TRJBerg
P patriklarsson skrev:
Jag får räkningar varje månad oavsett om jag vill eller inte, låt säga jag ligger i koma ett par månader, har jag troligen svårt att lösa detta.
I övrigt är det inte så svårt. Speciellt inre om de kommer digitalt.
Aviseringar är utan hjälp om man är i Thailand eller på arbetsuppdrag i t ex Frankrike. Du kan inte åka hem för det, alternativt kostar det 10000-tals kronor.

Att tala om räkningar är irrelevant av flera orsaker.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är fullständigt orimligt
Exakt vad är fullständigt orimligt med att en myndighetskontroll skall utföras varje eller var tredje år och detta aviserade mig senast 17 dagar före med digitalt brev Kivra och sedan 2 dagar innan via SMS med god tid innan att av/omboka? Det är ju fastighetsägaren som i första hand ska ha koll på sin eldstad om när den ska kontrolleras.
Jag är ganska ofta bortrest och får alltid lösa grejer digitalt med företag när jag reser. Det hade varit mycket krångligare för mig om jag fick allt till brevlådan om nu TS tycker det är enklare, så finns säkert den möjligheten också?
Berätta gärna vad som är fullständigt orimligt och hur du tycker att det ska lösas istället?
 
P patriklarsson skrev:
Du har alltså vid boende i USA missat en sotning i Sverige och redde ut detta med en jurist?
Var eldstaden vid tillfället aktiv?
Hade du informerat kommunen?
Jag är inte grälsjuk, däremot en annan åsikt än dig, den att om jag inte läser min post och ej meddelar avbokning sotning, skall jag dra sotarens o kostnad till rättegång.
Mer humant vore att betala.
Du är helt uppenbart bara intresserad av tjafs. Tråden är i juridik. Inte i "allmänt tyckande". Inte heller i "troll och andra sagoväsen".
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Aviseringar är utan hjälp om man är i Thailand eller på arbetsuppdrag i t ex Frankrike. Du kan inte åka hem för det, alternativt kostar det 10000-tals kronor.

Att tala om räkningar är irrelevant av flera orsaker.
Det finns internet och telefon även i Thailand och Frankrike?
Du kan skicka ett e-post, avboka min besiktning pga semester. Återkommer när jag är hemma, eller ringa? Är detta svårare att göra där än i Sverige?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du är helt uppenbart bara intresserad av tjafs. Tråden är i juridik. Inte i "allmänt tyckande". Inte heller i "troll och andra sagoväsen".
Nej, svara på det jag frågade istället. Du hade stenkoll på din eldstad och när den ska besiktas? Du drog det till rättegång för att du själv missat en kontroll? Eller hur var det?
 
P patriklarsson skrev:
Du kan så länge du inte är skriven på fastigheten säga upp både sophämtning och sotning, genom att anmäla eldstaden som ej i bruk.
Jag vill gärna att du @patriklarsson visar mig exempel hur en sån anmälan ska utformas så att jag slipper sophämtning pga att eldstaden är ur bruk.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Nej, svara på det jag frågade istället. Du hade stenkoll på din eldstad och när den ska besiktas? Du drog det till rättegång för att du själv missat en kontroll? Eller hur var det?
Tråden handlar fortfarande inte om att man måste sota för att få elda utan om huruvida en sotare får ta betalt för en bomtur hos en kund som aldrig accepterat ett erbjudande om sotning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vill gärna att du @patriklarsson visar mig exempel hur en sån anmälan ska utformas så att jag slipper sophämtning pga att eldstaden är ur bruk.
Du missade visst den biten, skriv dig på annan adress. Det sista gäller eldstad.
Du både kan ha och kan slippa bägge, genom att meddela kommunen ditt behov. Däremot om du är skriven på en adress kan du i normalfallet aldrig slippa sophämtning helt. Men du kan också ha en helt fungerande eldstad som du ej vill använda.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tråden handlar fortfarande inte om att man måste sota för att få elda utan om huruvida en sotare får ta betalt för en bomtur hos en kund som aldrig accepterat ett erbjudande om sotning.
Ja det kan dom genom sitt avtal med kommun som är den myndighet som kallar till kontroll.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du missade visst den biten, skriv dig på annan adress. Det sista gäller eldstad.
Du både kan och kan slippa bägge genom att meddela kommunen ditt behov. Däremot om du är skriven på en adress kan du i normalfallet aldrig slippa sophämtning helt. Men du kan också ha en helt fungerande eldstad som du ej vill använda.
Du formulerade dig som att man kan slippa sophämtning pga eldstad ej i bruk. Jag har ett fritidshus med en eldstad ur funktion och är genuint intresserad av hur jag ska utforma anmälan om eldstaden för att slippa sophämtningen.
 
F fribygg skrev:
Du formulerade dig som att man kan slippa sophämtning pga eldstad ej i bruk. Jag har ett fritidshus med en eldstad ur funktion och är genuint intresserad av hur jag ska utforma anmälan om eldstaden för att slippa sophämtningen.
Jag vet, men du tolkade det fel.
Om du har ett fritidshus kan du som minst troligen ha sophämtning 1-2ggr/år och ingen sotning då kommunen förutsätter att du delvis bor där.
Jag har en tredje fastighet där jag inte bor och där har jag ingenting, men det är gränsfall.
Än så länge har de ej klagat men teoretiskt kanske jag spenderar en natt där och skiter i skogen, eller äter en smörgås och får lite gladpack över, är det då lagligt att kasta detta på en rastplats eller ska jag anmäla sophämtning och avlopp? Allt går att dra till sin spets.
 
P patriklarsson skrev:
Jag vet, men du tolkade det fel.
P patriklarsson skrev:
Du kan så länge du inte är skriven på fastigheten säga upp både sophämtning och sotning, genom att anmäla eldstaden som ej i bruk.
Menar du nått annat än vad du skrev är det lämpligt att du nu tar tillfället i akt och pudlar offentligt istället för att påstå att jag tolkade det fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag behöver inte pudla för att du ska göra skillnad på ett komma och en punkt. Den sista meningen avser eldstad i förhållande till topic och det som står före avser om man inte är skriven på adressen. Men nu fick vi alla ett gott skratt för att du drog upp detta i flera inlägg.
Jag såg det redan jag skrivit det, men orkade inte ändra. Ha ha ha
 
P patriklarsson skrev:
Ja det kan dom genom sitt avtal med kommun som är den myndighet som kallar till kontroll.
Nej, det kan dom inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej, det kan dom inte.
Bara för att du klantat dig vid boende i USA och inte hade koll på din eldstad i Sverige, samt ev fått en stackars sotare att dra tillbaka bomavgift pga hänvisande till jurist, betyder det inte att sotaren i avtal med min kommun har rätt att ta ut en bomavgift.
Även om du har rätt i din kommun är det ändå moraliskt fel, förutsatt att det inte står ordagrant i kommuns UE avtal "bomavgift faktureras ej".
Dvs det kan skilja från kommun till kommun och det kan skilja mellan vad man själv anser är rimligt. Jag anser det rimliga är att betala när man fått tid på sig att uppmärksamma planerad sotning men skitit i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.