haavard skrev:
Hur blir det om man bygger ett hus med fyra lägenheter? 4 x fastighetsskatt?
Då taxeras det inte längre som småhus (näringsfastighet?).
 
Sir Duke skrev:
Ja det är EN fastighet men kan tydligen bli TVÅ fastighetsavgifter.
De borde döpa om det till Bostadshusavgift istället. Tänk att inte ens staten kan lära sig skillnaden mellan fastighet och byggnad...
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag menar att vi skattas till döds och detta lär det fuskas med. Med all rätt. Över 7000 extra per år, det var nog inte så Attefall tänkte sig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Blir ju svårt att fuska när Skatteverket vet att det finns två bostäder och de har en regel om att det då kan bli dubbel skatt.

Attefall var en entusiastisk amatör.
 
S
det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen
 
Vem är "man" i det här fallet? Staten eller Svensson
 
MickeK skrev:
Det måste vara om den bedöms som gäststuga eller komplementbostad som är den avgörande faktorn.....
Skatten kommer nog 2030 när det gått 15 år.
 
G
haavard skrev:
Attefall var en entusiastisk amatör.
lämnade efter sig en lagstiftning som bara ställer till problem för alla.

"Tänkte inte på det"- Lorry
 
S
"Man" är individen. Kan du inte undslippa rån via fastighetsavgift så får du på något annat kreativt sätt ta tillbaka det som stulits.
 
OK jag är dålig på det bara dvs vet inte några användbara knep.
 
danne_08 skrev:
Skatten kommer nog 2030 när det gått 15 år.
Ja just det. Så kan det nog vara.
 
Är det befriat från skatt de första 15 åren eller?
 
Sir Duke skrev:
Är det befriat från skatt de första 15 åren eller?
". Om småhuset är nybyggt och har fått värdeår (nybyggnadsår) 2012 eller senare, gäller hel befrielse från fastighetsavgift i 15 år efter värdeåret."
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
M MickeK skrev:
Hmm. Jag lusläste artikeln igen och då blev det ju inte lika solklart som jag trodde och så kollade jag upp min taxering från förra året:
"Skatteverket har gjort ett ställningstagande som innebär att avgiften för fastigheten i normalfallet bara ökar med taxeringsvärdet på attefallshuset och eventuellt i förekommande fall tillhörande mark. "

Jag har taxeras mitt attefallshus (gäststuga) byggt 2015 och fick det taxeras till 189 000. Står separat värderat som småhus/ gäststuga på taxeringen. Det beloppet lades på min fastighetstaxering. Dvs jag har bara EN taxeringavgift och eftersom jag ända har nått taket innan attefallshuset så blir det ingen skillnad med nuvarande skatteregler.....

Jag blir mer förvirrad av artikelförfattarens skrämsel rubrik och förstår inte riktigt vad hon vill med denna artikel.
Så du fick ingen extra taxering för ditt attefallshus ändå om dom skrev det som småhus/gäststuga? Kom dom ut på plats eller hur gick det till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.