Ja risken är att iom att utbyggnaden är såpass omfattande, så kräver dom både en takstolsritning samt grundsektionsritning.

Därför är det nog bäst att bifoga det för att slippa risken att behöva komplettera.

Dom kräver dimensioner på dina takstolar, men utför inga beräkningar åt dig om det är dimensionerat korrekt.
 
  • Gilla
Mikaelwahlberg
  • Laddar…
Fixade iordning en takstolsritning så får se om de godtar denna.
Ritning av en takstolskonstruktion med måttangivelser och detaljerade delar som spikplåt och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mikaelwahlberg skrev:
Fixade iordning en takstolsritning så får se om de godtar denna.
[bild]
Du måste ange vilken last de är dimensionerade för, taktyp och vilken standard de är beräknade för.
 
Utan att vara takstolsexpert, så tycker jag inte det ser bra ut med den utjackning du gjort i takstol. Inte mycket material kvar där? Hade velat att den liggande regeln i takstolen, var den som vilar på väggreglarna.

Finns säkert någon annan här som bättre kan svara på det.

Tex @justusandersson
 
Det är tänkt att ja ska sätta kilar under utsticken för det kommer bli heltäckande sen under takutsprånget. Så där blir det ju stöd för varje takstolsutstick. Men ja du har ju rätt i att man vill ju helst att den liggande regeln ska vila på hammarbandet.
Ritning av takkonstruktion med utsticken, kilar och reglar för stöd under takutsprånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Du måste ange vilken last de är dimensionerade för, taktyp och vilken standard de är beräknade för.
Får försöka fixa nån som kan hjälpa mig med att få det rätt. Har ingen kunskap alls med såna beräkningar. Antar att de är massa formler som ska räknas ut och så.
 
M Mikaelwahlberg skrev:
Får försöka fixa nån som kan hjälpa mig med att få det rätt. Har ingen kunskap alls med såna beräkningar. Antar att de är massa formler som ska räknas ut och så.
Det mesta görs i datorprogram.

Viktigt är att ange vilken klass på virket det skall vara, dimensioner och antal på spikplåtar, vinklar, spik etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.