Har en Brenderup släpvagn med boogie. En liten obromsad plutt med 4 st 5.00-10 däck. Det vore trevligt om man kunde använda den lagligt på vintern till att dra snöskotern, men utbudet av dubbdäck är magert. Att dra i 500 bestgrip i ett par sommardäck blir ju snordyrt och jag vete tusan om det blir lagligt ändå. Har läst på nån sida att man kan använda sommardäck på vintern om vagnen har 10” eller mindre och bilen kör dubbfritt, men det finns inget om det på Transportstyrelsen.
Nån som har tips om vad man kan göra? Som är billigare än att köpa ny släpvagn alltså.

K KungAnka skrev:
Har läst på nån sida att man kan använda sommardäck på vintern om vagnen har 10” eller mindre och bilen kör dubbfritt, men det finns inget om det på Transportstyrelsen.
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Men gäller det undantaget släpfordon eller bara fordon?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Slap/Vinterdack-pa-slapvagn/

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Att dra i 500 bestgrip i ett par sommardäck blir ju snordyrt och jag vete tusan om det blir lagligt ändå.
Det finns ingen regel om minsta antal dubb i ett dubbdäck så man kan dra i par skruv bara..det finns ingen regel om minsta utstick heller, bara max utstick.

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Aha. Jag minns att jag hittat det på transportstyrelsen för länge sedan, men inte nu i år när jag fick igång skotern. Letade nog under släpvagnar. Tackar!

Ser inget om att dragbilen måste vara dubbfri. Nån som vet om det är så? Minns inte var jag läste det, kan ju vara nån som blandar ihop det.

R
K KungAnka skrev:
Aha. Jag minns att jag hittat det på transportstyrelsen för länge sedan, men inte nu i år när jag fick igång skotern. Letade nog under släpvagnar. Tackar!

Ser inget om att dragbilen måste vara dubbfri. Nån som vet om det är så? Minns inte var jag läste det, kan ju vara nån som blandar ihop det.
Kravet är om bilen har dubbat så måste även släpet ha det..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ingen regel om minsta antal dubb i ett dubbdäck så man kan dra i par skruv bara..det finns ingen regel om minsta utstick heller, bara max utstick.
5 st amazon-dubbar, rejält indragna så kanske dom sitter kvar fram och tillbaka till skoterleden. 😀

R
D Dilato skrev:
Nej du får inte själv dubba vilket däck du vill..

Krav vid dubbning av däck Generella krav på dubbdäck
15 § Dubb i personbilsdäck får endast finnas i däck som av
däcktillverkaren är avsett för dubbning. För lätta lastbilsdäck (C-däck eller
LT-däck) får dubb endast finnas i däck som av däcktillverkaren är tillåtet för
dubbning.
16 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.
17 § Däck som dubbas och är märkta med tillverkningsvecka 187 eller
senare, eller tagits i bruk efter den 1 oktober 1998 ska uppfylla kraven i 19 –
22, 24-27 och 29-32 §§ för respektive däcktyp.
Även annat dubbdäck kan användas under förutsättning att det kan
dokumenteras, exempelvis genom finskt typgodkännande, att det vägslitage
som dubbdäcket orsakar på vägbeläggningen inte är större än det som
orsakas av ett dubbdäck med dubbar som fyller kraven nedan.
Första stycket gäller inte däck på utryckningsfordon samt släpvagn
kopplad till utryckningsfordon. (TSFS 2019:44)
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2009_19k.pdf

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Kravet är om bilen har dubbat så måste även släpet ha det..
Ja, enligt släpvagnssidan. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Slap/Vinterdack-pa-slapvagn/
Där står även att vinterdäck krävs, men inget om undantag för 10”, det står bara på huvudsidan.

Huvudsidan:
”Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: ….
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.”
Släpsidan:
”När måste en släpvagn ha vinterdäck?
Vinterdäck krävs mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.”
Vidare krävs dubbdäck om dragbilen har dubbdäck.

Släpsidan säger alltså ”Vinterdäck”. Alptopp-märkning eller dubb. Inget om 10”.

Men 5 amazon dubbar i sommardäcken är alltså OK? 🤔

R
K KungAnka skrev:
Ja, enligt släpvagnssidan. [länk]
Där står även att vinterdäck krävs, men inget om undantag för 10”, det står bara på huvudsidan.

Huvudsidan:
”Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: ….
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.”
Släpsidan:
”När måste en släpvagn ha vinterdäck?
Vinterdäck krävs mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.”
Vidare krävs dubbdäck om dragbilen har dubbdäck.

Släpsidan säger alltså ”Vinterdäck”. Alptopp-märkning eller dubb. Inget om 10”.

Men 5 amazon dubbar i sommardäcken är alltså OK? 🤔
Nej läs inlägget innan du får inte dubba själv utan det ska vara ett däck av tillverkaren avsett för dubbning..

Men jag tolkar att om du har friktionsdäck så får du köra med sommardäck på ditt släpp för den har så små hjul..

R Rejäl skrev:
15 § Dubb i personbilsdäck får endast finnas i däck som av
däcktillverkaren är avsett för dubbning
Det hade jag glömt 😇

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej läs inlägget innan du får inte dubba själv utan det ska vara ett däck av tillverkaren avsett för dubbning..

Men jag tolkar att om du har friktionsdäck så får du köra med sommardäck på ditt släpp för den har så små hjul..
Den tolkningen har jag också sett på andra ställen. Dvs bil med friktionsdäck plus släpvagn med 10” sommardäck är OK. Men med nästan samma resonemang kan man väl köra dubbade sommardäck.

Släpsidan säger vinterdäck på släp, utan undantag. Dubb på släp krävs om dragbilen har dubb, om dragbilen saknar dubb är det valfritt.

Huvudsidan säger att man får ha sommardäck på 10” hjul, utan några särskilda undantag mer än ”om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten”.

Det internet tolkat från detta är att kravet på dubbat släp om dubbad dragbil från släpsidan gäller, men att huvudsidan tar bort vinterdäck-kravet. Lite krystat kanske. Med ytterligare krystat resonemang skulle dubbade sommardäck funka, eller? Dvs huvudsidan tar bort kravet på vinterdäck men släpsidan säger fortfarande dubb om dragbilen har det. Men släpvagnen är inte en personbil, kravet för vad som anses vara dubbdäck gäller personbil (fast det gör det antagligen inte, i så fall hade inte släp omnämnts under utryckningsfordon)

Det jag menar är att det där med 10” sommardäck om dragbilen har dubbfritt känns lite vajigt. Finns det nån bra källa där det står rakt av vad som gäller? Polisen eller nån dom eller liknande?

(Man får också köra en dragbil med 10” sommardäck och ett dubbat släp, men det har jag inga grejor för)

Redigerat:
D Dilato skrev:
Det hade jag glömt 😇
Eller så tolkade du personbil som personbil och inte som släpvagn?

Är fordonet 30 år eller äldre finns väl inte heller krav på vinterhjul?

Å andra sidan finns ju krav på lämpliga hjul, så att köra sommardäck kan väl antagligen ändå ses som vårdslöst.

"Undantag från krav på vinterdäck​

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

• Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
"
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Men inledningen är ju ändå: "...om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"

Nu börjar det spåra ur. Jag är totalt ointresserad av veteranbilar eller försvarets materielverk eller att bli uppläxad av om jag är vårdslös som ens vill försöka köra på nåt annat än nya Hakkapelitta bara för att det är tillåtet.

Jag vill bara veta om jag kan köra min kärra med 10” hjul utan att behöva köpa 4 dubbdäck eftersom 10” dubbdäck är väldigt svåra att få tag i. Jag har en liten bil med friktionsdäck, den kanske jag får använda, det står inte rakt av på Transportstyrelsen, men många tolkar det så. Sen har jag en rejäl bil på 3,5 ton som jag helst drar med, men den har dubbdäck, så den får jag troligen inte använda. Sträckan jag åker är under 4 km och bara när det är så slaskigt att inte kan köra skotern direkt ut i allmänningen.

Alternativt var man hittar rimligt prissatta 10” dubbdäck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.