Jag gjorde en liknande konvertering av min Scheppach spånsug för 2 år sedan. Tack jac för inspirationen. Det funkar hur bra som helst.
 
  • Konverterad Scheppach spånsug där motoren och en del av sugslangen visas med strömkabeln i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modifierat filtret till en Scheppach spånsug med synlig silverfärgad metallnät och blå tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsbord med olika skruvstäd och handverktyg, bland annat en borr och limflaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konverterad Scheppach spånsug med cylindrisk filterenhet i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konverterad Scheppach spånsug med filter och motor synlig över en plastbehållare och flexibel slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
hecke hecke skrev:
Jag gjorde en liknande konvertering av min Scheppach spånsug för 2 år sedan. Tack jac för inspirationen. Det funkar hur bra som helst.
Tjusigt! Vart beställde du patronfiltret? Logosol på dig med?
 
Axminster, men jag beställde det för rätt så länge sedan.
 
  • Gilla
wiz
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Så här några år senare tänkte jag höra hur det går med testningen?
Kul att detta fortfarande är intressant. Jodå, jag har ju kört med filtret ett antal år nu och det fungerar fortfarande utmärkt. Jag har funderat lite på livslängden på patronfiltret men än så lnge har jag inte märkt några tecken på problem. Nu handlar det ju bara om måttligt hobbysnickeri så spånsugen går ju inte direkt 16 h om dagen som på vissa snickerier.

Men jag går ändå och funderar på att byta upp mig till kanske till en Felder AF16 eller t.o.m. AF22. Även då med patronfilter såklart. Visserligen tycker jag att både suget och filtreringen på den jag har idag är utmärkt för mina behov men jag tycker det är lite meckigt att byta säck och få den nya att sitta åt så det blir tätt. Inte för att det behövs så vansinnigt ofta men av någon anledning blir ju säcken full precis när man är mitt uppe i något och då vill jag att det går snabbt och lätt. Absolut ett I-landsproblem men ändå...
 
Spånsäcksbyte är nog meckigt vilken sug man än har.
En tunn fladdrig plastsäck och få den att ligga snyggt på spännbandet är inte trivialt.

Protte
 
jac jac skrev:
Kul att detta fortfarande är intressant. Jodå, jag har ju kört med filtret ett antal år nu och det fungerar fortfarande utmärkt. Jag har funderat lite på livslängden på patronfiltret men än så lnge har jag inte märkt några tecken på problem. Nu handlar det ju bara om måttligt hobbysnickeri så spånsugen går ju inte direkt 16 h om dagen som på vissa snickerier.

Men jag går ändå och funderar på att byta upp mig till kanske till en Felder AF16 eller t.o.m. AF22. Även då med patronfilter såklart. Visserligen tycker jag att både suget och filtreringen på den jag har idag är utmärkt för mina behov men jag tycker det är lite meckigt att byta säck och få den nya att sitta åt så det blir tätt. Inte för att det behövs så vansinnigt ofta men av någon anledning blir ju säcken full precis när man är mitt uppe i något och då vill jag att det går snabbt och lätt. Absolut ett I-landsproblem men ändå...
Antar att du redan har sett denna ;)
https://www.blocket.se/vi/88018401.htm
 
prototypen prototypen skrev:
Spånsäcksbyte är nog meckigt vilken sug man än har.
En tunn fladdrig plastsäck och få den att ligga snyggt på spännbandet är inte trivialt.

Protte
Nja. Felders AF 16 och jag tror alla deras säckbaserade spånsugar har ett genialt system för säckbyte med en metallram istället för spännband. Det är väldigt enkelt att byta säck med dessa.

Själv har jag spånlåda som måste tömmas. Rätt meckigt faktiskt.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Antar att du redan har sett denna ;)
Tack för tipset men det är lite långt bort eftersom jag håller till utanför Lund i Skåne. Dessutom är det lite för tidigt, jag har en tanke om placeringen men bråten som ockuperar den hörnan just nu måste bort först och det sker tidigast när det intiliggande förrådsutrymmet blir färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.