A
S Screew skrev:
Så om jag förstår dig rätt så räcker det med att uppfylla mm2 och man kan koppla in allt säkert så är det ok (sen ska man väl så klart inte använda högtalarkablar etc. utan hålla sig tilländamåls enliga material). Det är alltid kul att lära sig något nytt 😀👍
Nej det är inte bara area som är avgörande och det tror jag inte @jonaserik menade heller. Den kabeln du använder måste ha rätt isolering också som klarar av den spänning som används. Det är just fel isolering som gör att en högtalarkabel inte fungerar här.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Kikade på några olika, alla verkar klara 1000V AC, smidig kabel, UV skydd, generellt bra kvalité. Borde inte vara något problem?
Det står ju att tråden är förtennad. Det kan ev. vara ett problem i vissa typer av kopplingsklämmor.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det står ju att tråden är förtennad. Det kan ev. vara ett problem i vissa typer av kopplingsklämmor.
Varför ska det bli problem? Förtennt koppar är väl lyxvarianten för korrosionsbenägna miljöer. Vilka klämmor skulle inte fungera?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska det bli problem? Förtennt koppar är väl lyxvarianten för korrosionsbenägna miljöer. Vilka klämmor skulle inte fungera?
Är beroende på lite vilken mm2 det är, en tjockare ledare som är rund och tennas. Då kan det bli att klämman bara ligger på en mindre yta, då den inte klämms ihop. Otennad ledare av grövre slag, slår ut som en solfjäder i kopplingen med klämmor och ger kontakt på hela sin yta. Därav inget bra med gröve tennade ledare. Är i princip lika på alla ledare som tennas. Det enda som kan vara, är en klämmhylsa som deformeras till platt vid åtdragning

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har inte koll på exaktka krav för olika kopplingsklämmor, men jag vet att förtenta ledare ÄR problem i vissa typer av klämmor. Vet dock inte varför. Ett känt närliggande problem är tenndoppade ledare. Det var populärt ett tag att alla avisolerade ändar skulle doppas i flytande tenn. Så att kopplingsklämmor skulle ge kontakt med tenn. Problemet visade sig vara att tenn "flyter", så när en sådant koppling med mycket tenn fått några år på nacken, så börjar den glappa. Trycket i kopplingsklämman ökar när den blir varm, tennet deformeras av trycket. Sedan blir det svalare, ledningen med tenn krymper.

Samma typ av problem har uppstått i USA där man ett tag standardmässigt använde aluminium ledare i vanliga bostäder. Aluminium flyter och deformeras med tiden när det sitter i en vanlig skruvklämma.

Och om normal elinstallationstråd är oförtent, så skall man dra öronen åt sig så fort man frestas att göra något som inte hör till det normala.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har inte koll på exaktka krav för olika kopplingsklämmor, men jag vet att förtenta ledare ÄR problem i vissa typer av klämmor. Vet dock inte varför. Ett känt närliggande problem är tenndoppade ledare. Det var populärt ett tag att alla avisolerade ändar skulle doppas i flytande tenn. Så att kopplingsklämmor skulle ge kontakt med tenn. Problemet visade sig vara att tenn "flyter", så när en sådant koppling med mycket tenn fått några år på nacken, så börjar den glappa. Trycket i kopplingsklämman ökar när den blir varm, tennet deformeras av trycket. Sedan blir det svalare, ledningen med tenn krymper.

Samma typ av problem har uppstått i USA där man ett tag standardmässigt använde aluminium ledare i vanliga bostäder. Aluminium flyter och deformeras med tiden när det sitter i en vanlig skruvklämma.

Och om normal elinstallationstråd är oförtent, så skall man dra öronen åt sig så fort man frestas att göra något som inte hör till det normala.
Och som inte alla tänker på, är att när det är lite grövre mångpartsledare, så ska det dras till och sen lossa lite på klämman och röra ledaren, rätt mycket i hålet, så den går ut som en solfjäder i hålet. Detta ska göra ett par gånger för säkert åtdrag och rktig kontakt. Aluminium är en klass för sig då den är lite stelare än koppar och inte vill bli riktigt som solfjäder i hålet vid åtdragnng.

H hempularen skrev:

Du får skilja på ledare med individuellt förtenta kardeler och oftast då typ RK eller ännu mer fintrådiga och något man gör genom att förtena hela änden på ledaren. I andra fallet stämmer allt du skriver och de problem det kan ge. I första fallet finns inga andra problem än att klämman inte passar för fintrådiga ledare kan avhjälpas med tex ändhylsor.

Annars som Thomas_Blekinge skrev är den förenta typen en bättre variant att använda vid lite svårare miljöer.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är beroende på lite vilken mm2 det är, en tjockare ledare som är rund och tennas. Då kan det bli att klämman bara ligger på en mindre yta, då den inte klämms ihop. Otennad ledare av grövre slag, slår ut som en solfjäder i kopplingen med klämmor och ger kontakt på hela sin yta. Därav inget bra med gröve tennade ledare. Är i princip lika på alla ledare som tennas. Det enda som kan vara, är en klämmhylsa som deformeras till platt vid åtdragning
Det håller jag inte alls med om.
Tvärsnittsbild av högspänningskabel med förtennd kopparledare, detaljerad etikett med specifikationer synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla på bilden, skylten talar om tvärsnittsarea. Förtennd kopparledare. Det finns flera exempel från högspänningsvärlden där det oftast (inte alltid) används klämmor för förbindelser.
Jag förstår inte ditt resonemang, kan du förtydliga det?

J jonaserik skrev:
Och som inte alla tänker på, är att när det är lite grövre mångpartsledare, så ska det dras till och sen lossa lite på klämman och röra ledaren, rätt mycket i hålet, så den går ut som en solfjäder i hålet. Detta ska göra ett par gånger för säkert åtdrag och rktig kontakt. Aluminium är en klass för sig då den är lite stelare än koppar och inte vill bli riktigt som solfjäder i hålet vid åtdragnng.
Vad är det för solfjäder du menar? FInns det illustration? Din text är svårt att förstå.
I högspänningskablar gör man inga solfjädrar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det håller jag inte alls med om.
[bild]
Kolla på bilden, skylten talar om tvärsnittsarea. Förtennd kopparledare. Det finns flera exempel från högspänningsvärlden där det oftast (inte alltid) används klämmor för förbindelser.
Jag förstår inte ditt resonemang, kan du förtydliga det?
Nu har jag inte skrivet om spceilkabel för högspänd likström, utan om installationskabel, det är en viss sklinnad på dessa typer, därom inget tvivel. Så den frågan från dig förstår inte jag.
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för solfjäder du menar? FInns det illustration? Din text är svårt att förstå.
I högspänningskablar gör man inga solfjädrar.
Utveckla närmare, måste kontra med. Är du elektriker, eftersom du svarar och ger kommentarer i EL-delen på forumet konstant. Så ska du veta och ha erfarenhet hur det ska utföras med, anslutning av kablar i klämmförband. Yttreligare svar är nog inte att tillgodose något i din kommentar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.