49 316 läst · 32 svar
49k läst
32 svar
Duschdraperi som dras mot en!!
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Hos oss är det tvärtom; i föräldrabadrummet har vi ett i tyg och det hänger snällt rakt ner. Men i barnens dusch är det av plast och helt hopplöst... sönerna har löst det genom att sätta stången lite längre ner och ställa den stora tvålflaskan på draperiekanten! Kan det ha med storleken på utrymmet oxå? Barnens badrum är litet och vårt stort...pinebar skrev:
Vi har också haft den diskussionen, och testade. Jag höll på Bernouilli, men kunde inte förklara varför samma fenomen inte hände när vi drog på kallvattnet. Fick erkänns mig besegrad.
Nejnej, vi stod ett gäng på sex pers utanför duschen och stirrade på draperiet.
Jag finner denna tråd komisk, och jag följer varje ord!
Tycker det är lite I-landsproblem över problemet.Onedge skrev:
Jag har lärt mig, att varm luft går uppåt och när man duschar varmt, blir det en uppåtgående luftström på insidan och kommer det inte tillräckligt med ny luft underifrån, så blir det "vacum" med ett klibbande draperi.
Om man öppnar draperiet lite i ena sidan eller har större avstånd golv-draperi, så minskar problemet.
När jag var liten löste jag detta irriterande fenomen (som nu äntligen fått sin fullkomligt logiska förklaring som för övrigt påminner lite om sjöbris) genom att helt sonikt låta nederdelen av draperiet hänga utanför badkaret.
Skvättet på golvet var minimalt och jag slapp sliskig PVC runt kroppen.
I vuxen ålder har jag löst det genom att inte ha något duschdraperi alls. Jag sitter hellre på huk i badkaret än har det där jädra draperiet efter mig!
Skvättet på golvet var minimalt och jag slapp sliskig PVC runt kroppen.
I vuxen ålder har jag löst det genom att inte ha något duschdraperi alls. Jag sitter hellre på huk i badkaret än har det där jädra draperiet efter mig!
haha..nu har jag bott in mig ett tag och löst problemet genom att faktiskt hänga draperiet UTANFÖR sargen. blir Lite mer vatten utanför men inte alls så farligt som man kan tro. bara man ser till att lägga det dikt an mot sargen innan man börjar duscha så det inte blir några "hål". sen trycks det ju emot under tiden, funkar super
Lösningen på detta stora problem ledde till att David Schmidt fick IG- nobel priset i fysik 2001. (Improbable Research och Fluent NEWS - Winter 2001 - Shower Curtain Grabs Scientist But He Lives to Tell Why)
För övrigt ett paradigmskifte som för fram mänskligheten till en ny kunskapsnivå!
För övrigt ett paradigmskifte som för fram mänskligheten till en ny kunskapsnivå!
Nu har du ju redan fått en hel massa mer eller mindre komiska svar, men här kommer ett till förslag. När jag duschar på jobbet där vi har sådana där draperier så brukar jag dra förbi draperiet en bit in på väggen och sen spruta lite vatten på den. Då klibbar det fast på väggen och håller sig fast där under hela tiden jag duschar. Mycket praktiskt.
Sånt blir man tokig på haha..
Jag brukar spola vatten på duschdraperiet med jämna mellanrum så verkar det hålla sig på sin kant
Har ingen aning om vad man ska göra .. hmm antagligen byta draperi och välja annat material!
Själv har jag numer glasvägg.. tack och lov. Fungerar bra
MVH Sandra
Jag brukar spola vatten på duschdraperiet med jämna mellanrum så verkar det hålla sig på sin kant
Har ingen aning om vad man ska göra .. hmm antagligen byta draperi och välja annat material!
Själv har jag numer glasvägg.. tack och lov. Fungerar bra
MVH Sandra
jag har sydd in en extra gardintyngdsnöre i nedre kant av draperiet men den fortfarande orkar flytta sej ca 15cm in där näre. Har man gott om utrymme i duschen så blir man ju fri ifrån att ha den klistrande på kroppen . Mitt duschdraperi anfaller mej inte längre
gaia
gaia
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
Jag brukar ställa schampooflaskan på golvet framför draperiet. Funkar fint.