28 800 läst · 62 svar
29k läst
62 svar
Dusch nära fönster, nu blev det fel tror jag ?!
70 cm är för smalt. Vi har en 80x80 i sommarstugan och mindre än så får man cellskräck av. Stor skillnad på 70 cm och 80-90 cm när det gäller urval av produkter också. Jag skulle kräva att de gör om enligt ritningen.
daddydj skrev:
Ja det är min tanke också, vi har 70 nu i en liten lägenhet från 50-talet men där hade vi inget val och det är väl smalt för att kunna duscha bekvämt. Minst 80 är rekommendationen har jag läst. Och det blir ju knasigt om vi väljer en duschvägg med draperistång som är 80-90 och sätter till vänster om duschen, då hamnar stången i fönstret. Eller tvärtom så blir det för smalt
Ja fast jag har godkänt ritningen med det smalare fönstret så jag bör väl ändå ha övertaget kan jag tyck om det skulle bli en diskussion.Nu tror jag inte att det blir så stora problem med att få det åtgärdat eftersom dom är måna om att göra ett bra arbete, dom ska bygga 2 likadana hus till och håller på med ett annat också just nu och vill nog inte ha något skitsnack tror jag.oceanis skrev:Det är ju här det brister och det innebär att ni har pratat om det och det kommer därför att bli ord mot ord.
Ändringar i ett bygge görs skrifligen med åtminstone en skiss på ritningen som båda parter signerar,. Det gäller från båda sidor och är ju oerhört enkelt att göra. Bara ta en kopia på en ritning där man ritar in ändringar efter hand och signerar av.
Det fanns naturligtvis en tanke med att ha ett smalare fönster där som arkitekten eller den som ritade huset hade lagt ner tankemöda på. Att då i ett dyrt bygge bara löst prata om en ändring utan att tänka igenom vad konsekvensen blir och godkänna eller förkasta det skriftligen är för mig en gåta.
Tillägg: I detta fallet borde byggaren varit mest noga med att få ändringen godkänd skriftligen av beställaren för att slippa den här situationen. För antagligen stod han med ett felbeställt fönstersom han ville bli av med.
Men att rätta till innebär i princip ett nytt badrum från början.....nya tätsklkt etc. Kommer att bli dyrt vilket tyvärr brukar vara lika med problem.Jörgen Alw skrev:Ja fast jag har godkänt ritningen med det smalare fönstret så jag bör väl ändå ha övertaget kan jag tyck om det skulle bli en diskussion.Nu tror jag inte att det blir så stora problem med att få det åtgärdat eftersom dom är måna om att göra ett bra arbete, dom ska bygga 2 likadana hus till och håller på med ett annat också just nu och vill nog inte ha något skitsnack tror jag.
Får väl hålla tummarna att dom är så måna om sitt rykte som du tror.
Men att ha fönstret inne i duschen kommer bara att ge ökat underhållsbehov vad avser fönstret åtminstone, och också en risk i övergången mellan fönster och vägg om inte tätskiktet är helt enligt regelboken.swedjeep skrev:
Byte av fönster när det är ruttet blir ju ganska knepigt och kostsamt.
Det finns duschväggar som funkar, med vinkel på. Har sådan i vårt badrum, då badkaret sticker ut 20 cm för fönstret.
På bilden syns en liten bit av duschväggen. Det är alltså en snutt på 20 cm, sedan ett gångjärn, med en fot som skruvas ner mot badkarshörnet så att den sitter fast, och så en vanlig 90-duschvägg på det. Vid städning i fönstret skruvar man smidigt loss foten och viker undan.
På bilden syns en liten bit av duschväggen. Det är alltså en snutt på 20 cm, sedan ett gångjärn, med en fot som skruvas ner mot badkarshörnet så att den sitter fast, och så en vanlig 90-duschvägg på det. Vid städning i fönstret skruvar man smidigt loss foten och viker undan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ska se positivt på det hela så blir fönstret en bra avlastningsyta för schampo osv... nä jag vidhåller att det känns helt fel med bara 70 cm bredd.
Edit: Haha, precis som jag skrev detta kom det in en bild med 11 schampoflaskor!
Edit: Haha, precis som jag skrev detta kom det in en bild med 11 schampoflaskor!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Fast det är ju stor skillnad på 70x70 och 70x90. Det går ju utmärkt att duscha i ett badkar och där har man inte mer än 70 cm på ena hållet.Jörgen Alw skrev:Ja det är min tanke också, vi har 70 nu i en liten lägenhet från 50-talet men där hade vi inget val och det är väl smalt för att kunna duscha bekvämt. Minst 80 är rekommendationen har jag läst. Och det blir ju knasigt om vi väljer en duschvägg med draperistång som är 80-90 och sätter till vänster om duschen, då hamnar stången i fönstret. Eller tvärtom så blir det för smalt
Det är faktiskt badskumdaddydj skrev:
Jag samlade i flera år innan badrummet blev renoverat, så fönstret är designat för att passa just dessa flaskor!
Det finns faktiskt duschväggar i 90x90 som man kan fästa typ 60cm från vägg
Dom är asymmetriska eller vad det kallas, undra om det var en Hafa jag satt upp
Gjorde ett badrum i en Brf där fönstret satt ca 50cm från vägg och det gick inte att flytta duschen så då blev det en sån istället
Dom är asymmetriska eller vad det kallas, undra om det var en Hafa jag satt upp
Gjorde ett badrum i en Brf där fönstret satt ca 50cm från vägg och det gick inte att flytta duschen så då blev det en sån istället
Jag har själv en grovingångsdörr närmare duschen och det funkar sedan många år tillbaka. Men jag torkar den biten efter dusch dvs innan jag går ut ur duschen. Visst har byggaren gjort fel som inte formellt fixat papper på ändringen men det kan vara vettigt att vara smidig och också ta hänsyn till den, tydligen stora, kostnaden att åtgärda felet. Varför inte föreslå att man sätter ett mindre glasparti eller annat snyggt och lämpligt mot duschen och att byggaren löser problemet som sin kostnad.
Man får nog räkna med att det lätt blir några missförstånd när ett hus byggs. Om man som beställare är tillmötesgående brukar utfallet bli ett bättre samarbete och totalt ett bra slutresultat. Vid mitt husbygge var jag noga med att byggaren inte skulle riva misstag. Tillsammans med arkitekten löstes de (få) problem som uppstod på bästa sätt.
Man får nog räkna med att det lätt blir några missförstånd när ett hus byggs. Om man som beställare är tillmötesgående brukar utfallet bli ett bättre samarbete och totalt ett bra slutresultat. Vid mitt husbygge var jag noga med att byggaren inte skulle riva misstag. Tillsammans med arkitekten löstes de (få) problem som uppstod på bästa sätt.