Ok. Jag vidhåller dock dimensioner enl tidigare.

seniorkonsult skrev:
Ok. Jag vidhåller dock dimensioner enl tidigare.
Ja det känns rimligt även för mig som amatör. Det innebär då att den pdf-filen som jag hittade hos svenskt trä INTE stämmer (vilket jag kan tycka känns rimligt).

Letade lite och hittade min "intressanta" tabell.
Finns på svenskt trä och kallas för lathunden
http://www.svenskttra.se/publikationer/lathunden

På sid 10 återfinns dimensionerings tabellen som jag bifogar som bild nedan
tabell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag kanske missade något men jag tolkar det som 45x220 C24 cc600 ger en fri längd av 4470mm...känns svajigt!

Anmärkningsvärt att skillnaden mellan C24 och C14 är såpass stor: 4,47 resp 3,50.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Mikael_L
injonil skrev:
Anmärkningsvärt att skillnaden mellan C24 och C14 är såpass stor: 4,47 resp 3,50.
Hmmm, utveckla ...

En liten fråga ang krysskolvning i mellanbjälklag .Om åvansidan beläggs med golvspån som skruv/limas och undersidan förses med gles till takgips ,varför använda krysskolvning:|

Bara undrar !

Mikael_L skrev:
Hmmm, utveckla ...
Jag är bara förvånad över att skillnaden skulle vara så stor i ett golvbjälklag. Att det är stor skillnad för en balk är självklart; worst case, kvistar i mitten på balken är givetvis mycket avgörande för en enstaka balk, men här handlar det om svikt i ett helt golvbjälklag med flera samverkande balkar.

Största skjuvningen är vid upplagen. Det är där virket skall vara bäst.

Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
En liten fråga ang krysskolvning i mellanbjälklag .Om åvansidan beläggs med golvspån som skruv/limas och undersidan förses med gles till takgips ,varför använda krysskolvning:|

Bara undrar !
Om man skruvlimmar spån på både över och undersida (vi tänker den tanken, bara för att det blir lättare att visualisera det hela) så får man främst ett styrkebidrag genom att bjälkens höjd ökar med spånskivornas tjocklek (skruvlimmat samverkar i princip lika som en homogen konstruktion) samt att spånskivan tillför mer area för drag och tryckkrafterna som är störst ytterst på bjälken, och noll i mitten. (Jämför HEA-balk).
Sen ger förvisso det skruvlimmade golvspånet en anings bidrag genom att förbinda med bjälken närmast intill, dvs fördela lite kraft dit, så nedböjningen på den lastade bjälken minskar något.
Men detta bidrag är ganska litet, ty spånskivan/spånskivorna böjer sig helt enkelt ganska lätt.

Men om man krysskolvar/kortlar så för man däremot ut mycket kraft till bjälken bredvid, och även till bjälkar längre bort.
För krysskolvningen tvingar bjälken att försöka vrida sig för att kunna böja ned, och då håller bjälkarna på var sida emot den kraften med en relativt betydande styrka.

Så, limskruvat golvspån tillför styrka till bjälken i sig, och krysskolvning sprider ut krafterna till intilliggande bjälkar, kortfattat och aningens förenklat.

Bäst är alltså att göra bägge, om man vill ha så stabilt bjälklag som möjligt.

Bra förklarat. Hade inte gjort det bättre själv, projektör med konstruktörkunskaper som jag är.

seniorkonsult skrev:
Största skjuvningen är vid upplagen. Det är där virket skall vara bäst.
Att största sjkuvningen är vid upplagen håller jag med om, men är inte de drag och tryckpåkänningar som man får mitt på balken/regeln/gålvåsen betydligt värre?

Du kan tex se balkar i diverse konstruktioner som är flera ggr tjockare mitt på än vid upplagen.

Jag påstår att det är mitt på spännvidden (och överst och underst i balken) som det är viktigast att virket är fint.

Helt riktigt är största momentet mitt på balken vid jämnt fördelad last och fritt upplagda ändar.

Varför skriver du då att det är av störst betydelse att virket är som bäst vid uppläggen?

Det är stor skillnad i upplevd svik melllan 45x220 eller limträ/kertubalkar.
Tyvärr är det rejält mycket dyrare, så man måste fråga sig om man vill lägga de pengarna på "komfort" .

• Gilla
Gobbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.