byggare henke skrev:
hur långt ut går tassarna? (takstolsregeln)
Om jag fattde rätt så finns det inga tassar...?

B
sitter råsponten i luften då? eller taket jämns med väggen?

Har visst blivit väldig fart på diskussionen här nu. Monterade rännorna för ett par veckorna sen och det blev enligt alternativ 1. Satte krokarna ovanpå plåten och pappen alltså. Tätade med asfaltsmassa. Känns som det funkar rätt bra. Vid en riktig åskskur häromdagen såg jag att det närmast ena stupröret, där fallet för regnet är som längst från pannorna till rännan, så skvätte det ner lite mellan plåten och rännan. Men då var det ett jäkla störtregn, vid lite mer normala regn verkar så gott som allt hamna rännan.

För att kunna sätta på ny plåt ovanpå krokarna måste jag ju riva läkten... :( Att fästa i nedersta bärläkten (som är dubbla 25x38) hade kanske gått men hade nog sett bra konstigt ut. Dessutom hade det ju ändå inte gått att få plåten att styra ner vattnet i rännan. Tänkte tanken att sätta krokarna under underlagstaket, men kändes dels som att det inte skulle bli så stabilt eftersom kroken bara skulle hänga i skruvarna och inte vila ovanpå taket, dels så risk för att punktera pappen med skruv underifrån...

Eftersom det inte finns några takstolar så finns det inga tassar och än mindre någon takfotsbräda. Underlagstaket består av rejäla brädor som ligger i takfallets riktning och vilar på översta timmervarvet och så kanske sticker ut fritt en halvmeter eller så.

Redigerat:
Väcker tråden till liv då jag såg på @Macarus profil att hen var aktiv.

Vi står inför samma dilemma med vårat tak. Dock undrar jag om ni hade lockpanel eller bara spontade bräder i takfallsriktningen?

Vi har lockpanel så kommer slå råspont utanpå detta för att få ett fast underlag för pappen. Känns tveksamt att slå papp på lockpanelen. Lite risk att ha sönder den då...

Men likaså som för er har vi ju ingen fotbräda att sätta hängränna i.

Några idéer?

Kul med lite trådarkeologi! :) Och tänk att jag råkade gå in på BH precis och se detta!

Vi har ingen lockpanel, numer i alla fall. Kanske har det varit det en gång eftersom de karakteristiska spåren finns i en del av brädorna. Men vid förra takomläggningen på 1960-talet, då det lades papp, skulle jag tro att man gjorde ett slätt tak genom att ta bort locken och ev fälla in brädor emellan om det behövdes. Det är alltså inte spontat alls utan bara brädor. Eftersom detta vid omläggningen hade funkat i nästan 50 år tänkte vi att det med bättre och modernare papp borde kunna hålla i 50 till :). Men råspont ovanpå bore väl också funka bra. Möjligen blir det ett rätt tjockt underlagstak som kan se lite konstigt ut vid takfoten. Ett alternativ vore ju att ta bort locken.

I bakspegeln känns det som det blev rätt bra att sätta krokarna ovanpå taket. Det lilla vatten som sipprar ner mellan pannorna och som missar hängrännan känns som ett rätt marginellt problem. Brukar gå ut i störtskurar ibland för att kolla att allt ser bra ut och det är verkligen inte mycket vatten som går utanför rännan. De gamla krokarna var också monterade på detta sätt och det var inte tätat med asfaltsklister el dyl. Inte fanns det någon fotplåt då heller. Ändå höll det i nästan 50 år utan skador. Nu har vi fotplåt, bättre papp och rejält tätade skruvhål runt rännkrokarna. Borde klara sig skapligt länge.

Så idag när vi har haft huset lite längre så ser jag nog mitt gamla inlägg lite som överdriven noggrannhet/nervositet från en då rätt nybakad husägare som var väldigt mån om att allt skulle bli rätt. :)

Men det superseriösa alternativet är ju att fräsa ur för krokarna ur råsponten och på så vis fälla in dem under fotplåten. Det väldigt meckiga med detta är ju bara att man måste göra detta innan man kan börja lägga papp och sätta fotplåt. Det är också halvknepigt att bocka till krokarna för ett tak som kanske inte är rakt, att dessutom fräsa ur gör det till en rätt dryg operation. Grejen är ju att man vanligtvis är rätt mån om att snabbt få på pappen när man lagt råsponten för att få det regntätt... SÅ skulle jag göra om idag hade jag gjort om som vi gjorde för 8 år sen och satt krokarna ovanpå :).

Vad roligt med svar :D

Då förstår jag angående er situation.

Ja, ett alternativ är ju att ta bort locken. Kanske inte dumt. Att fälla in brädor känns som ett megajobb då det är vankantade bräder med kilform. Tänkte att råspont och lockpanel kommer döljas till viss del av ränna och fotplåt.

Gör nog som ni gjort med montage av krokar. Ett alternativ hade varit att montera rännkrokarna på undersidan men då syns dem bra. Vi får ju 25+20 att skruva i så kommer inte gå igenom pappen...

Vi ska ha tegeltak med aluzink rännor och detaljer. Funderar om man lär ha aluzink fotplåt då med. :thinking: eller svart? Det mesta ligger ju under pappen och enbart en liten läpp ner i rännan så undrar hur mycket det syns nerifrån.

Montera på undersidan är väl inte omöjligt men skulle kännas som det är risk för att krokarna "hänger ned sig" närmast rännan där de inte har något stöd. Hålprofilerna på krokarna brukar ha alla hål relativt långt upp på kroken (går ju att borra fler förstås men...).

Vi valde att beställa rödfärgade rännor och fotplåtar för att få det att smälta in så mycket som möjligt. Huset är slamfärgat rött. Aluzink kan vara snyggt men var beredd på att det kommer att lysa rätt ordentligt. Beror lite på hur mycket andra detaljer man har på huset som man vill lyfta fram färgmässigt om man också vill mera takavvattningen.

Man måste spana rätt noggrant för att lägga märke till fotplåten när rännan är på plats, men är den i en avvikande färg lär den synas.När krokarna monteras ovanpå fotplåten så hamnar ju fotplåten emellan takfoten och rännan så kan synas om man tittar rakt underifrån (hur ofta man nu gör det...). Höjden på huset avgör ju också rätt mycket hur detta syns. Något som syntes betydligt mer än vi tänkt på var nedersta läkten som lyste väldigt när taket var nyomlagt. Tog faktiskt och rödmålade nedersta för att slippa att den lyste i ögonen så :).

Du har rätt angående krokar och montage underifrån. Tål att funderas kring. :)

Tog en bild på hur lockpanelen ser ut på taket. De har monterat krokarna på bärläkten.
Tak med röd slamfärgad lockpanel, svart takränna och krok monterad på bärläkt, synlig del av fönster nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår, vi kommer köra allt slamfärgat rött, vindskivor, foder med mera, plåt runt skorsten blir tegelröd (Wakaflex + skorstenssats), fönster i rött sedan alla övriga plåtbeslagningar i Aluzink.

Fick inspirationen från Lingbo kulturfönsters hemsida där de har så, tyckte det var väldigt snyggt. Kollar man till höger på bilden är det dock tveksamt om det sitter ens fotplåt. Byggnaden rakt på syns det inte alls. Sant det du säger om att man lär ju typ leta efter fotplåtarna för att se dem. Läppen är ju enbart 70mm och det mesta hamnar ju under den svarta pappen. -

Röd slamfärgad stuga med röda fönster och tegelröd plåt runt skorstenen, omgiven av en frodig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smart angående läkten!

Ringde förövrigt Monier idag och diskuterade vårt undertak samt papp, vi kom fram till att vi ska köra Vittinge Original Underlagstak, byta ut de bräder som är dåliga istället för att lägga på råspont. Den kan ju monteras frihängade på takstolar så det var inget problem att den "sackade ihop" mellan locken. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.