har läst lite på detta forumet men inte riktigt förstått hur man gör ändå? Menar om man sätter upp ena listen mot väggen och ska rita av den andras profil så kommer man ju inte åt då dom är välvda på ena sidan ju.
Ska man kapa den ena först i för att få anligg mot den andra? vilken vinkel? MvhMia.

du får ha den stående så att säga i sågen, alltså så som den ska sitta på väggen :surprised:
sedan sågar du av den i 45 grader( eller vad det nu är )
den andra gör du tvärt om med

konstig förklaring men testa lite

okej... så jag ka såga den i 45 grader, tående preciss som den ska vara mot väggen/taket.
Men när jag ka göra tvärt om sen... ska jag bara vända den upp och ner i sågen då och såga också den i 45 grader?

Det är inte helt lätt att förklara det där med ord..

Du får nästan pröva dig fram och se.. ;)

Prova detta:
gerning.jpg

För att såga "röd list":
Ställ sågen vid hörnet som skall sågas med väggen framför och lägg ned listen i den stående (som den skall sitta på väggen) och kapa i 45[sup]o[/sup] (eller vilken vinkel du nu skall ha).

För att såga "blå list":
Flytta sedan sågen till nästa vägg (samma hörn) och gör likadant fast vinkeln skall vara tvärs om (45[sup]o[/sup] åt andra hållet).

Det gula i bilden skall föreställa gersåg  :D

Detta är principen för hur du skall tänka för att gera "rätt", hoppas du förstår min ...snygga bild.  ;D

Lycka till!

Enklast om man är lite osäker är att först kapa till alla lister och såga de rakt av så de sitter tajt mellan väggarna där de skall sitta. Sen kan man hålla upp dem och rita hur man skall såga i hörnen (alltså var spetsen skall vara). Märk även vilken sida som är mot tak och vilken som är mot vägg. Sen lägger du listen i geringssågen med taksidan neråt och väggsidan mot anhållet (så den "står" med hålkärlen snett upp mot dig)

Sen sågar du som strecket visar, och lägger snittet så spetsen på listen kommer längst ut i den färdigsågade längden, då skall den passa.

Sen är det bara att slå upp dem.

Lycka Till.

Jag föreslår som vanligt att man kapar den ena rakt av. Jag kapar alltid vänstersidan på hörnet, dvs vänstra listens högersida, rakt av.

Den mötande listen kapas något lång. Ungefär en listbredd+moms.

Därefter gersågar man denna i 45 grader på listens vänstra sida. Den kurva som bildas mellan det sågade planet och listens profil markeras med blyertspenna.

Sen sågar man efter sagda kurva med en rundsåg så att listen passar exakt mot den vänstra listens profil. En halvrund fil kan vara bra att ha till hands.

Slutligen mäter man hur lång listen skall vara och kapar listen rakt av på dess högra sida. Det sista är det enda riktigt svåra momentet. Att få till rätt längd på listen.

Med den här metoden kan man spela upp till ca 5 mm på listens längd. Om man bara gerar innerhörnen, måste man vara mycket noggrann med längden, och det är tveksamt om det blir bra ändå.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jag föreslår som vanligt att man kapar den ena rakt av. Jag kapar alltid vänstersidan på hörnet, dvs vänstra listens högersida, rakt av.

Den mötande listen kapas något lång. Ungefär en listbredd+moms.

Därefter gersågar man denna i 45 grader på listens vänstra sida. Den kurva som bildas mellan det sågade planet och listens profil markeras med blyertspenna.

Sen sågar man efter sagda kurva med en rundsåg så att listen passar exakt mot den vänstra listens profil. En halvrund fil kan vara bra att ha till hands.

Slutligen mäter man hur lång listen skall vara och kapar listen rakt av på dess högra sida. Det sista är det enda riktigt svåra momentet. Att få till rätt längd på listen.

Med den här metoden kan man spela upp till ca 5 mm på listens längd. Om man bara gerar innerhörnen, måste man vara mycket noggrann med längden, och det är tveksamt om det blir bra ändå.
det var väl så man gjorde förr, helt ok! men kan man det inte så blir det knivigare
(för mig tex) :-/

Gör malllar för olika innerhörn och ytterhörn. Då sliper du sitta med arton lister som är 10 cm för korta....

• Gilla
Bhav
  • Laddar…
Kapa mallar i alla vinklar på 10 cm och ha dom och kolla efter i hörnet och sedan ner i sågen och kolla hur den skall ställas in och sen gera listen.

Eller lättast av allt är att köpa klossar att sätta i hörnen så kapar du alla lister rakt av emot dom. Det är också väldigt snyggt tycker jag.

Kan denhär vara till hjälp den finns att köpa på clas Ohlsson

Geringsvinkel Hultafors av glasfiberarmerad nylon. Ger rätt vinkel vid geringssågning. Steglös justering av önskad vinkel med indikator som halverar vinkeln. För både in- och utvändiga vinklar.

Den är säkert jättebra till brädor och liknande. Men jag har lite svårt att förstå hur man skall kunna använda den på en hålkälslist eller annan profilerad list.

hempularen skrev:
Den är säkert jättebra till brädor och liknande. Men jag har lite svårt att förstå hur man skall kunna använda den på en hålkälslist eller annan profilerad list.
Jodå, sådan fungerar utmärkt.

Jag använde en liknande för att mäta vinkeln på mina krokiga väggar innan jag sågade som i mitt exempel tidigare här i tråden.

hempularen skrev:
Som Rostig_9000i_-88 sa så fungerar den utmärkt det enda trixet blir att man måste lägga listen rätt i gersågen. Dvs lika dant i gersågen som den ska hänga på väggen men det har ni ju sett på beskrivningen Rostig_9000i_-88 gjort

Jag har med framgång lyckats göra som MattiasP säger. Lägger med en instruktion från nätet (Som Mattias hjlpt mig hitta).

http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html

Jag har kört med rundsåg som det beskrivs. Skall tillägga att jag från början var för snål. Jula säljer 2 olika sågar, det ena är en Bacho för 129kr, det andra är något kinesiskt eller liknande för 29kr.

Snål som jag är så valde jag den billiga sågen, verkar helt OK som lövsåg. Men för den här operationen var den hopplös, tog lång tid att såga, man hade ingen kontroll på snittet.

Stack och köpte den dyra sågen, och vips så lyckades jag med varenda sågning på första försöket. Får visserligen hålla på ett par minuter med raspen också. Bacho sågen har mycket styvare klinga, kan spännas hårdare. Dessutom skär den snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.