15 562 läst · 48 svar
16k läst
48 svar
E.ON har efter 2 år fortfarande inte slutfört elanslutning
Innan man börjar ska elinstallatören skicka en föranmälan. När eljobbet är klart skickar den behörige en färdiganmälan, då ska mätarplatsen vara färdig så att nätägaren kan dra och ansluta sin kabel.G gossepojk skrev:Jag förstår inte riktigt frågan. Min elektriker har slutfört sin del av arbetet, skickat allt som förväntas till E.ON och E.ON har skickat oss en bekräftelse på att det nu ligger på deras bord att skicka en arbetsorder för att påbörja arbetet.
Varför skulle de inte bry sig om att slutföra anslutningen bara för att dragningen inte skall göras till en byggnad?
Dom få ggr jag har hört om problem har varit då elinstallatören av en eller annan orsak inte har varit "kapabel" (tex avsaknad av behörighet) att sköta det som ligger på honom. Som behörig installatör har man en direktkanal till nätägaren och brukar inte ha några större problem.
Ja, vi har som sagt gjort allt som förväntas av oss. Allt som du har nämnt är färdigt från vår sida sedan två år tillbaka. E.ON har bekräftat detta, och vi har i två år nu väntat på att E.ON skall sätta igång arbetet.E elmont skrev:Innan man börjar ska elinstallatören skicka en föranmälan. När eljobbet är klart skickar den behörige en färdiganmälan, då ska mätarplatsen vara färdig så att nätägaren kan dra och ansluta sin kabel.
Dom få ggr jag har hört om problem har varit då elinstallatören av en eller annan orsak inte har varit "kapabel" (tex avsaknad av behörighet) att sköta det som ligger på honom. Som behörig installatör har man en direktkanal till nätägaren och brukar inte ha några större problem.
Det låter mycket konstigt att dom inte kan fixa strömmen, det måste ju finnas någon orsak till att inget händer. Har du haft byggström och vart har du fått den ansluten? Det jag fortfarande inte riktigt förstått har den auktoriserade varit i kontakt med nätägaren? När du skriver att vi och oss, känns det som det kanske är någon annan än den behörige?
Jag behöver inte ordna någon byggström eftersom E.ON skall dra elen fram till min tomtgräns. Med "vi" så syftar jag på mig själv och elektrikern, och vi har gjort allt som förväntas av oss. Det ligger hos E.ON nu att börja dra elen fram till tomtgränsen.E elmont skrev:Det låter mycket konstigt att dom inte kan fixa strömmen, det måste ju finnas någon orsak till att inget händer. Har du haft byggström och vart har du fått den ansluten? Det jag fortfarande inte riktigt förstått har den auktoriserade varit i kontakt med nätägaren? När du skriver att vi och oss, känns det som det kanske är någon annan än den behörige?
Så här ser Vattenfall Eldistribution på saken:
"Enligt svensk standard måste en byggcentral användas för den tillfälliga anslutningen, fasad- eller markmätarskåp är inte tillåtet."
För att kunna göra en permanent anslutning krävs det då att det finns någon form av fast byggnad eller fast anläggning såsom pumpstation eller liknande på fastigheten.
"Enligt svensk standard måste en byggcentral användas för den tillfälliga anslutningen, fasad- eller markmätarskåp är inte tillåtet."
För att kunna göra en permanent anslutning krävs det då att det finns någon form av fast byggnad eller fast anläggning såsom pumpstation eller liknande på fastigheten.
Nej, det räcker med ett markmätarskåp för permanent anslutning (för Eon som tråden handlar om).J Josth skrev:Så här ser Vattenfall Eldistribution på saken:
Det beror på, ibland nöjer sig vissa nätägare med ett mätarskåp men oftast vill man att anläggningen ska vara klar. Tidigare var det rätt vanligt att man satte upp ett mätarskåp och fick permanenta strömmen inkopplad. Den möjligheten är mycket ovanligare i dag och dom flesta nätägare kräver byggström under byggtiden.snaggletooth skrev:
Ja så kan det nog vara, men tråden handlar om Eon.E elmont skrev:Det beror på, ibland nöjer sig vissa nätägare med ett mätarskåp men oftast vill man att anläggningen ska vara klar. Tidigare var det rätt vanligt att man satte upp ett mätarskåp och fick permanenta strömmen inkopplad. Den möjligheten är mycket ovanligare i dag och dom flesta nätägare kräver byggström under byggtiden.
Det låter lite konstigt att dom inte följer "Svensk standard", beror det inte på vilken "handläggare" man fått?
I det här fallet kan ju även dröjsmålet bero på andra omständigheter tex. att dom inte har fått klart med markägare för kabelförläggning. Men som sagt det fattas lite information tycker jag.
I det här fallet kan ju även dröjsmålet bero på andra omständigheter tex. att dom inte har fått klart med markägare för kabelförläggning. Men som sagt det fattas lite information tycker jag.
Det har ännu inte framgått med tydlighet, men är det ett markmätarskåp du har i tomtgränsen?G gossepojk skrev:
Det spelar väl ingen roll hur det ser ut på tomten eftersom EON redan accepterat och sagt att de ska dra fram elen?
Hej gossepojkG gossepojk skrev:
Du skriver ” det handlar endast om dragning av ny el fram till tomgränsen”
Du skriver även ” Ja, vi har som sagt gjort allt som förväntas av oss”
Om din efterfrågade elanslutning består av en kabel ansluten till EON: s elnät.
Hur avslutas då denna kabel vid din tomtgräns?
Det vi många har frågat efter är, hur din ända av kabeln (vid dín tomtgräns) är avsedd att avslutas, d.v.s. var den skall anslutas om det nu inte redan är gjort?
Det kan ju inte vara en avklippt kabelände som sedan är ansluten till EON: s spänningssatta elnät.
Vad spelar det för roll? E.ON har ju accepterat förutsättningarna och sagt att de kommer inom tio månader. Problemet kan inte vara på TS sida eftersom E.ON redan accepterat?🤔M Martin Lundmark skrev:Hej gossepojk
Du skriver ” det handlar endast om dragning av ny el fram till tomgränsen”
Du skriver även ” Ja, vi har som sagt gjort allt som förväntas av oss”
Om din efterfrågade elanslutning består av en kabel ansluten till EON: s elnät.
Hur avslutas då denna kabel vid din tomtgräns?
Det vi många har frågat efter är, hur din ända av kabeln (vid dín tomtgräns) är avsedd att avslutas, d.v.s. var den skall anslutas om det nu inte redan är gjort?
Det kan ju inte vara en avklippt kabelände som sedan är ansluten till EON: s spänningssatta elnät.