Blir lite fundersam när jag sitter och drar upp planerna för mitt mellanbjälklag då jag hittat lite olika "rekommendationer" för vilken dimension jag ska ha.

Förutsättningarna är följande:
Bostad, 2 våningar
Fri längd 4400 mm
Totallängd bjälke 4700 mm
c/c 600 mm
Undergolv 22mm skruvat och limmat golvspån.

Tittade på träguiden (drivs av svenskt trä) och där säger man att 220*45 C24 kan användas upp till fri längd 4000 mm.
Sen hittade jag en pdf från svenskt trä som säger att samma virke kan användas upp till en fri längd om 4470 mm (tom 5210 mm c/c 300 mm) vilket skulle innebära att jag klarar mig på 220*45 c24 i ena fallet men inte i det andra...märkligt?

Var ett tag inne på att sätta limträbalkar i bjälklaget men det blir tom billigare att sätta 220*45 c24 med c/c 300.

Kommer att ha 220*45 i resten av huset men där är den fria längden bara 3600 mm varför det vore smakligt med samma dimension i hela bjälklaget.

Någon som vet eller har erfarenhet av att bygga med dessa längder, vad bör jag välja i bjälklaget?

http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true

Mikael_L
Robert 75 skrev:
...vilket skulle innebära att jag klarar mig på 220*45 c24 i ena fallet men inte i det andra...märkligt?...
Det är ingen exakt vetenskap. :p

Maxlängden (för en "normal belastning" ligger väl därikring.
Skillnaden kan t.ex. bero att dom räknat på olika lastfall i exemplen eller kanske ger olika limmade golvspån olika bidrag kanske ...

Du kan väl kortla bjälklaget för att erhålla lite bättre sviktstabilitet.
Vi har 4200mm och 220x45 C24 och det det blev riktigt märkbart stabilare efter jag skruvlimmat kortlingar.

4400 bjälklag med 220x45 i cc600 är definitivt på gränsen, du ska kanske räkna med att en anings svikt kommer märkas. Och att du inte bör klinkra något golv på det bjälklaget.

Jag är absolut inte säker på något vis, det är mina smått ogrundade tankar bara.

Vante skrev:
Kolla in lagerbalksprogram [länk]
Jo, har redan varit där och kollat men när jag sprang på pdf från svenskt trä så uppstod frågan. Är ju dock en viss prisskillnad på limträ och en 220x45 regel.

Mikael_L skrev:
Det är ingen exakt vetenskap. :p
Nä visst är det så...dessutom en komfortfråga hur mycket svikt man accepterar.
Har 3900 bjälklag 220x45 idag och vet hur det beter sig...

Intressant att höra din erfarenhet och resonemang Mikael, tackar! d^_^bVarit inne lite på skruvlimade kortlingar med c/c300 men lite bökigt att sätta samt att det tar tid kontra limträ.

Mikael_L
Robert 75 skrev:
Varit inne lite på skruvlimade kortlingar med c/c300 men lite bökigt att sätta samt att det tar tid kontra limträ.
Vad menar du?
Bjälklag i cc300 + kortlingar eller kortlingar i cc300?
Det senare tror jag inte är någon större vits. En eller två rader med kortlingar räcker nog bra.

Det är inte speciellt bökigt att fixa, i alla fall om man har en kap/ger-såg som ger 90° snitt.

Mikael_L skrev:
I inlägg #76 ser du hur jag gjorde.
[länk]
Limmade och skruvade med 6x120mm. (Jag har för mig att jag förborrade med 4mm).
Hyggligt! För övrigt en härlig tråd om bygget d^_^b

I mitt hus har jag så kallad krysskolvning i bjälklaget, blir inte det stadigare än bara en kortling ?

Krysskolvning innebär bara mer arbete och liten besparing av material, koltingar av samma dim.som golvbjälkarna så är det samma sak men man slipper göra kryss som måste vara exakta om de skall vara till någon nytta.

Slutresultatet blir att vi inte kommer att använda 220x45 i bjälklaget. Vi kommer att lägga 250mm träbaserade lättbalkar över hela huskroppen (11,5m) som då kommer att ta upp nedåtkraften (svikt) riktigt bra.

Enligt byggaren så blir det för MYCKET svikt med 220x45 bjälkar varför han förordade lättbalk.

Mikael_L
Bra val.
Det är tråkigt med bjälklag som är på gränsen till för svajiga.
Lika bra att göra det ordentligt med en gång.

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Har jobbat många år inom trähusbramschen och normal är 45x200 "övrigt virke" upp till 360 cm och 45x220 upp till 400 cm. Detta beror på krav på tolerans och nedböjningmax.
Kortling 2 st för längd 400 cm och 1 st på mitten för 360 cm spännvidd. :rolleyes:

Redigerat:
Jaha då var det nya bud...
Då leverantören av lättbalken inte kunde lämna någon offert (pris och leveransdatum) blir det nu limträbjälklag bestående av 56x270. Med lättregel hade vi dessutom behövt gå upp till 300mm. Fördelen med limträ i vårt fall blir att det levereras tillsammans med nockbalk och pelare vilket underlättar då de kommer att bli 11,5 (bjälkar) resp 12,5 meter (nockbalk).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.