Som tillägg till studien jag länkade till tidigare ( https://www.energi-miljo.se/energi-miljo/dalig-luft-ger-samre-somn ) kan ju också sägas att en finsk avhandling visar att barn som sover middag utomhus sover tre gånger så länge som barn som sover inomhus ( https://svenska.yle.fi/artikel/2011/12/02/barn-sover-bast-ute ). Om det sistnämnda sedan har någon relevans för den här diskussionen eller inte får var och en avgöra för sig själv. Jag väljer att fortsätta sova med öppet fönster.

• Gilla
lenalo och 1 till
  • Laddar…
Nu är det väl inget självändamål att det skulle vara bra att sova längre, det handlar om sömnkvalitet.

Men jag har ingen anledning att betvivla studien och jag - och min kära sambo - har en diger empirisk erfarenhet under decennier av att sova där sovrummet är välförsett med friskluft, plus erfarenheter av hur det går för oss när vi försöker sova på andra ställen som har dålig sovrumsventilation vilket är väldigt påfrestande. Räcker gott för min del, jag vet vad jag behöver veta och gör vad som behövs.

Krokben Krokben skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara en ekonomisk fråga i sig, vissa (inklusive jag) är upplärd sedan barnsben att inte slösa i onödan. Bodde i hyresrätt för många år sen, där el och vatten ingick i hyran. Jag lät aldrig vattnet rinna gå medans jag diskade eller tvålade in mig i duschen. Jag köpte inget portabelt direktel element för att knacka upp värmen i det där dragiga k-märkta huset från 1904. Hade kunnat gjort allt det där och det hade inom situationstecken varit kostnadsfritt för min del.

Det gör ont i kroppen när vänner tycker det är för varmt inne på vintern, så öppnar dem fönstret fullt medans luft/luft pumpen som är i samma rum arbetar satan för att värma upp den iskalla luften.

Bör tillägga att jag inte är snål, jag har gärna 17 grader inne men min bättre hälft är frussen av sig så vi har 23 grader.
Har man full värme på elementet/pumpen och har fönstret öppet är man ju bara dum. Men så framgick inte i fallet...

Vart tog TS vägen? Slutat kommentera? Läser han inte alla goda råd han får längre? Eller sov han med öppet fönster i natt och sover än...?

• Gilla
lenalo och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Nä, jag trodde inte att min lilla fråga skulle röra upp så mycket damm som den gjorde så tydligen är frågan lite kontroversiell....
Det verkar finnas två läger:
1. Inget fel med öppet fönster, det brukas ofta.
2. Dumt att släppa ut energi på detta sätt, det finns bättre lösningar.

Att jag tillhör grupp 2 och min sambo grupp 1 är det ingen tvekan om och jag vidhåller än en gång att såväl ventilationssystem som värmesystem bygger på att dom får reglera sig själva och allt detta sätts ur spel om man "hjälper till" genom att öppna fönster eller på annat sätt manipulerar den tänkta automatiken.
Att man sen har svalt i ett sovrum tycker jag är sunt men det ska i så fall skötas av rummets termostat. Klichéer som "frisk luft har ingen dött av" köper jag inte.

Din tilltro till att tekniska system kan uppnå önskad luftkomfort per automatik framstår som väldigt naiv. Likaså dina alternativ grupp 1 & 2 som är extremt svartvita och missar i stort sett alla nyanser i vad som har gåtts igenom i denna tråd.

nizzehult
Vadå naiv? I min bil sitter ett sånt system som fungerar utmärkt och som sköter sig själv men skulle jag i stället köra med öppna fönster så fungerar inte automatiken.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nä, jag trodde inte att min lilla fråga skulle röra upp så mycket damm som den gjorde så tydligen är frågan lite kontroversiell....

Att jag tillhör grupp 2 och min sambo grupp 1 är det ingen tvekan om och jag vidhåller än en gång att såväl ventilationssystem som värmesystem bygger på att dom får reglera sig själva och allt detta sätts ur spel om man "hjälper till" genom att öppna fönster eller på annat sätt manipulerar den tänkta automatiken.
Att man sen har svalt i ett sovrum tycker jag är sunt men det ska i så fall skötas av rummets termostat. Klichéer som "frisk luft har ingen dött av" köper jag inte.
Förstår inte riktigt hur du menar med att släppa ut energi. Det är ju överskottsenergi som vi inte vill ha?

När kylan kommer, då stämmer resonemang för då värmer huset aktivt upp sig.

Men jag håller ändå med dig litet, men är det varmt eller kvavt vill jag öppna ut så luften snabbt rensas och blir frisk.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
TS har inte redovisat några fakta som skulle tyda på att ställningstagandena är grundade i noggranna ekonomiska/tekniska kalkyler kring energiförluster och luftkvalitet.

Även om så vore fallet så är TS ute på hal is om man låter dylika kalkyler ha prioritet över sambons önskemål om frisk luft i sovrummet och att kunna ta sig ett bad och elda en brasa när man känner att detta är i linje med det liv man vill leva.

Men allt detta är redan avhandlat av ett flertal skribenter i tråden så det känns som att man får ta sig vidare nu...

Som kommentar på det så köper jag medvetet *inte* sk "grön el" eftersom detta innefattar vindkraft vilket har visat sig få väldigt negativa konsekvenser på närboendes välbefinnande. Och just välbefinnade är en viktig del i denna tråd, att delvis ställas mot energioptimala alternativ där vindkraft knappast har en roll alls i det stora hela utan snarare är en belastning.

När det gäller el som jag köper så föredrar jag "fossilfria" alternativ och för baskraftens del blir det då kärnkraft och vattenkraft som är vad våra kloka politiker för ett halvt århundrade sedan satsade på. Det har gjorts försök att demontera denna "klimatsmarta" (avskyr ordet men det är ju sant i detta fall) energilösning, med avseende på CO2-belastning vilket är vad som antas kunna påverka klimatet.

Konsekvenserna av denna demontering av baskraft har blivit väldigt kännbara i de södra delarna av vårt land, man får ersätta med ful-el från gaskraftverk och polsk kolkraft för att kapa effekttopparna vi klarade själva tidigare.

Så det blir i ökande utsträckning detta man kommer att driva svenska elektrifierade fordonsflottan med. Grattis...

___
På tal om att sova med ett öppet fönster :)
Det är ju rörande att du känner så mycket för människor som ”stör sig” på vindkraftverk.
Jag tror aldrig jag sett ett vindkraftverk som är byggt nära någon bebyggelse, så det måste vare ett fantastiskt marginellt problem. Går folk och tittar på kärn- och vattenkraftverk så är det säkert en del som stör sig på dem också. Tvärviggar finns överallt... :)

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens

När man läser din argumentering så inser man snabbt att du är helt tondöv inför vad din sambo säger.
Du får ju välja, är det viktigast att ditt gamla ventilationssystem som kör runt luften i gamla smutsiga rör jobbar som du vill, eller är det viktigare att ha en bra relation till din sambo som vill ha frisk luft utifrån för att må bra?

Väljer du ventilationssystemet så kanske du fungerar bäst som singel. Då kan du ligga i ditt termostatstyrda sovrum och njuta av ventilationssystemet resten av livet. Du behöver då inte ta hänsyn till någon...

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Hoppas du har bommat igen skorstenen till öppna spisen för där försvinner mer energi ut oavsett om du eldar eller inte.
Stäng sen sovrumsdörren så är problemet löst. Frisk luft är bara nyttigt, kall som varm. Låt inte smålänningen i dig ta överhand. En relation är viktigare än några fjuttiga kronor.

K Kavli skrev:
Hoppas du har bommat igen skorstenen till öppna spisen för där försvinner mer energi ut oavsett om du eldar eller inte.
Stäng sen sovrumsdörren så är problemet löst. Frisk luft är bara nyttigt, kall som varm. Låt inte smålänningen i dig ta överhand. En relation är viktigare än några fjuttiga kronor.
Men Kavli, har du inte läst??!! Trådstartaren inleder med en beskrivning av vad han efterfrågar, dvs hjälp med beräkning av energiförlusten. Det innebär att han vill kunna sätta pris på den där relationen och inte alls ä övertygad om att relationen är viktigare än några futtiga kronor. Det är DU som tycker att relationen är viktigare, vi andra har ingen aning om vad som är viktigast för TS. Eller så kan vi ana att hans preferenser är annorlunda än just dina, för du skulle antagligen inte ens funderat i de där banorna, eller? Vi människor är uppenbarligen olika!

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…

Jag förstår inte varför du ens ställer frågan här, för du har ju redan bestämt dig för vilket svar du godtar? Det är klart som tusan att du tappar några kronor i månaden på att ha altandörren öppen, men stänger man den inre sovrumsdörren och sänker termostaten lite så är det inte en alltför stor kostnadsökning. Men där har du ju ditt svar, så stäng altandörren och säg det till sambon och var nöjd med det. För du vill ju inte ta in att det faktiskt finns andra aspekter än just ekonomi och funktion i detta så varför ens argumentera?

Jag personligen tycker det är skönt med kall luft utifrån även om vi har ftx i huset, det är faktiskt en helt annan känsla. Men har inte fönstret öppet varje natt heller utan ibland när jag känner för det.

hsd hsd skrev:
Så sant men i detta fall så finns flera aspekter såsom utrymningsväg vid brand förutom det faktum att många mår bra av öppetfönster sömn trots att luftkvaliteten är bättre med en ftx-anläggning som är välskött då pollen och damm filtreras bort
Varför måste man ha öppningsbart fönster som utrymningsväg i ett rum som har altandörr? :thinking:

• Gilla
  • Haha
SkåJocke och 1 till
  • Laddar…
Krokben
B Brevduva skrev:
Har man full värme på elementet/pumpen och har fönstret öppet är man ju bara dum. Men så framgick inte i fallet...
Ja, jag håller med, men ändå finns det folk som gör så, på samma sätt som att ha ett fönster öppet med ett direktel element i osv. Finns dem som tycker det är fullt rimligt att stundvid göra så. Det är slöseri och onödigt, just därför jag nämnde det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.