Tack, det bekräftar vad jag kunde gissa utifrån de knapphändiga specarna. Jag undrar vad för slags skydd som löser i @atomlab 's powerbank? Det finns bara ett överströmsskydd vad jag kan se.

Principiellt har du en strömkälla som vilken annan som helst. Så det går ju att ordna en skyddsjord från den, och därmed fas och nolla, och då kunna nyttja din normcentral oförändrad. Det kräver ett litet ingrepp i powerbanken som kan vara enkelt eller besvärligt. Man måste titta på vad som händer mot nätsidan, även om du inte har ett nät. Troligen är skyddsjord sammankopplad på båda sidor, och mot jordskruven.

Hej

Många tack Bo!

Om jag tolkar dina tankar rätt så ska man utgå ifrån ett scenario där man "bygger om" Delta Pro:n, en modifiering för skyddsjord och som ska ge separerad fas och nolla? Eftersom den fysiskt är en ganska homogen "burk", till skillnad mot andra mobila strömkällor såsom bränsleelverk t ex, med ganska nakna skelett med lättåtkomliga komponenter, undrar jag givetvis var jag ska/kan börja? Eller är det utanför denna enhet en förändring kan ske? Mellan Delta Pro:n och normcentralen (CEE-handsken)? Här är jag fullständigt novis i alla moment, speciellt om man ska gräva i enheten (tänker också på den 5-åriga garantin som väl ryker om man gör ingrepp inuti den - vilket kan accepters om oddsen är bra). Vill ju heller inte riskerar få en härdsmälta i lithiumbatterierna! Däremot utanför finns det plats i bygget!

Själv, efter tidigare konstaterande, började mina tankar snarare fokusera på vad som kan göras i normcentralen (har ju läst tidigare besläktade trådar som du refererat till, och andra, med sammanbindning av nolla och jord och avsäkrad nolla i 2-poliga dvärgbrytare, osv.. )Jag tänkte som du nästan började senaste inlägg, med att enheten utan skyddsjord är som vilken strömkälla som helst och att därefter tillsätts jord såsom jag delvis gjort och på något sätt erforderlig nolla (tänker högt, men som nämnts tidigare också färgat av samtalen med elektrikerna hemmavid).

Utanför powerbanken finns endast schukouttag så där går ingenting att göra då polariteten inte kan garanteras.

Utan man måste ta sig in på insidan för att ansluta en polen till skyddsjord. Denna pol blir då nolla medan den andra blir fas. Denna polaritet måste man garantera vid anslutning till normcentralen

Hur lätt det är att göra denna modifiering vet jag inte. Jag har sett denna powerbank på nära håll men inte insidan. Det bör inte vara svårt då sammankopplingen kan göras nära schukouttagena. Sedan får man gå ut med en fast ansluten kabel som helst är fast ansluten i normcentralen.

Nu har du inget nät, men man behöver ändå beakta att det finns ett nät. Din modifierade powerbank kanske får ny ägare på ny plats. Detta behöver tänkas igenom noggrant. Man kan behöva titta på isolationen mellan laddning och förbrukning. Detta är ju något UPS-liknande. Så du skulle behöva montera bort intaget för nät.

Sedan ska fortfarande dina schukouttag på powerbanken fungera, om du inte monterar bort dem. Att de plötsligt inte längre är isolerade från jord ska inte betyda något, om man inte på något vis dragit nytta av det.

Man kan tänka sig att använda polariserade don som CEE416. Det innebär att normcentralen får ett sådant intag, fast TN-S, dvs med separerad nolla och skyddsjord. Normalt är nolla och skyddsjord byglade i ett intag för att inte råka illa ut. I ett uttag kan man plugga in allt som passar...men kanske inte passar på så sätt att man får säkerhet, utan man kanske blir utan skyddsjord eller nolla beroende på vad man pluggar i.

Man kan också tänka sig att endast använda de två polerna från powerbanken och skapa skyddsjord i den fasta anläggningen. Det går utmärkt om man driver anläggningen med en gammalt traktorelverk. Men nu har du en powerbank med schukouttag som nu plötsligt får en potential mot jord utan att skyddsjordsblecken är med. Normalt så skyddsjordar man generator från den fast anläggningen i detta fall, och det kanske fungerar även i ditt fall.

Men vi vet för lite om innehållet i denna powerbank som i grunden inte är konstruerad för den Svenska marknaden utan USA så jag tycker du ger upp tanken. Finns det inte solcellsomriktare som är plug&play för ö-drift?

Hej

Många tack för dina tankar och eventuella alternativ. Jag tänkte inte just nu direkt kommentera dessa. Önskar initialt dela med mig av ett ytterligare svar jag fick från EcoFlows internationella support (via mejl). Punkt ett är irrelevant som jag ser det då jag saknar nät. Laddning sker mot solceller. Även om jag därutöver skulle tillföra extra ström till enheten, för att ladda denna, sker detta genom ett tillfälligt bensinelverk (OBS Inverter för bra strömkvalité). Hur tolkar man punkt två?

"By consulting with relevant technicians, we can provide you with the following information:

1. When you connect the DELTA Pro to a wall socket using the AC charging cable, the AC output socket of the DELTA Pro and the internal circuit board will be synchronized with the ground line of the wall socket to provide you with grounding protection.

2. If you want to do your own DIY operation, we recommend that you use the grounding screw next to the DELTA Pro AC input interface to connect it to a real ground point. Please note that the DELTA Pro should not be connected to the wall socket for charging when doing this.

Båda deras svar tarvar en kommentar:

1. Om punkt 1 ska fungera krävs en sluten krets mellan powerbankens poler och skyddsjord, även om de menar att jordfelsskydd i matande nät. Går det ingen felström i PE så kan inget skydd lösa ut. Jag tror att nätets PE är direkt förbundet med jordblecken i powerbankens uttag. Så om dom säger att anslutning till nätet på något sätt "synkar" nätets skyddsjord med powerbankens utgående poler så vill jag vet mer innan jag säger något.

Det finns en rad i bruxet som säger att powerbanken alltid ska vara ansluten till nätet...

2. Här yrar de rejält. Att jorda powerbanken mot moder jord och/eller anläggningens skyddsjord ska man alltid kunna göra, även vid nätdrift, även om denna jordskruv är ett riktigt dåligt ställe att ansluta jordtaget till i detta fall. Men det hjälper dig inte då det fortfarande inte ger en fungerande skyddsjord, dvs en central JFB i din anläggning kommer inte att lösa.

Jag hoppas att du är medveten om att det du vill göra är "behörighetskrävande", dvs samma regler gäller som för vilken elinstallation som helst, även om det handlar om en ren ö-drift

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att det du vill göra är "behörighetskrävande", dvs samma regler gäller som för vilken elinstallation som helst, även om det handlar om en ren ö-drift
Hej

Jo, jag har och har haft elektriker. Dock inte densamma hela tiden. Bygget har skett/sker "över tid". Däremot har jag legat ett steg före och dessutom efterhand märkt att alla elektriker inte har samma kompetens som önskas. En del gör dessutom det enkelt för sig (tror jag) och tar kanske inte på sig jobb som ligger i ytterkant för deras profession (kunskapsmässigt). Tror vi alla som människor tänker så ibland. Det jobbiga tackar man nej till om det går.

Det andra är som jag också nämnt: Att själv lära. Jag lyssnar ogärna enbart till ett råd i allt jag företar mig. Tänker spontant på alla försäljare som alltid har den bästa lösningen. Jag köpte en gång en torktumlare hos en lokal elektronikhandlare som efteråt vägrade erkänna att den faktiskt inte kunde kopplas till avloppet direkt, dvs. kondensvattnet. Fick då rådet att läsa på mig bättre nästa gång. Lite ironiskt....

Ursäkta jag svämmade ut i svaret. Vill absolut inte raljera. Och du har ju helt rätt. Elarbeten skiljer sig från de flesta andra hantverksarbeten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och jag ville bara göra dig medveten, hur du sedan agerar bryr jag mig inte om.

E elmont skrev:
Och jag ville bara göra dig medveten, hur du sedan agerar bryr jag mig inte om.
Hej Tack! Jo, jag tolkade det som att det var/är välmenat. Finns ju givetvis risker med sådana här forum, att lockas att försöka göra mer än vad som är relevant!

E elmont skrev:
Ja, hur blir det där egentligen... Paradoxalt nog så är väl själva den interna modifieringen av EcoFlow-banken inte behörighetskrävande. Det står var och en fritt att göra. (Vi blandar inte in EU, maskindirektiv, lågspänningsdirektiv osv. eftersom ingen kan ordentligt svara på vad som gäller.)

Det är själva inkopplingen i en "fast" installation och vidare modifiering av denna som kräver behörigheten. (Även då faktiskt solpanelerna om de överstiger effektkraven.)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Båda deras svar tarvar en kommentar:

1. Om punkt 1 ska fungera krävs en sluten krets mellan powerbankens poler och skyddsjord, även om de menar att jordfelsskydd i matande nät. Går det ingen felström i PE så kan inget skydd lösa ut. Jag tror att nätets PE är direkt förbundet med jordblecken i powerbankens uttag. Så om dom säger att anslutning till nätet på något sätt "synkar" nätets skyddsjord med powerbankens utgående poler så vill jag vet mer innan jag säger något.

Det finns en rad i bruxet som säger att powerbanken alltid ska vara ansluten till nätet...

2. Här yrar de rejält. Att jorda powerbanken mot moder jord och/eller anläggningens skyddsjord ska man alltid kunna göra, även vid nätdrift, även om denna jordskruv är ett riktigt dåligt ställe att ansluta jordtaget till i detta fall. Men det hjälper dig inte då det fortfarande inte ger en fungerande skyddsjord, dvs en central JFB i din anläggning kommer inte att lösa.
Hej

Tack för alla dina visa och ifrågasättande tankar.

Jag känner mig osäker i hur jag eventuellt ska konfrontera deras information ytterligare med fler preciserande frågor (om det ens lönar sig). Möjligen gör jag en tankevurpa nu men vill ändå bolla! Om det nu är som det nämns i punkt 1, att inkommande kabel i sådana fall alltid skulle vara i för att synka skyddsjord... Vad händer om jag låter en inkommande kabel (såsom den skulle ha varit inkopplad från det fasta nätet hela tiden, tänkt vid laddning - den hade ju i en fast nätkonfiguration på detta sätt redan delat nätägarens jord även vid strömavbrott) enbart ha med jorden från mitt jordtag (faserna tomma). Man låter sedan jorden följa med ut såsom tänkt från schukouttaget från Delta Pro:n genom CEE-uttaget in i normcentralen varefter sammanbindning (bondning) med nollan sker där för att skapa en PEN?

Har det i sammanhanget någon betydelse att Delta Pro:n är en "isolerad enhet" avskärmad med plastkåpor osv.?

M MPG9283 skrev:
Jag känner mig osäker i hur jag eventuellt ska konfrontera deras information ytterligare med fler preciserande frågor (om det ens lönar sig).
Nej jag tror inte du blir klokare av att pressa Ecoflow på fler svar.

M MPG9283 skrev:
Om det nu är som det nämns i punkt 1, att inkommande kabel i sådana fall alltid skulle vara i för att synka skyddsjord... Vad händer om jag låter en inkommande kabel (såsom den skulle ha varit inkopplad från det fasta nätet hela tiden, tänkt vid laddning - den hade ju i en fast nätkonfiguration på detta sätt redan delat nätägarens jord även vid strömavbrott) enbart ha med jorden från mitt jordtag (faserna tomma).
Jag tror att skyddsjordsblecken i intaget, uttaget och jordskruven alltid är förbundna med varandra. Det kan du enkelt kontrollera med en spänningsprovare eller multimeter. Så då spelar det ingen roll om du ansluter jordtaget dit, vilket det ändå inte ska.

Det som en stickpropp i intaget tillför är en sammankoppling av ena polen från nätet med skyddsjord. Vilken pol vet du inte. Men det är det enda som händer. Ja, man får ju också ett jordtag från nätet, men det ska man inte använda, dvs man ska inte förutsätta att det finns utan du ska ha ett eget.

Om stickpropp i intaget på något sätt skulle vara en lösning för att få en fungerande skyddsjord från invertern så skulle jag rata apparaten. Man gör inte så. Då får du limma fast denna stickpropp i så fall.

M MPG9283 skrev:
Man låter sedan jorden följa med ut såsom tänkt från schukouttaget från Delta Pro:n genom CEE-uttaget in i normcentralen varefter sammanbindning (bondning) med nollan sker där för att skapa en PEN?
Jag beskrev det där tidigare med att ta två poler från powerbanken och skapa nolla och skyddsjord i anläggning. Det är görbart med dess betänkligheter.

Det är jordtaget som skapar PEN som man sedan tar ut nolla och skyddsjord ifrån. Jordtaget ska alltså vara ansluten till denna punkt i anläggningen, inte någon annanstans (*).

Du får i detta fall ingen skyddsjorden från powerbanken, utan denna punkt i anläggningen ger skyddsjord till powerbanken.
M MPG9283 skrev:
Har det i sammanhanget någon betydelse att Delta Pro:n är en "isolerad enhet" avskärmad med plastkåpor osv.?
Njae, det spelar ingen roll. Den skulle lika gärna kunna vara skyddsjordad, men då måste ju powerbanken själv ha en fungerande skyddsjord.

• Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.