16 980 läst · 18 svar
17k läst
18 svar
Egentillverkat Superellipsbord
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Menade inte spånskiva, utan lamellträ, dvs. en sandwich med trästavar i mitten och faner/plywood på ytorna.
Problemet med massivt trä är förstås att det vill slå sig. Fingerskarvat material, som jag tror Bulldog använt, är absolut ett alternativ om man tycker att limningarna ändträ mot ändträ är ok. Det finns f.ö. många knep att ta till för att en massiv träskiva inte ska slå sig.
Att göra en lamellträsandwich med trästavar och plywood är väldigt bekvämt bara man kan limma ihop det. Limpresseningen är enda problemet, och den måste vara rak förstås. Det är inte lätt att dra rätt det materialet och man har väldigt lite marginal att slipa på. Jämfört med att rikta upp och limma ihop en vanlig massiv träskiva är det ändå rätt lättvindigt. Jämfört med färdiga limträskivor är det dock väldigt bökigt. Vilken variant man i slutändan väljer är väl föremål för många olika överväganden.
Roligt att höra hur det går! Håll oss uppdaterade.
Problemet med massivt trä är förstås att det vill slå sig. Fingerskarvat material, som jag tror Bulldog använt, är absolut ett alternativ om man tycker att limningarna ändträ mot ändträ är ok. Det finns f.ö. många knep att ta till för att en massiv träskiva inte ska slå sig.
Att göra en lamellträsandwich med trästavar och plywood är väldigt bekvämt bara man kan limma ihop det. Limpresseningen är enda problemet, och den måste vara rak förstås. Det är inte lätt att dra rätt det materialet och man har väldigt lite marginal att slipa på. Jämfört med att rikta upp och limma ihop en vanlig massiv träskiva är det ändå rätt lättvindigt. Jämfört med färdiga limträskivor är det dock väldigt bökigt. Vilken variant man i slutändan väljer är väl föremål för många olika överväganden.
Roligt att höra hur det går! Håll oss uppdaterade.
Har lyckats komma över fyra orginalspännben från Bruno Mathsson och ska nu bara fixa en bordsskiva till dessa ben. Problemet är att jag inte har plåtbiten som man fäster benen med och inte heller mått på urfräsningen som behöver göras på bordsskivan. Jag har googlat men inte lyckas hitta något på nätet. Är det någon som har en aning på var jag kan få tag i dessa mått. Samt även måtten på plåtbiten så att jag kan tillverka den också.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Egentillverkat frässtål alt. Handhyvla listprofiler
Möbelsnickeri -
Egentillverkat sågbord till Bosch GTS 10 XC
Verktyg, Maskiner & Fordon -
reparation Mathsson superellipsbord?
Inredning -
Egentillverkat poolskydd på rulle - funderingar...
Pool -
Hitta bilder på superellipsbord på en orientalisk matta
Inredning