6 689 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Dubbelgering??
Jag funderar på en billig Toolmate kap/gersåg 1800W för 799kr, men vissa andra dyrare modeller har dubbelgering...
Betyder det att man kan "luta" klingan även åt höger (de flesta billiga går ju att fälla åt vänster) ? har inte fattat riktigt vad det är..
Är det idiotiskt att inte ha dubbelgering?
Betyder det att man kan "luta" klingan även åt höger (de flesta billiga går ju att fälla åt vänster) ? har inte fattat riktigt vad det är..
Är det idiotiskt att inte ha dubbelgering?
Jag har fattat det så att dubbelgering betyder att man kan både vrida bordet och luta klingan samtidigt. dvs 2 vinklar samtidigt.
Dvs att det inte har att göra med om att geringen är dubbelsidig eller vad man nu ska kalla det.
Om klingan bara går att luta åt ett håll, måste man ibland vända på arbetsstycket istället.
MEN, jag kan ha fel...
Dvs att det inte har att göra med om att geringen är dubbelsidig eller vad man nu ska kalla det.
Om klingan bara går att luta åt ett håll, måste man ibland vända på arbetsstycket istället.
MEN, jag kan ha fel...
Försöker du sno min signatur...?Mikael_L skrev:Jag har fattat det så att dubbelgering betyder att man kan både vrida bordet och luta klingan samtidigt. dvs 2 vinklar samtidigt.
MEN, jag kan ha fel...
För övrigt är kombinerad gerning och vinkling bra när man skall såga lister på platten. Jag skall se om jag kan hitta en länk för att förklara vad jag menar. Vinking år båda hållen kan nog vara bra, men det brukar oftast komma runt problemet med en såg som bara kan vinklas åt ena hållet, oftast vänster.
Edit: Länk
http://www.byggahus.se/forum/byggma...pa-halkaels-list-hur-goer-man.html#post201628
Ja se där, ursäkta det var inte meningen ... (men jag har antagligen tagit undermedvetet intryck av din signatur, kanske känt att det appelerar till mig också på nåt vis *ler* )
Men har jag rätt i att det som inträffar när man endast kan vinkla huvudet åt ena hållet är att man ibland får vända brädan istället?
Men har jag rätt i att det som inträffar när man endast kan vinkla huvudet åt ena hållet är att man ibland får vända brädan istället?
Alla är välkomna att använda samma signatur som jag! Jag tyckte bara att den kändes bekant.
Hur som helst -Dubbelvinkling är nog ganska smidigt, men man brukar kunna fippla och vända på brädorna så att man får snittet på rätt sätt. Däremot kan man inte alltid kan få såga från rätt sida. Jag gillar att hålla arbetsstycket med vänster hand och manövrera sågen med höger. Ibland får man göra tvärt om om man har en såg som bara kan vinklas åt ena hållet.
Hur som helst -Dubbelvinkling är nog ganska smidigt, men man brukar kunna fippla och vända på brädorna så att man får snittet på rätt sätt. Däremot kan man inte alltid kan få såga från rätt sida. Jag gillar att hålla arbetsstycket med vänster hand och manövrera sågen med höger. Ibland får man göra tvärt om om man har en såg som bara kan vinklas åt ena hållet.