Bara nyfiken. Vad säger reglerna om att koppla elcentral med dubbelisolerad 6mm2 (solcellskabel) istället för vanlig FQ 6mm2?

R Ron Burgundy skrev:
Bara nyfiken. Vad säger reglerna om att koppla elcentral med dubbelisolerad 6mm2 (solcellskabel) istället för vanlig FQ 6mm2?
Har ingen betydelse, kabel som kabel, bara att den ena har mer isolering på sig. Det är mm2 som gäller. sen kan det kanske vara att solkabeln är lite stelare. Det vet jag inget om.

Det finns eventuellt två fallgropar med det. Dels behöver man säkerställa att kabeln tål spänningen. Jag vet inte spontant vad solkabeln har för AC-spänningstålighet, men påkänning på isolationen beror av förekommande toppspänning och fältfördelning i kabeln. Sannolikt är detta akademiskt, men behöver ändå beaktas.
Det andra är att man behöver säkerställa att strömtåligheten är rätt. Solcellskabel används normalt i grov dimension för att minska spänningsfall och förluster, inte för de termiska begränsningarna likt vid AC-användning. Det kan därför vara vanskligt att använda 6 mm2 kabel och tro att den uppfyller samma strömtålighet som vanlig FQ6. För koppling mellan säkring och utgående är det säkerligen inget problem, men för internkopplingarna i centralen, dvs. mellan HB och fördelningsskena för MCB kan det absolut vara ett problem, beroende på vilken säkring som sitter före centralen.

• Gilla
Ron Burgundy
  • Laddar…
D
R Ron Burgundy skrev:
I centraler brukar man väl ha riktrådig kabel (RK / RQ)?

• Gilla
Ron Burgundy och 1 till
  • Laddar…
A
Jo man brukar använda kopplingsledning där.

Det är en bra fråga av trådstartaren.

Jag vågar nog inte säga så mycket om det. Kabeln ska användas för det syfte tillverkaren anger men det brukar vara lite diffust och jag är inte insatt i solcellsbranschen och deras ledningar.

Så länge det inte har en negativ inverkan på elsäkerheten jämfört med att följa standard så.. kanske 🙂

A avh67f skrev:
Jo man brukar använda kopplingsledning där.

Det är en bra fråga av trådstartaren.

Jag vågar nog inte säga så mycket om det. Kabeln ska användas för det syfte tillverkaren anger men det brukar vara lite diffust och jag är inte insatt i solcellsbranschen och deras ledningar.

Så länge det inte har en negativ inverkan på elsäkerheten jämfört med att följa standard så.. kanske 🙂
Man kan börja med att ställa sig frågan varför använda den typen där. Några meter RK/RQ borde vara överkomligt oavsett annars är det nog bäst att lägga ner.

• Gilla
J-banan och 3 till
  • Laddar…
S
Jag frågade om min elektriker inte kunde koppla i centralen med 6mm2 som fanns liggande för att använda upp det, hans svar var: ALLTID RQ! han blev till och med lite arg...

Edit: det var inte fk, det var kabel från en jordkabel

Redigerat:
S
Ska kanske tillägga att anledningen var: fler trådar i RQ, lättare att böja och dra, mindre risk att en kardel skulle gå av, tål högre åtdragning utan att riskera att deformera kardeler. Hur mycket av det som är fakta vet jag inte.

A
S Screew skrev:
Jag frågade om min elektriker inte kunde koppla i centralen med 6mm2 som fanns liggande för att använda upp det, hans svar var: ALLTID RQ! han blev till och med lite arg...
Skulle påstå att din elektriker inte hade så mycket på fötterna där.
Varför skulle du inte få använda en bit FK tagen från en markkabel? Den är ju definitivt godkänd att koppla in i centralen, hur skulle du annars ansluta kabeln?
Att den är styv och lite knöligare att jobba med kan jag köpa men det är allt. Du måste misshandla den bra mycket för att få av en kardel i den.
Det du däremot ska tänka på är att inte blanda FK/MK/EK under samma klämma, det brukar inte bli bra (svårt att få jämn kontakt på alla). Som vanligt är det tillverkaren av materielen som bestämmer vad som är ok. Läs databladet.

S
A ahman skrev:
Skulle påstå att din elektriker inte hade så mycket på fötterna där.
Varför skulle du inte få använda en bit FK tagen från en markkabel? Den är ju definitivt godkänd att koppla in i centralen, hur skulle du annars ansluta kabeln?
Att den är styv och lite knöligare att jobba med kan jag köpa men det är allt. Du måste misshandla den bra mycket för att få av en kardel i den.
Det du däremot ska tänka på är att inte blanda FK/MK/EK under samma klämma, det brukar inte bli bra (svårt att få jämn kontakt på alla). Som vanligt är det tillverkaren av materielen som bestämmer vad som är ok. Läs databladet.
Det är mycket möjligt att han är lite försiktig, men hellre det än det motsatta. Installationen är ju ändå hans ansvar. Jo jag förstår att det är tillverkaren som bestämmer vad som är ok, men för att försvara honom lite, så är det mycket säkrare att ta något man vet fungerar än att läsa datablad + att han kanske stött på konstigheter under sina 20+ år som elektriker.

Sen har jag svårt att se varför en tillverkare av en jordkabel skulle speca om det är ok att använda individuella trådar från en jordkabel för att koppla i en central.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Screew skrev:
Det är mycket möjligt att han är lite försiktig, men hellre det än det motsatta. Installationen är ju ändå hans ansvar. Jo jag förstår att det är tillverkaren som bestämmer vad som är ok, men för att försvara honom lite, så är det mycket säkrare att ta något man vet fungerar än att läsa datablad + att han kanske stött på konstigheter under sina 20+ år som elektriker.

Sen har jag svårt att se varför en tillverkare av en jordkabel skulle speca om det är ok att använda individuella trådar från en jordkabel för att koppla i en central.
Det med något som en tilverkare kan säga, är ingenting, det är mm2 som gäller och hur det går att bocka och koppla in som är avgörande. Jordkabel N1XV är bra smidig i sig med ledarna och brukar bli en bit över som räcker att koppla över med. Så där finns inga fel att använda delar av en sådan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är inte solcellskabel förtennad koppartråd? Skulle nog uppfattas lite oseriöst kanske om man skulle använda sig utav det

En sak man kan behöva titta på är skillnaden mellan E, F, M, R och S, dvs enkarlediga ledare till riktigt mjuka mångkardeliga ledare. Detta hur de fungerar i alla slags klämmor i en modern elcentral och speciellt om/hur de kan samsas under samma klämma.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kikade på några olika, alla verkar klara 1000V AC, smidig kabel, UV skydd, generellt bra kvalité. Borde inte vara något problem?

• Produktinformation för 6mm2 solcellskabel från Sunlux, specifikationer inkluderar spänningsklass AC 1.0 kV, UV-skydd och temperaturtålighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Det med något som en tilverkare kan säga, är ingenting, det är mm2 som gäller och hur det går att bocka och koppla in som är avgörande. Jordkabel N1XV är bra smidig i sig med ledarna och brukar bli en bit över som räcker att koppla över med. Så där finns inga fel att använda delar av en sådan.
Så om jag förstår dig rätt så räcker det med att uppfylla mm2 och man kan koppla in allt säkert så är det ok (sen ska man väl så klart inte använda högtalarkablar etc. utan hålla sig tilländamåls enliga material). Det är alltid kul att lära sig något nytt 😀👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.