Hej! Är i färd med att spika inredning i badrummet som ska helrenoveras. Skiss enligt bild. Först var vi inne på att låta duschväggen vara limmad mot golvet, då med profil i nederkant för bra montering. Men nu funderar vi på om fördelen att duschvatten inte skvätter ut väger upp nackdelarna? Tänker på risken att underdelen blir sunkig med tid och/eller att vatten blir liggande mot utsidan. Alternativet är såklart en öppen lösning som i bilden. Efterlyser erfarenheter och visdomar från liknande lägen! Rummet är cirka 120cm brett och väggen tänker vi bör vara 70-80cm bred. Att dra en helt list hela bredden är vi inte så sugna på.

• Modern badrumsskissering med duschvägg av glas, toalett, handfat och vägghängd förvaring i ett rum med mörka kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att det är bättre med öppen lösning. Har man korrekt fall mot golvbrunn ska det inte vara något större problem med vatten som rinner ut. Limmat mot golvet kommer obönhörligen leda till att det med tiden svartnar och ser sunkigt ut, man kommer aldrig helt åt i det där lilla hörnet.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Man kan nog göra vilket som. Allt har för och nackdelar. Så det är väl ett val mellan sunkighet eller skvätt. Inte direkt pest eller kolera.😁

Men hur är det med takhöjd i duschen? Det ser väldigt lågt ut i tak...

Lämna öppet, alla gånger. Bara ett jävla elände att få rent ut med listen annars. Se till att det blir bra fall i duschen så kommer du inte få massa vatten på golvet under toaletten.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag skulle sätta en glasdörr där, även om den inte går att öppna så mycket. Med släplist i botten slipper du vatten som kommer ut mot toan, på en dörr är listen lätt att byta om den blir missfärgad.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Lämna öppet, för att inte få en sunkvinkel.
(Men snedtakeriet i duschen skulle göra åtminstone mig tokig, går det inte att ha duschen till vänster och fjölen i snedtaket?)

Tack, jag börjar också luta mer mer mot öppet. Som du är inne på @Dublin så går det alltid att komplettera med en list.

@Fotografen och @O jag håller med om att snedtaket inte är perfekt. Det är sådär det ser ut idag och jag har svårt att komma på andra lösningar. Här är en skiss från när man står i dörröppningen samt planlösning. Andra idéer mottages tacksamt, än det bara i rivningsskedet!

Skissen är inte perfekt heller och jag på 185cm har inga problem idag, så det är inte hela världen som det är.

Planlösning över badrum med WC och dusch, samt dörr med tröskel. Översikt visar rumsindelning och trappans placering.
Skapa konto
En smal modern badrumsskiss med snedtak, dusch, handfat, toalett, handdukshängare och inbyggd nisch med hygienprodukter.
Skapa konto

Jättebra med öppet nertill enligt mig. Välj en lång duschslang så kan du enkelt dra ut slangen och skölja av toalettstolen och golvet och enkelt skjussa vattnet ner i golvbrunnen under glasväggen. Riktigt gött med så lättstädat!

• Gilla
MatsBengtsson89 och 1 till
  • Laddar…
Se bara till att du har golvvärme så slipper du in i trånga hörn med skrapan.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag skulle själv bli galen att stå i den duschen med snedtaket där. Möjligt skalan inte är rättvisande men det känns som att man skulle lätt slå skallen i taket om man inte står helt still som en staty. Jag är iofs 193 cm. Nej, jag skulle också som någon annan föreslog tänka om. Snygg design annars tycker jag

Varför inte sätt toaletten i duschen? Då kan du skita och duscha samtidigt. Bortstar du även tänderna under tiden så har du klarat av tre bestyr på tiden för ett. Och du får massor med rum över till annat i rummet. Slängde in ett skrivbord så kanske du kan jobba "toelettifrån".

För fler tips på hur du sparar tid i vardagen, följ mig.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Tack, jag börjar också luta mer mer mot öppet. Som du är inne på @Dublin så går det alltid att komplettera med en list.

@Fotografen och @O jag håller med om att snedtaket inte är perfekt. Det är sådär det ser ut idag och jag har svårt att komma på andra lösningar. Här är en skiss från när man står i dörröppningen samt planlösning. Andra idéer mottages tacksamt, än det bara i rivningsskedet!

Skissen är inte perfekt heller och jag på 185cm har inga problem idag, så det är inte hela världen som det är.

[bild][bild]
På första bilden ser skåpet med handfatet ganska brett ut, går det inte att välja ett smalare för att kunna flytta ut duschen en aning från snedtaket?
Sen om rummet bara är 120 brett skulle jag mx välja en 70 bred glasvägg/dörr

Tack, bra input. Layouten är som sagt samma som innan, men vi hoppas kunna få in en bredare kommod/tvättställ. Detta förutsätter också att det går att flytta på WC-stolen från där den är idag, annars blir det av tvång max 80 istället för 100cm bred kommod som i bilden!

Här är en skiss som har faktiska mått. Duschsetets övre topp är här 190cm över golvet vilket man borde komma undan med om man använder ett löstagbart och riktbart munstycke. Frågan är om det är några mått som diskvalificerar detta, typ mellan kommod och vägg, kommod och stol, stol och duschvägg, duschvägg och blandare eller så. Ska ta det en vända med firman såklart, golvet är nästan upprivet så snart vet vi förutsättningarna för WC-stolen.

Håller med om att det inte är optimalt med snedtak där, men kan heller inte komma på något omvälvande som löser problemet! Och som det är idag har jag inte stört mig som sagt på mina 185 cm. Men någon fast takdusch blir det knappast.

Badrumsskissen visar layout med WC-stol, dusch med snedtak och vägghängd kommod. Eventuellt bredare kommod övervägs.
Skapa konto

C
B Bamboozled skrev:
Men nu funderar vi på om fördelen att duschvatten inte skvätter ut väger upp nackdelarna?
Valde också öppet, och förutsatt att fallet är korrekt och avståndet inte är alltför kungligt tilltaget så kommer det ut vatten max en dm utanför väggen.

• Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Jag skulle definitivt gå ner i bredd på kommoden för att få lite mer plats i duschen, 2dm gör mycket. Det finns ju andra kommoder som också är snygga. Är det förvaring du är ute efter så finns det ju de som har två lådor och går ner lite mer mot golvet. Sen är ju handfatet på bilden snyggt men inte så praktiskt, väljer du ett annat handfat kan du nytta bänkytan mer effektivt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.