8 199 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Egentillverkade gallergrindar
Nu har det gått ca 1,5 år sedan jag byggde dessa grindar och började använda dem.
Som det påpekades av flera så brändes ju galven bort när man svetsade näten, jag sprayade lite zink på bara för att hålla bort den värsta rosten. Det fungerade sådär och i stort sett alla sversfogar på gallret har börjat rosta lite grann.
På bilden nedan är den som såg värst ut.
Jag är dock nöjd ändå, det kommer ta många år innan den rosten blir såpass stort problem att jag behöver göra något åt det. Men det kommer nog ganska snart börja rinna rostvatten som kan se tråkigt ut.
Jag har dock inget riktigt bra förslag på vad man skulle gjort annorlunda. Kanske hade gått att rädda om man var ritkigt noga och målade på primer och sedan någon skyddsfärg. Men det är ganska mycket jobb och jag vet inte hur mycket längre det hade skyddat.
En annan grej jag skulle gjort annorlunda är att ha ett större hål i botten för att enklare kunna trä igenom spännband.
Det fungerar som det ser utidag men hade varit lite enklare med större hål.
Jag är väldigt nöjd med mina grindar annars och dem gör sitt jobb utmärkt.
Lastar man upp till kanten på grindarna får man med sig 7 kubikmeter så blr ett hyfsat lass till tippen.
Som det påpekades av flera så brändes ju galven bort när man svetsade näten, jag sprayade lite zink på bara för att hålla bort den värsta rosten. Det fungerade sådär och i stort sett alla sversfogar på gallret har börjat rosta lite grann.
På bilden nedan är den som såg värst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är dock nöjd ändå, det kommer ta många år innan den rosten blir såpass stort problem att jag behöver göra något åt det. Men det kommer nog ganska snart börja rinna rostvatten som kan se tråkigt ut.
Jag har dock inget riktigt bra förslag på vad man skulle gjort annorlunda. Kanske hade gått att rädda om man var ritkigt noga och målade på primer och sedan någon skyddsfärg. Men det är ganska mycket jobb och jag vet inte hur mycket längre det hade skyddat.
En annan grej jag skulle gjort annorlunda är att ha ett större hål i botten för att enklare kunna trä igenom spännband.
Det fungerar som det ser utidag men hade varit lite enklare med större hål.
Logga in
Skapa konto
Jag är väldigt nöjd med mina grindar annars och dem gör sitt jobb utmärkt.
Lastar man upp till kanten på grindarna får man med sig 7 kubikmeter så blr ett hyfsat lass till tippen.
Det är nog närmare tio år sen jag byggde mina grindar på samma sätt. Jag sprayade med zinklack och efter något år bättrade jag på eftersom det börjat bli rostgenomslag. Efter det har jag inte gjort nånting och läget verkar inte ha försämrats till något som akut påverkar hållfastheten även om det kanske inte är så snyggt överallt. Fläckvis ser det ganska bra ut till och med...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har inte provat, men klarar du bränna fast gallret mot profilerna så lär det ju funka.
Lite drygt med så många punktsvetsar med pinne kan jag tänka mig men har du en pinne du enkelt tänder så är det kanske inte så farligt.
Bara prova antar jag🙂
Lite drygt med så många punktsvetsar med pinne kan jag tänka mig men har du en pinne du enkelt tänder så är det kanske inte så farligt.
Bara prova antar jag🙂
Allvetare
· Västra götaland
· 9 327 inlägg
Man ser ju indier bygga allt möjligt med pinnsvetsar på instagram, så det klarar du säkert med lite övning...
Produkter som diskuteras i tråden