http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57424288
I slagskruvdragaren, måste ta mig iväg och köpa ett paket med torxbits från EAB ( http://viewer.zmags.com/publication/7d6039a7#/7d6039a7/110 nere till höger ).

Bitshållare till skruvdragaren är en gammal magnetisk, skulle gärna haft en med starkare magnet.. Föredrar magnetiska pga att de är smalare än de som låser mekaniskt !

Tanken är att komplettera de bits som slits ut med t.ex wera, men cocraft från classe håller än, 300+ skruvar.

bygga_bo: vilken rapidaptor, dom har en som heter ringmagnet någonting, är det den?

Wera bitshållare Rapitaptorn är den bästa jag provat, har inte provat allt men jag tycker den slår Wihas variant (fast såld under namnet/beteckningen som bitssats Dewalt DT7952) som inte riktigt kan hålla kvar bitsen. Jag använder den bla på slagskruvdragare som körs flitigt.

Rapitaptorn jag menar kan man köpa i set på Bauhans med 6st bits tror jag det är för 299kr.
897_4_r.jpg

/Mattias

Mikael_L
Den här köpte jag från Bejiers.
ImageVaultHandler.aspx
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=32426

Jag tycker hållaren fungerar helt OK, men jag har dock inte erfarenhet av andra än sådana där skithållare med endast magnet, där bitset stannar kvar på skruven varannan gång. :(

Skulle jag få önska nåt, var det väl att diametern på bitshållaren skulle vara mindre och smidigare, ett "problem" alla hållare med samma princip dras med.

Har köpt den här på Biltema vilket jag inte skulle ha gjort.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91718

Behövde långa torxbits för att komma åt i trånga utrymmen när jag
monterade skruvstäd på arbetsbänk. Funkade rätt så hyfsad och
än en gång glädjs jag av fördelarna med Torx-Bits.

Men när jag skulle skruva fast arbetsplattan underifrån sket det sig.
Den är i ek och även i förborrade hål lyckades jag med totalförstörning
av tva bits. Varken vridmoment på skruvdragaren var för stor eller
jobbet för tungt. Det sa bara pang och bitsens spets satt kvar i skruven
Dvs dom första 2mm alltså. Så lätt är det att göra en T20 av en T15.........

Hobbit

Hobbit skrev:
Har köpt den här på Biltema vilket jag inte skulle ha gjort.

[länk]

Behövde långa torxbits för att komma åt i trånga utrymmen när jag
monterade skruvstäd på arbetsbänk. Funkade rätt så hyfsad och
än en gång glädjs jag av fördelarna med Torx-Bits.

Men när jag skulle skruva fast arbetsplattan underifrån sket det sig.
Den är i ek och även i förborrade hål lyckades jag med totalförstörning
av tva bits. Varken vridmoment på skruvdragaren var för stor eller
jobbet för tungt. Det sa bara pang och bitsens spets satt kvar i skruven
Dvs dom första 2mm alltså. Så lätt är det att göra en T20 av en T15.........

Hobbit
Kan bara hålla med:(

Nimajneb skrev:
bygga_bo: vilken rapidaptor, dom har en som heter ringmagnet någonting, är det den?
Den jag har heter 889/4/1K. Du hittar den här: http://www.wera.de/catalog_de.html?...nd_verbindungsteile_rapidaptor-bithalter.html

Om jag har förstått det hela rätt skall den med ringmagnet kunna hålla kvar lite större skruvar än den jag har. Det står att den även har en anslagshylsa. Personligen tycker jag att hylsor ofta gör hållaren lite klumpig, men jag vet inte hur det är i detta fallet då jag inte känt på den.

Mikael_L skrev:
Den här köpte jag från Bejiers.
[bild]
[länk]

Jag tycker hållaren fungerar helt OK, men jag har dock inte erfarenhet av andra än sådana där skithållare med endast magnet, där bitset stannar kvar på skruven varannan gång. :(

Skulle jag få önska nåt, var det väl att diametern på bitshållaren skulle vara mindre och smidigare, ett "problem" alla hållare med samma princip dras med.
Bitshållare som är något tunnare har essve till sitt adjufixsystem. Bitshållaren använder man när man skruvar i skruven efter man skruvat ut karmhylsan.

Någon som vet var man kan köpa långa T20-T25 bits? Med midja så de passar direkt i en slagskruvdragare.

/N

Jag använder BAHCO Bitssats 59/S31 på jobbet. Mycket nöjd. Bitsen är hårda och blir inte förstörda direkt.

Testade använda en jättebillig stjärnbits förut och den klarade inte ens av en skruv innan den var helt rund och oanvändbar!

//Patrik

niblom skrev:
Någon som vet var man kan köpa långa T20-T25 bits? Med midja så de passar direkt i en slagskruvdragare.

/N
Hos någon av EAB's återförsäljare, http://viewer.zmags.com/publication/7d6039a7#/7d6039a7/110 nere till höger ser du satsen. Eller är du ute efter längre ?
Bland annat ska Beijer sälja deras grejer.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Gammal tråd men ämnet inte out-of-date.

Vad använder ni för Bits samt Bitshållare ifag.

Själv kör jag på Wera 25mm bits av enklare sort (typ 3 för en tjuga)
Bitshållare har jag bara vanliga skräphållare som varken håller fast skruv, bits eller släpper bitsen efter ett pass.

Dags för en jätteinvestering av Bitshållare... vad ska jag köpa?
jag använder ampro:s bitshållare och den är kanon tycker jag, sedan har jag en ampro bitshållare ( en sån i gummi med en bälteskrok på, kanon att ha i fickan på snickarbyxorna) men dom bitsen jag använder mest kommer jag att byta ut mot wera:s när dom blir dåliga.VE-33269.jpg

Bitshållare Wera Rapitaptor BiTorsion och dito bitsar är det bästa som jag har provat. Ropade in två set på tradera. En 8700-6/BDC Bit Check Rapidaptor 142kr och en 8800-9/TZ Bit Check Ringmagnet Rapidapto 188kr.

Rund_skruvad skrev:
Bitshållare Wera Rapitaptor BiTorsion och dito bitsar är det bästa som jag har provat. Ropade in två set på tradera. En 8700-6/BDC Bit Check Rapidaptor 142kr och en 8800-9/TZ Bit Check Ringmagnet Rapidapto 188kr.
Ligger o skannar av tradera o ebay åxå.

hur upplever du skillnadena mellan dina wera bitshållare?

Redigerat:
Hej

Jag har främst använt:
- Wera: Superbra bitshållare tills den sparck efter 10 år. Bits bra
- Bacho. Bitshållare mkit bra. Bits bra
- Biltema. Bitshållare (med mekaniskt fäste) bra men något kärvar ibland. Klart prisvärd för 40:-
- Biltema bits kostade 20:- för 10 st tills nyligen. Anser att deras Torx är värdelösa men de andra är riktigt bra. Har dragigt + 6000 gipskruv med en biltema PH2 bits (inte slut än).
Jag har skaffat en drös bitshållare för (och en drös skruvdragare) att slippa byta bits. Har målat hållarna i glada färger för att snabbt kunna identifiera dem på.

Mvh
Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.