12 625 läst · 19 svar
13k läst
19 svar
Effekt på nya vs. äldre (vattenburna)element ? Dimensionering av värmesystem...
Tänk på med att värmepumpen kommer förmodligen att må bättre av en lägre framledningstemperatur så det är också en besparnning.
Du tänker att den får en längre livslängd / lägre underhållsbehov pga att kompressorn inte behöver arbeta lika mycket?L lostinsweden skrev:
Låter väl klokt, ska försöka få med det i mina resonemang.
Tackar för tipsen. Jag tog och räknade om nu och det blir ganska stor skillnad.TotalControl skrev:
Generellt sett går jag från ett snittbehov om 60 W/m2 (vilket jag läst om tidigare) till ca. 36 W/m2 i nuläget, ca. 31 W/m2 med ny vindsisolering och möjligen 20 W/m2 med nya isolerfönster i framtiden. Det blir lite för stora skillnader för att jag ska vara bekväm med det rakt av såhär men jag får suga lite på det för att se om jag räknat fel någonstans.
Summa sumarum:
Data:
Beräkning av transmissionsförluster genom vägg / tak / bottenplatta:
Ny snabb-dimensionering:
Skulle behöva jobbas igenom mera...
Snyggt! Det låter lite lågt dock Har du inga rum med både kalla golv och tak? Tex master sovrum, den har bara kallt golv eller tak? Sen skulle jag sätta ventilationsförlsuter för varje rum som har tilluft och inte klumpa ihop dem. Tex så har ju inte badrum något effektbehov för ventilationsförluster.
Edit: Ser nu att du har 2 plan. Då förstår jag. Ang kalla golv/tak.
Då kan det säkert stämma om du lägger in vent för varje rum separat.
- Yep, 2-plansvilla i souterräng. Innebär lite klurigheter att sätta dimensionerande temperatur på baksidan / kortsidorna där det är jordmassor dessutomTotalControl skrev:Snyggt! Det låter lite lågt dock Har du inga rum med både kalla golv och tak? Tex master sovrum, den har bara kallt golv eller tak? Sen skulle jag sätta ventilationsförlsuter för varje rum som har tilluft och inte klumpa ihop dem. Tex så har ju inte badrum något effektbehov för ventilationsförluster.
Anledningen till att jag klumpat ihop ventilationen är att i) ja, frånluften är en värmeförlust från det rummet ja, men ii) samtidigt så flödar luft till frånlufts-rummen (kök / badrum / ...) från andra intilliggande rum med samma temperatur som i sin tur iii) har tilluftskanaler som tillför lite kallare luft men med värmeåtervinning via aggregatet.
In-alles så skulle jag tro att det blir samma ekvation, men grövre fördelat.
Men men, jag ska snacka med energirådgivaren här i kommunen nästa vecka, jag får se vad som återkommer efter det. Jag skulle tro det kan bli en del småfix först för att generellt sänka förbrukningen / bättra på isoleringen innan vi går på något sånt här mer investeringstungt.
Tackar för hjälpen dock!
Liknande trådar
-
Lägga nya golvspån flytande på sand
Golv -
Behövs samboavtal om jag bodelar till mig ett hus och flyttar ihop med min nya?
Juridik -
Behövs en sammanfattande tråd om hur HAN -porten används på nya elmätare
El -
Luft-Luft vs Bergvärme när man har båda, effektivitet.
Värmepumpar -
Avstyckning av tomt med ett mindre hus på nya tomten.
Bygglov