita i att fakturera dig några hundra om du hotade med rättegång pga det inte är värt tiden, tid är pengar men du är troligen inte populär bland sotare i din kommun.
Det ironiska är att du ser dig själv som någon slags vinnare.
 
  • Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker sotningen är relativt billig. För att de ska kunna hålla de priserna måste de kunna planera rationellt, ta många hus i samma område samma dag. Det skulle bli svårare om var och en skulle boka helt själv (avbokning är ju möjlig). Kanske skulle vi hamna i 750 kr servicebil, minidebitering 2 timmar etc...

Jag tycker systemet är vettigt för att få sotning utförd till ett rimligt pris. Lite ansvar faller då på husägaren kan jag tycka, särskilt när man aktivt valt tjänsten vid ett tillfälle.

Det blir problematiskt första gången, vilket även jag märkte, om än på ett annat sätt. I mitt fall ringde jag sotaren efter 2 år i huset och undrade om det inte var dags för sotning snart. Det visade sig att det varit eldförbud under lång tid så jag låg inte med i systemet. Det löste sig smidigt med besiktning och sotning inom några dagar och så sa de att de kommer igen om 3 år. Fungerar fint. Jag tycker nog det ligger ett ansvar på mig att tacka nej om tiden de ger mig inte passar, annars kommer systemet inte fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Farstatjej90 gör ett försök att förklara vad negativ avtalsbindning är.
Negativ avtalsbindning har inget med denna tråd att göra, så varför ska det förklaras här?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte jag utan juristen som hjälpte mig som förklarat det så.
Vad heter denna expertjurist som har mer kunskap i frågan än Sveriges kommuner, räddningstjänster och SKR samlat? Jag skulle gärna vilja prata med denna (obs. ej ironi) för att förstå hur den kommit fram till det du påstår.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Du får själv inte lov att transportera ditt hushållsavfall, tex i din bil, för att slänga det hos en vän
Var är det reglerat?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte jag utan juristen som hjälpte mig som förklarat det så.
Hade du nåt att säga som har med TS frågeställning att göra?🤔
Varför måste Farstatjej90 skylla ifrån sig?
Farstatjej90 borde kanske avstå från att skriva i forumet Juridik då det verkar vara ett faktum att Farstatjej90 sorgfälligt undvikit alla former av juridisk skolning.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Vad heter denna expertjurist som har mer kunskap i frågan än Sveriges kommuner, räddningstjänster och SKR samlat? Jag skulle gärna vilja prata med denna (obs. ej ironi) för att förstå hur den kommit fram till det du påstår.
Jurist är en titel som vem det vara månde kan kalla sig.
Ingen skyddad titel, inga krav på någon form av utbildning.
Sannolikt är denna "juriist" någon gammal kompis till Farstatjej90 som också fick sin bildning i någon förskola ute i Farsta.
 
  • Haha
Carpetos
  • Laddar…
P
BeaumontX BeaumontX skrev:
Negativ avtalsbindning har inget med denna tråd att göra, så varför ska det förklaras här?
Tyvärr har du rätt. Det hade kanske varit bättre om sotning skedde på en fri marknad och att lämplig tillsynsmyndighet hade mandat att ålägga folk som eldar att sota på lämpligt sätt. Tyvärr måste jag nog erkänna att den tillsynsmyndigheten inte skulle ha så stor chans att utföra sin uppgift nöjaktigt. En sotare med kommunalt monopol har betydligt större incitament att se till att alla eldstäder blir sotade med lagom intervall.
 
P
D Dilato skrev:
Var är det reglerat?
Förmodligen renhållningslagen och avfallsförordningen, men jag är lite för trött för att gräva i det nu.
Jag letar rätt på tillämpliga paragrafer i morgon om ingen har hunnit före. :)
 
C cpalm skrev:
Och vem, enligt samma lag, ansvarar för att hushållsavfallet blir behandlat?
Lästips: 15 kap. 20 § och 15 kap. 3 §
Precis som jag skrivit flera gånger är det kommunen som ska göra detta, och de har dessutom monopol på det.

Vad vill du komma fram till? Vad är det ens vi diskuterar här?
 
D Dilato skrev:
Var är det reglerat?
I kommunens monopol att transportera hushållsavfall. Tramsig konsekvens av en bra tanke.

Har du exempelvis en sommarstuga måste du ha sopavtal där, det är förbjudet för dig att ta soppåsen med hem och slänga.
 
P patriklarsson skrev:
Har du några belägg för det du skriver, då sotare är upphandlade dvs de med lägst anbud får avtal, tror jag inte de är rika som troll, de kan alltså inom några år stå arbetslösa om de ej ser till att ständigt vara billigast, de har ej heller monopol då det är ok att sota själv om man gör det ordentligt?
Ja, sotarna täljer guld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.